احتمال اندکی برای همکاری تهران – واشنگتن در عراق وجود دارد

۰۱ مهر ۱۳۹۳ | ۱۷:۵۷ کد : ۱۹۳۸۷۳۸ سرخط اخبار

خبرگزاری رویترز گزارش داد: واشنگتن چه دوست داشته باشد و چه نداشته باشد، ایران به عنوان هم پیمانان اصلی عراق و سوریه در منطقه بازیگری کلیدی در جنگ علیه نیروهای داعش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از خبرگزاری رویترز، ایران و آمریکا اگر چه بر سر بیش ترین مسائل خاورمیانه با یکدیگر اختلاف دارند، اکنون در مواجهه با بحران کنونی در عراق خود را در یک جبهه می بینند. وجود یک دشمن مشترک سبب شده تا تهران و واشنگتن در یک اتفاق بسیار نادر منافع مشترکی در مبارزه علیه داعش داشته باشند.

با این حال هر تلاشی برای نزدیک کردن ایران و آمریکا به یکدیگر آسان نخواهد بود.

واضح است که همکاری نظامی ایران و آمریکا در جنگ علیه داعش به طور کامل منتفی است و ایران نیز در ائتلاف بین المللی مقابله با این گروه حضور ندارد. مقامات کنونی و پیشین این دو کشور بارها تأکیده کرده اند که منافع تهران و واشنگتن هیچ گاه یکسان نخواهد بود. بنابراین چالش پیش رو این است که نقش ایران تا حد ممکن سازنده باشد.

آرون دیوید میلر، مشاور پیشین دولت های دموکرات و جمهوری خواه آمریکا در حوزه خاورمیانه گفت: به طور واضح ایرانی ها بخشی از آن (مبارزه با داعش) خواهند بود. اما دلایلی وجود دارد که ما باید نسبت به آن حساس باشیم.

کارشناسان معتقدند هر گونه همکاری میان ایران و آمریکا، به عنوان مثال در حوزه تبادل اطلاعات در مورد تحرکات داعش باید پشت پرده یا از طریق واسطه ها باشد. دلیل آن نیست که هم پیمانان عرب آمریکا در منطقه که قرار است با این کشور همکاری کنند در قبال ایران حتی از مقامات آمریکایی نیز شکاک تر هستند و همکاری ایران را عاملی می بینند که نفوذ این کشور را در عراق بیش تر خواهد کرد.

آمریکایی ها می دانند که کمک ایران به گروه های عراقی برای مقابله با داعش در این مسیر بسیار موثر بوده است، بنابراین این مسأله یک دوراهی بزرگ برای مقامات آمریکایی بوجود آورده است. اما از طرف دیگر واشنگتن می داند که پتانسیل بیزاری بیش تر اقلیت سنی که خود به گسترش داعش کمک کرده اند در عراق وجود دارد.

رویترز در ادامه آورده است: آن چه آمریکا می خواهد این است که ابزارهایی را برای برقراری نظم میان فعالیت های نیروهای این گروه به گونه ای که به حملات گسترده علیه سنی ها تبدیل نشود، ایجاد کند.

این اولین باری نیست که ایران و آمریکا منافع مشترکی پیدا کرده اند و به شریکانی مردد و بی ثبات تبدیل شده اند.

به گزارش رویترز، در جریان حمله آمریکا به عراق در اواخر سال 2001 مقامات هر دو طرف گفتند که همکاری تهران و واشنگتن در زمینه تبادل اطلاعات برای بیرون راندن طالبان بسیار ارزشمند بوده است. اطلاعات تهران در آن سال کمک کرد تا حملات هوایی آمریکا موفقیت آمیز باشد.

برخی مقامات آمریکایی و غربی می گویند که همکاری مشابه ایران و آمریکا در عراق می تواند مفید باشد اما رقابت های ژئوپلتیکی و اختلافات میان ایران و کشورهای سنی حاضر در این ائتلاف این بار چنین همکاری را غیرممکن کرده است.

حیات علوی، یک استاد دانشگاه در آمریکا معتقد است که آمریکا نمی تواند تهران را از این که در عراق و سوریه به دنبال برنامه خود برود متوقف کند اما بی اعتمادی میان دو کشور هنوز به قدری عمیق است که احتمال همکاری آن ها را بسیار ضعیف می کند.

رویترز در پایان به مشارکت ایران و همکاری در مذاکرات هسته ای در یک سال گذشته اشاره کرده و آورده است: کمپین بین المللی مبارزه با داعش فرصت بیش تری را برای ایران و آمریکا ایجاد کرده تا بتوانند از بهبود ناچیز روابط شان که از آغاز مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به وجود آمده استفاده کنند.

کلید واژه ها: ایران و آمریکا


نظر شما :