منطقه‌ای که چهارمین منبع تامین نیروی گروه‌های جهادی است

بالکان، هدف داعش برای حمله به اروپا

۰۹ مهر ۱۳۹۳ | ۲۰:۲۸ کد : ۱۹۳۸۹۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
بنا به تازه‌ترین آمار سازمان امنیت امریکا، سی‌آی‌ای، که در رسانه‌های محلی حوزه بالکان منتشر شده است، صدها نفر از شهروندان حوزه بالکان به جمع داعش پیوسته‌اند.
بالکان، هدف داعش برای حمله به اروپا

دیپلماسی ایرانی: کشورهای حوزه بالکان تلاش دارند تا برای داوطلبانی که قصد سفر به خاورمیانه و مشارکت در جنگ های دایر در آن را دارند، محدودیت ایجاد کنند. سرزمینی که بحران شدید اقتصادی سبب شده است تا بسیاری از شهروندان آن جذب گروه های تروریستی شوند.  

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، نزدیک به 5 میلیون نفر از جمعیت 20 میلیون نفری کشورهای حوزه بالکان مسلمان هستند. کشورهایی که در گذشته یوگسلاوی سابق را تشکیل داده بودند و بعد از فروپاشی آن به ورطه بحران های شدید اقتصادی افتادند. همچنین منازعات خونینی که در دهه نود رخ داد سبب شد تا در کنار آلبانی مردم این مناطق بیش از پیش فقیر شوند.

بنا به تازه ترین آمار سازمان امنیت امریکا، سی آی ای، که در رسانه های محلی حوزه بالکان منتشر شده است، صدها نفر از شهروندان حوزه بالکان به جمع داعش پیوسته اند. به گونه ای که شهروندان این مناطق پس از اردن، عربستان سعودی و تونس چهارمین گروه نیروهای تشکیل دهنده داعش را شامل می شوند.

بلیریم لطیفی، متخصص در امور دینی در دانشگاه بریستینا در این باره می گوید: «کوزوو که در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کرد اکنون با بحران عمیق سیاسی دست و پنچه نرم می کند. این مساله فساد شدیدی را موجب شده که سرخوردگی اجتماعی به وجود آورده و این مساله سبب شده است تا بسیاری از جوانان نسبت به آینده ناامید باشند.»

وی در ادامه می افزاید: «نبود فرصت های اقتصادی برای جوانان در کوزوو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، این مساله سبب شده است تا باب پیوستن به گروه های افراطی که از ایدئولوژی های به شدت تند و افراطی تبعیت می کنند، گشوده شود.»

در همین رابطه ویسار دوریگی، روزنامه نگار متخصص در امور اسلامی که اخیرا اسلام گرایان افراطی تهدید کرده اند که سر او را خواهند برید در این باره می گوید: «تلاش برای جذب مخاطب برای ایدئولوژی جریان های افراطی و نیاز به نیروی مبارز دو هدفی است که گروه های افراطی تلاش دارند از آنها بهره بگیرند و در حوزه بالکان نیرو جذب کنند. به ویژه در میان فقرا و به طور خاص دانشجویان.»

وی در ادامه می افزاید: «آنها برای این کار بر روی ائمه مساجد حساب کرده اند. کسانی که اکثرا در کشورهای عربی آموزش دیده اند و منابع مالی مورد نیاز آنها از خارج تامین می شود. طلبه های مدارس فقرا سریع تر از همه جذب تفکر سلفی می شوند به این امید که با پیوستن به سلفی ها بتوانند اوضاع اجتماعی خود را بهبود بخشند.»

در بوسنی و هرزگوین هزاران نفر از اسلام گرایان جذب گروه های مسلح اسلامی در جریان جنگ داخلی و طایفه ای این کشور در بین سال های 1992 تا 1995 شدند.

بعد از پایان جنگ، مسلمانان بوسنی که در اصل خود معتدل هستند به دلیل فعالیت گروه های افراطی جذب آنها شده و به گروه های وهابی پیوستند. در حالی که تا قبل از جنگ داخلی بوسنی وهابیت هیچ جایگاهی در جامعه بوسنی نداشت.

مشابه همین وضعیت در صربستان و مقدونیه در مناطقی که اکثریت جمعیت آنها را مسلمانان تشکیل می دهند نیز مشاهده می شود.

دارکو تاناسکوویچ، مستشرق اهل بوسنی در این باره می گوید: «برنامه های دینی گروه های تندرو و طایفه ای تا قبل از فروپاشی یوگسلاوی سابق جایی در میان مردم این مناطق نداشت. مسلمانان بالکان عموما به جریان های بسیار معتدل تمایل دارند. جریان هایی که تا اندازه بسیاری بخش مهمی از جامعه سکولار یوگسلاوی سابق را تشکیل می دادند. اما در خلال جنگ بوسنی و بعد از آن جنگ کوزوو و نفوذ گروه های تندرو و علمای دینی وابسته به جریان های افراط فضای اجتماعی و دینی این مناطق تغییر کرد و افراد تندرو در سراسر منطقه منتشر شدند.»

وی هشدار می دهد که این جریان ها می توانند وضعیت بسیار خطرناکی را در منطقه بالکان تشکیل دهند. به ویژه که بسیاری از جریان های اسلامی تندرو دولت های این مناطق را عموما ضعیف می پندارند و کشورهای این منطقه را حیات خلوت اروپا قلمداد می کنند و فکر می کنند که از طریق آنها می توانند به اروپا ضربه بزنند.

این در حالی است که کشورهای منطقه تمایل بسیاری به مبارزه با جریان های افراطی از خود نشان داده اند و با تعدیل قوانین خود محدودیت های بسیاری برای آنها در نظر گرفته اند. در ابتدای ماه سپتامبر دولت بوسنی 16 نفر را که قصد پیوستن به گروه های افراطی داشتند، دستگیر کرد. همچنین قوانینی صادر شده است که کسانی که به حمایت از جریان های افراط می پردازند تا 10 سال حبس محکوم خواهند شد.

در کوزوو 55 اسلام گرای تندرو از جمله 12 ائمه مساجد دستگیر شدند که بارزترین آنها شوکت کراسینیگی امام جماعت مسجد بزرگ بریستینا بود که متهم به تبلیغ اسلام افراطی شد.

در صربستان محدودیت برای پیوستین به گروه های جهادی مسلح نه تنها شامل مسلمانان بلکه شامل مسیحیانی که بخواهند به اوکراین بروند نیز می شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بالکان بوسنی حوزه بالکان


( ۱ )

نظر شما :