سفر پراهمیت فیدان به یک منطقه حساس اروپایی

اهمیت چند وجهی بالکان برای ترکیه

۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۴۴۶۶ اروپا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: علی بمان اقبالی زارچ
علی بمان اقبالی زارچ در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بالکان از دیرباز به عنوان یک منطقه راهبردی در سیاست جهانی به شمار آمده و به این دلیل کشورهای بزرگ به گونه های مختلف تلاش دارند که حضور خود در این منطقه به لحاظ سیاسی و اقتصادی را تقویت کنند. شبه جزیره‌ ۷۲۸ هزار کیلومتر مربعی بالکان در جنوب شرق اروپا از شرق به دریای سیاه و دریای اژه، از غرب به دریای یونان و دریای آدریاتیک، از جنوب به دریای مدیترانه و شمال به کوه‌های آلپ دینار و آلپ ترانسیلوانی و جلگه مجارستان مرزبندی می‌شود. یونان، آلبانی، بلغارستان، مجارستان، بوسنی هرزگوین، کرواسی، اسلوونی، مقدونیه، صربستان، مونته‌نگرو، رومانی و بخش اروپایی ترکیه در این منطقه قرار دارند. 
اهمیت چند وجهی بالکان برای ترکیه

دیپلماسی ایرانی: در قرن بیست و یکم تحولات بین المللی سرعت زیادی بخود گرفته و کشورها و رهبران سیاسی ای موفق هستند که در اتخاذ تصمیمات خود از تمامی مولفه های چابکی و پویایی بهره مند بوده و توانمندی لازم برای بهره گیری از تغییر جزئی راهبرد و انتخاب تنوع تاکتیک های لازم بر اساس منافع کلیدی ملی و تعیین کننده کشور خود داشته باشند. منطقه بالکان تنوعی از کشورها با فرهنگ، دین، ملل و اقوام مختلف است؛ در غرب و جنوب، کشورهای رومانی، بلغارستان و ترکیه عضو ناتو هستند؛ در شمال، با مرز نامشخص اوکراین و روسیه، ضریب قابل‌ توجهی از بی‌ ثباتی و ناامنی وجود دارد. بحران‌ های تاریخی زیادی در منطقه تجربه‌ شده که  خیلی هم منجمد نیستند و همیشه می‌ توانند دوباره در منطقه وسیع‌ تری از بالکان نظیر کوزوو، بوسنی، ترانسیستریا، اوستیا، آبخازیا، قره ‌باغ و غیره فوران کنند.

بالکان از دیرباز به عنوان یک منطقه راهبردی در سیاست جهانی به شمار آمده و به این دلیل کشورهای بزرگ به گونه های مختلف تلاش دارند که حضور خود در این منطقه به لحاظ سیاسی و اقتصادی را تقویت کنند. شبه جزیره‌ 728 هزار کیلومتر مربعی بالکان در جنوب شرق اروپا از شرق به دریای سیاه و دریای اژه، از غرب به دریای یونان و دریای آدریاتیک، از جنوب به دریای مدیترانه و شمال به کوه‌های آلپ دینار و آلپ ترانسیلوانی و جلگه مجارستان مرزبندی می‌شود. یونان، آلبانی، بلغارستان، مجارستان، بوسنی هرزگوین، کرواسی، اسلوونی، مقدونیه، صربستان، مونته‌نگرو، رومانی و بخش اروپایی ترکیه در این منطقه قرار دارند. 

پس از سقوط کمونیسم در شرق اروپا ، راه برای تقویت حضور غرب هموار شد. تضاد ژئوپلیتیکی بر سر منطقه برای دهه ها در پی انحلال یوگسلاوی در دهه 1990 و جنگ های پس از آن افزایش یافته است. 

از آنجایی که روابط متشنج بین روسیه و غرب به دلیل جنگ اوکراین بدتر شده، تنش ها در بالکان نیز افزایش یافته است. بر کسی پوشیده نیست که تلاش‌ها برای جذب کشورهای بالکان به نهادهای غربی همواره با مخالفت روسیه و گروه‌های ملی‌گرای محلی مورد حمایت این کشور مواجه شده است و هر زمان این امکان هست که ناتو و مسکو با وجود مناقشات حل نشده در بوسنی و هرزگوین و بین صربستان و کوزوو، به دنبال اهرم بی ثباتی مداوم برای حفظ نفوذ خود و تضعیف اتحادیه اروپا باشند.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه، سفر رسمی چهار روزه خود به آلبانی، بلغارستان و رومانی را  یکشنبه گذشته آغاز کرد تا دیپلمات ارشد ترکیه با همتایان خود برای گفت وگو در مورد روابط دوجانبه و همچنین تحولات جاری منطقه ای و جهانی و بحران غزه دیدار کند. فیدان همچنین در این سفر با بازرگانان ترک و نمایندگان جوامع ترک در این کشورها دیدار داشته است. دیپلمات ارشد ترکیه پس از دیدار با همتای رومانیایی خود با تاکید بر ضرورت فوری آتش بس کامل در غزه، از اسرائیل خواست به دستور دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشد. فیدان در بخارست گفت: «ما نمی‌توانیم و نباید سکوت کنیم، در حالی که 2 میلیون نفر بمباران می‌شوند و رها می‌شوند تا آشکارا از گرسنگی و بیماری‌های همه‌گیر بمیرند. من بار دیگر از جامعه جهانی می‌خواهم که برای جلوگیری از این قتل عام قوی عمل کند.» 

بحران بشردوستانه در غزه موضوعی تکراری در طول سفر بالکان او بود و فیدان از تسهیل ورود کمک‌ها حمایت می‌کرد. 

درخواست رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه برای مداخله و همبستگی بین‌المللی به رومانی محدود نمی‌شود، زیرا او قبلاً احساسات مشابهی را در سفر به آلبانی و بلغارستان ابراز کرده بود.

نوع تعاملات ترکیه با بالکان پیوسته و فعال است که از نمونه های آن سفر دو سال پیش اردوغان به چند کشور منطقه بود. سفر اردوغان به بوسنی و هرزگوین، مونته نگرو، آلبانی و صربستان، نشان دهنده این بود که ترکیه به دنبال حفظ یک رابطه پیوسته، پویا و مداوم است و اهداف آنکارا، علاوه بر موضوعاتی مانند دیپلماسی اقتصادی، کارهای زیرساختی، حمایت از روند عضویت کشورها در اتحادیه اروپا، افزایش حجم مبادلات تجاری، حل مشکلات کنسولی و در عین حال، تلاش برای دستیابی به یک نفوذ منطقه ای سطح بالا و تبدیل شدن به یک قدرت میانجی گر است که مورد اعتماد همه کشورها و کنشگران باشد. 

ترکیه با احتساب خدمات پیمانکاری، بزرگترین کشور سرمایه‌گذار در آلبانی است و مجموعاً 3.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در آلبانی انجام داده؛ همچنین سال گذشته ترکیه در بوسنی  265 میلیون یورو سرمایه‌گذاری کرده و از مهمترین کشورهای سرمایه‌گذار در بوسنی و هرزگوین است. صادرات ترکیه در سال 2023 به منطقه بالکان از جمله کشورهای آلبانی، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، مونته نگرو، کوزوو، مقدونیه و رومانی با 25 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از 16 میلیارد دلار رسید. در سال گذشته میلادی صادرات این کشور به منطقه بالکان 12 میلیارد و 571 میلیون دلار بود .در مدت مذکور، بیشترین صادرات در بین کشورهای بالکان به رومانی با 4 میلیارد و 776 میلیون دلار بوده است. پس از رومانی صادرات ترکیه به بلغارستان 3 میلیارد و 428 میلیون دلار، یونان 2 میلیارد و 169 میلیون دلار، صربستان یک میلیارد و 302 میلیون دلار، اسلوونی یک میلیارد و 221 میلیون دلار، آلبانی 742 میلیون و 847 هزار دلار، بوسنی و هرزگوین 548 میلیون و 125 هزار دلار، مقدونیه 488 میلیون و 552 هزار دلار، کوزوو 463 میلیون و 164 هزار دلار، کرواسی 439 میلیون و 164 هزار دلار و مونته نگرو 118 میلیون و 677 هزار دلار بوده است.

بالکان به طور کلی نه تنها از منظر سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی بلکه به دلیل پیوندهای تاریخی، فرهنگی و انسانی با این منطقه برای ترکیه در اولویت قرار دارد؛ همچنین در سال‌های اخیر، منطقه بالکان با نیروی کار واجد شرایط، محیط سرمایه‌گذاری مناسب و مشوق‌های مالیاتی و مالی به بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاران ترکیه تبدیل شده است.

واقعیت این است که منطقه بالکان، افزون بر اینکه یک منطقه راهبردی سیاسی است، یک گذرگاه بااهمیت برای قدرت های جهانی به لحاظ اقتصادی نیز به شمار می رود. در این میان آمریکا، روسیه، چین و ترکیه تلاش  می کنند از این موقعیت برای توسعه نفوذ خود در بالکان استفاده کنند. این منطقه به دلایل اقتصادی، راهبردی و سیاسی از مناطق کلیدی در سیاست جهانی به شمار می رود و به دلیل اهمیت آن برای قدرت های بزرگ، همچون انبار باروت اروپاست و علی رغم گسترش مبادلات تجاری و به ویژه نقش اتحادیه اروپا در ایجاد ثبات در بالکان، زمینه های درگیری های قومی در این منطقه همچنان هموار است و قدرت های جهانی از این وضعیت به نفع خود استفاده می کنند. 

دیپلمات و کارشناس ارشد یورآسیا

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترکیه بالکان حوزه بالکان هاکان فیدان بوسنی و هرزگوین رومانی ترکیه و بوسنی و هرزگوین ترکیه و بالکان بلغارستان علی بمان اقبالی زارچ


( ۴۲ )

نظر شما :

خسرو ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۰
آلبانی و کوزوو به عنوان دو کشور مسلمان آلبانیایی تبار با گذشته مشترک با ترکیه و وجود جمعیت بزرگ و موثر آلبانیایی ها در ترکیه (آرناووت ) -- نقطه قوت روابط ترکیه و بالکان است مصطفی کمال آتاتورک در سلانیک شهری آلبانیایی در یونان امروز بدنیا آمد با اینکه خانواده مصطفی کمال و کل جمعیت مسلمان از سلانیک رانده شدند هنوز مردم بالکان سلانیک را بعنوان سمبل آلبانیایی تبارها حساب می‌کنند آلبانی عضو ناتو شده است و به همراه مجارستان و کوزوو و بوسنی ، حلقه اول اتحاد با ترکیه و بعد از آن رومانی و مقدونیه در حلقه بعدی قرار دارند و روسیه بعنوان پشتیبان قطعی صربستان عمل می‌کند تا وقتی که روابط عالی بین پوتین و اردوغان ادامه دارد اختلاف صربستان با بوسنی و کوزوو قابل کنترل است
ناشناس ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۷
پراهمیت ؟! خب مثلا چه چیزش پر اهمیته ؟ ترکیه ورشکسته می خواد اونجا چه شق القمری بکنه ؟
ناشناس ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۵
الان خسرو میاد میگه ما یه ضرب المثل داریم ... بعد یه بیت از اشعار فارسی را می نویسد که به عنوان ضرب المثل شهرت یافته اند . قضیه ترکیه هم مانند همین خسرو است . با پولهای قرضی بانک جهانی و با درآمد حاصل از مسافرهای خارجی و با دزدی آبهای عراق و سوریه دنبال ساخت کلاه برای خودشان هستند و چون بنیانش سست است علی رغم تمام این نعمات باد آورده باز ، تورم پشت تورم و گرانی پشت گرانی . نمی دانم خسرو این ضرب المثل را اجازه می دهد من استفاده کنم یا این رو هم زدن به نام خودشون ... که ... مشک آنست که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید . بزرگترین کابوس ترکیه کاهش احتمالی کش مکش بین ایران و غرب است . ... تادعوای دو نره ببر برقرار است ، ماده ها فرصتی برای جولان دارند .
ناشناس ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۷
هرجا قدم نحس ترکیه بوده جنگ و کشتار همراه بود عراق سوریه قبرس و...
فرهاد ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۶
بالکان از دیر باز اهمیت ژئواستراتژیک جهانی داشته است و بنوعی تسلط بر دیگر مناطق جهان منوط به حاکم بودن بر این منطقه بوده است و لذا نیردهای زیادی در این جغرافیا به ثبت رسیده است حتی این منطقه برای کشورمان نیز اهمیت شایان داشته و دارد.
م ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۸
منطقه بالکان از نظر تاریخی و دینی و قومی و آثار بجا مانده از دوره عثمانی و قبل از آن از نظر معماری و شهر سازی با ترکیه دارای مشترکات زیاد می‌باشد.بطوریکه ساختار شهرها و روستای آنها مانند شهرها و روستای ترکیه هستند و در زمان عثمانی بیشترین سرمایه‌گذاری امپراطوری در منطقه بالکان و اطراف آن بوده است.بطوریکه بعضی از بخش‌های بالکان جمعیت بزرگی در ترکیه دارند و بخشهایی از بالکان علاقه زیادی به حضور ترکیه در بالکان دارند با وجود اینکه در دوره‌های مختلف بین ترکیه و کشورهای حوزه بالکان در زمان جنگ بین اروپایی‌ها و یونانیها و صربها و غیره با عثمانی‌ها با وجود اینکه خیلی از ترکها مجبور به اخراج شدند یا بعدا مورد تبادل جمعیتی با ترکیه قرار گرفتند باز هم در همه کشورهای مختلف بالکان جمعیت ترک و مناطق خودمختار ترک‌نشین زیادی وجود دارد. از جمله منطقه خودمختار گاگازویا در مولداوی یا جمعیت ۱۲۰۰۰۰۰ نفری در بلغارستان و همچنین جمعیت‌های ترک که بصورت کولونی‌های متمرکز در کوزوو یا مونته‌نگرو یا صربستان و ترکهای منطقه تراکیه یونان و رومانی و بوسنی و هرزگویین زندگی می‌کنند.
شمس ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۷
مطلب قابل تاملی است بالکان بخشی از حوزه تمدنی ایرانی علوی می باشد.
سعیدی ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۷
مطلب ارزشمندو قابل توجهی است.
ناشناس ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۵
ناشناس ۱۲۰۷ مبالغ تجارت رو خوندی؟ یا اصلا نمیتونی محاسبه کنی؟
یک آذری ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۱
اشرار پانترکیسم به طور فعالانه در سایت ها مستقر شده مانند اشخاصی به نام های خسرو و حمیدرضا و دانا و در این سایت ها علیه ایران و ایرانیان و به نفع کشور جعلی ترکیه و جمهوری جعلی باکو اراجیف می نویسند و کامنت می گذارند و این مزخرفات را بابت پولی هست که از کشورهای جعلی ترکیه و باکو می گیرند اگر این پول قطع شود دست از یاوه گویی بر می دارند و برای کشورهای دیگری مزدوری می کنند.
ناشناس ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۷
پیشرفت ترکها پیشرفت ماست ومن به عنوان یک ترک ازری افتخار میکنم که همسایگان تورکی مانند آزربایجان و ترکیه پیشرفته داریم دوستانیکه میگن ما ازری هستیم و علیه ترکها نطر میدن فکر نکنم ترک باشن حرفهای خودشونو در غالب ترکهای ازری میگن این حنا ها دیگه رنگی نداره
خسرو ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۲
مزدور کسی است که نمی تواند با اسم واقعی اش بنویسد نمی تواند در مورد نوشته نظر بدهد و کورکورانه به دستوری که گرفته عمل می‌کند همه مان می‌دانیم پانکردها از سرکوب پ ک ک و پژاک توسط ایران و ترکیه ناراحت و افسرده اند و از این بابت دشمن ترکیه و ایران هستند ولی در سایت‌ها تلاش میکنند خود را ایرانی جا بزنند و دشمنی با ترکیه را افزایش دهند ولی ایرانیان وطن دوست واقعی ، می‌دانند که دشمن واقعی ایران پانکردهای تجزیه طلب و پادوی آمریکا هستند که حاضرند به هر خفتی تن دهند تا شاید روزی کردستان خیالی شان را ببینند
در جواب یک اذری ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۰:۲۱
برخلاف تصور شما افرادی مثل خسرو بسیار وطن دوست هستند و ایران را که اساسا ترکان در طول ۱۰۰۰ سال گذشته نگه داشته اند دوست دارند. کلا در خون ترکان حرارتی وجود دارد که تا آخر قیامت هم سرد نخواهد شد و ترکان نسبت به هم تعصب داشته و آرزوی موفقیت همدیگرو دارند. بنابراین ترک های ایران همیشه آرزوی موفقیت ترکان ادربایجان ترکیه ترکمنستان قزاقستان و سایر ممالک و دنیای ترک را دارند.
داریوش ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۶
پانترکها عادت کردند که پای کردها را به هر بحثی باز کنند چون آنقدر در تفکرات پانترکیسم توهم و جهالت وجود دارد که اصولا به جز حمله به بقیه ملتها حرفی برای گفتن ندارند.. با چه رویی از تروریسم صحبت میکنید وقتی داعش را حمایت کردید؟ تجزیه طلبی که دیگر واقعا نوبر است. الان اگر در شبکه های اجتماعی بگردید این پانترکها هستند که شعارهای تجزیه طلبانه می‌دهند و حتی در نقشه های خیالی شان تهران را هم قرار داده اند. از ایرانی بودن که دیگر صحبت نکنید وقتی شعارهایتان علیه ایران و خلیج فارس و زبان فارسی را شنیده ایم. کردها هر چه باشند به تاریخ و بزرگان ایران و خلیج فارس و ... توهین نکرده اند. این توهمات توران بزرگ هم واقعا خنده دار است. بسیاری از مردم آسیای میانه خودشان را ترک نمی‌دانند و خود را ازبک و قزاق و ... معرفی میکنند‌. مصاحبه هایشان موجود است. بروید ببینید.
به ناشناس و تمام پان ها ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۱
اصولا اتراک تنها مانع نفوذ و تمدن و فرهنگ خود را ایران میداند و بیشترین جنگهای با ایران داشتند (تعصب زیادی ندارند به هم !!!!!!).دشمن بالفعل و رقیب ذاتی ایران هستند و نظر خوبی نسبت به ایران ندارند و اصولا چشم دیدن پیشرفت ایران ندارد و ایران را مترادف پارس یا پرشین میداند و حتی نسبت به ازریهای ایران خود را ارباب و الباقی را رعیت میداند . دشمن واقعی ایران تفکرات برتری جویانه و قومگرایانه پانترکیسم با کارنامه کشتار درخشان جهانی است
آریوبرزن ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۷
ترکها در بالکن اشغالگری بیش نبودند که البته در پایان جنگ جهانی دوم تاوان جنایتهایشان را دادند.
بنزینی بی سواد ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۲:۲۷
همشهری گرامی ای کاش در مقاله خود اقلام صادراتی ترکیه به کشورهای بالکان آورده بودید که معلوم شود آیا ایران در این کالاها مزیت نسبی را دارد یا نه و مسئله دیگر آن است که تجربه ایران در بوسنی می تواند چراغی برای ما در عملکرد در منطقه باشد که ایا با هزینه هائی که ما در جنگ بوسنی داشتیم آیا توانسته ایم مزیت های اقتصادی در این منطقه و کشورهای اطراف آن داشته باشیم و نکته دیگر در چند درصد سفرهای آقای امیر عبداللهیان تجار آقای وزیر را همراهی می کنند ای کاش این را هم مشخص می کردید و یک مقایسه ای از سیاست خارجی ایران و ترکیه در این منطقه داشتید
ناشناس ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰
پیشرفت ترکیه و باکو ؟؟همان چهار دکور و تبلیغات فریبنده با انهمه ادعا نتوانست واکسن کرونا بسازد ؟؟؟گدایی کیت ارتقا اف16 خود از امریکا میکرد و....ضرر ترکیه و باکو بر ایران بیشتر از سودش است راه تجاری ایران به اروپا و تجارت اوراسیا بست جاسوس اسراییل و پهباد میفرستند و....هنوز ترکها جشن پیروزی چالدران میگیرند
اقبالی زارچ ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۲
سلام و سپاس از مجموع نظرات مخاطبان گرامی! برخی از دوستان هر جا نامی از ترکیه است به مسائل غیر ضرور رورد می کنند. هدف این مطلب نوعی ارائه تصویر از اقدامات ترکیه بویژه در مناطقی است که ما هم بطور سنتی و تاریخی تعاملات پویا داشته ایم. برکسی پوشیده نیست که ترک ها در دیپلماسی اقتصادی و عمومی در سنوات اخیر موفقیت چشمگیر بویژه در بالکان، CIS , آفریقا و غیره داشته اند.
کوروش ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۸
خیلی جالب است که بعضی تحلیل گران نسل کشی ارامنه و کشتار کردها و از بین بردن زیرساخت‌های غیرنظامی شمال سوریه و عراق، و زندانی کردن خبرنگاران اقلیت‌ها را در ترکیه پیشرفت معرفی میکنند! عجیب است که معیارهای حقوق بشری که امروزه در کوچکترین بحثها هم مورد توجه هستند به طور سیستماتیک نادیده گرفته می‌شوند. اگر اینطور باشد که آلمان نازی پیشرفته ترین حکومت جهان بوده است!
کوروش ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۷
در یک جمله باید گفت ترکیه کف روی آب است هر چقدر هم خود را به آب و آتش بزند یه کشور جعلی ورشکسته
حسینی ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۰۰:۲۵
قارا باغ در بحث بالکان جه صیغه ایست؟ نظرات خوانندگان از خود مقاله جالب بود. پیشرفت کشورهای تۆرک، آرزوی قلبی هر تۆرک ایرانیست. با تاریخ سازی و جعل واقعیات هم چیزی را تغییر نمی دهد. کشور ما با تۆرکها جنگی نداشته است. یکبار آنهم در ابتدای حاکمیت صفویان بوده است. آن نیز به دلیل صدور انقلاب تشیع برای کشور عثمانی بود. بیشتر طوایف تشکیل دهنده صفویان از شرق عثمانی بودند. عثمانلی ها هم از صدور تشیع دل خوشی نداشتند. کشور ما ضربات و زیانهای که از ناحیه روسها و افغان دیده و خورده است از ملتهای دیگر منطقه ندیده و نخورده است.
محمد ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۱
هر جا سخن از پیشرفت ترکیه هست. پان ایرانیست و پان کورد شروع به فحاشی می‌کنند. ما ترک های ایران از پیشرفت ترکیه خوشحال هستیم.
به حسینی و محمد ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰
در جعل و تاریخ پانترکی همین بس است که بیشترین جنگ و تجاوز به ایران توسط اتراک قفقازی و قبچاقی است کمی تاریخ بخوانید بیشترین ضربه و زیان از ناحیه همین اقوام مهاجر و متجاوزبوده است مانند :حمله موغولها .حمله ازبکها و حمله ترکمنها و حمله عثمانی و... در قدیم اذربایجان ایران به غیرت میشناختند اما امروز ...
ایراندوست ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۵:۳۳
ما فعلا چیزی جز ائتلاف حکومت داعش و فاشیزم در ترکیه نمیبینیم که بدون تحریم! ارزش پول را در ده سال یک بیستم کرده اند که هیچ سابقه ای در دنیا ندارد مگر اینکه یک عده داعشی و پانترک به طور مشترک حکومت کنند! ضمنا فحاشی کار پانترکهاست که چون حرف منطقی برای حرف زدن ندارند مغزشان داغ می‌کند! بروید آمارها را ببینید. اینها کاملا مستند هستند. اینکه ترکیه نسبت به جمعیت ش بزرگترین زندان روزنامه نگاران دنیاست مستند است. البته اینها برای پانترکها داعشی پیشرفت محسوب می‌شود.