اعتراض کردها به رفتارهای آنکارا

ترکیه هم‌دست داعش است

۰۳ مهر ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۳۸۷۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
رفتارهای دولت ترکیه سبب شده است تا بسیاری از کردها نسبت به حملات داعش به شهرهای شمالی سوریه مثل بکوبانی به دیده تردید بنگرند.
ترکیه هم‌دست داعش است

دیپلماسی ایرانی: ترکیه در روزهای اخیر میزبان ده ها هزار نفر از کردهایی است که داعش آنها را مجبور به فرار از مناطقشان در شمال سوریه کرده است. این در حالی است که شهبات بسیاری نسبت به روابط ترکیه با این شبکه تندرو مطرح شده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، رفتارهای دولت ترکیه سبب شده است تا بسیاری از کردها نسبت به حملات داعش به شهرهای شمالی سوریه مثل بکوبانی به دیده تردید بنگرند. این تردید زمانی افزایش می یابد که می بینیم دولت ترکیه به خوبی می داند سقوط این شهر و تسلط داعش بر آن به معنای تسلط بر مرزهای ترکیه و سوریه است اما با این حال نسبت به آن همچنان بی تفاوت است.

در همین رابطه ابراهیم بینیجی، نماینده حزب دموکرات ملی کردستان که بیشتر وقت خود را در مناطق مرزی سوریه و ترکیه می گذارند تا بتواند به کردهای آواره برای عبور از مرزها کمک کند، می گوید: «فقط پرواز دو جنگنده بر فراز مناطق مرزی کافی بود تا "دیوانه های" داعشی که از موصل به عین العرب حمله کردند را به عقب براند.»

بینیجی که به صراحت از مواضع دولت ترکیه خشمگین است در ادامه می افزاید: «دولت ترکیه مسئول بخشی از این اوضاع است برای این که از تروریست های داعش حمایت می کند، همچنین مانع از بازگشت جوانان کُرد برای بازگشت به سوریه برای دفاع از سرزمین شان می شود.»

وی تاکید می کند، بسیاری از جوانان کرد از مرزهای ترکیه گذشتند تا خانواده هایشان را در اماکن امن پناه دهند و سپس به سوریه بازگردند تا به جنگ با دولت اسلامی در کنار دیگر مبارزان کرد ادامه دهند اما مقام های ترکیه به بهانه مسائل امنیتی مانع از بازگشت آنها شده اند.

لازم به یادآوری است که حزب کارگران کردستان روز دوشنبه از کردهای ترکیه خواست که به عین العرب بروند تا به کردهای سوریه در مبارزه با دولت اسلامی کمک کنند. تقاضایی که با مخالفت آنکارا مواجه شده است.

کردها به این باور رسیده اند که دولت ترکیه در همکاری با داعش دست دارد. این باور سبب شده است تا صدها جوان کرد از شرق ترکیه در اعتراض به رفتارهای دولت آنکارا در یکی از گذرگاه های مرزی با سوریه تجمع کنند و خواستار کمک به کردهای سوریه شوند.

محمد امین اکمه، یکی از فعالان سیاسی در یکی از احزاب کرد در این باره می گوید: «دولت از "دیوانه های" داعش حمایت می کند در حالی که هیچ حمایتی از مردم سوریه نمی کند.»

در همین رابطه تظاهراتی نیز روز یکشنبه در استانبول برپا شد که شرکت کنندگان در آن با خود پلاکاردهایی حمل می کردند که بر روی آن نوشته شده بود "دولت اسلامی قاتل است و حزب عدالت و توسعه شریک آن است".

فیاض بکیر، شهروند 50 ساله ترک که در این تظاهرات اعتراضی شرکت کرده بود، در این باره می گوید: «ترک ها می گفتند که به دلیل وجود گروگان هایشان در ترکیه نمی توانند هیچ کاری بکنند اما الآن که آنها آزاد شده اند، البته آنها در آخر کمک مان خواهند کرد اما نمی خواهند این کمک علنی باشد، می خواهند کمک هایشان مخفی بماند.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که "مذاکرات دیپلماتیک باعث آزادی 46 گروگان ترکیه توسط دولت اسلامی در عراق که از ماه ژوئن به گروگان گرفته شده بودند، شد در حالی که ما هیچ مابه ازای مالی ای به آنها ندادیم."        

فرایند آزادی این گروگان ها سوالات بسیاری را نزد تحلیلگران و ناظران به وجود آورده است. این مساله سبب شده تا بسیاری از تحلیلگران بگویند که این شیوه آزادسازی گروگان ها دلیلی بر این است که دولت ترکیه با این شبکه تندرو هم دست است و الا چگونه می شود بدون دادن پول یا مابه ازای دیگر داعش اقدام به آزادی آنها کند؟ آیا غیر از این است که روابط نزدیکی میان این شبکه با دولت ترکیه وجود دارد؟ به اعتقاد آنها کمترین مابه ازای ترکیه به داعش در قبال آزادی این گروگان ها حداقل این است که داعش اطمینان یافته که ترکیه به پیمان مبارزه با داعش نخواهد پیوست. لازم به یادآوری است که ترکیه تنها کشور حاضر در نشست مبارزه با داعش در جده بود که حاضر به امضای بیانیه پایانی این نشست نشد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: تركيه داعش


( ۱ )

نظر شما :