انتخابات آمریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

سیاست تغییر در قبال ایران با کسب اکثریت سنا محقق می شود؟

اما موضوعی که اوباما بر سر آن فشار زیادی تحمل خواهد کرد، مسئله ی ایران است، چون دموکرات ها و جمهوری خواهان به دنبال افزایش تحریم ها هستند در حالی که رئیس جمهور، به دنبال دستیابی به توافقی بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران است.
سیاست تغییر در قبال ایران با کسب اکثریت سنا محقق می شود؟

دیپلماسی ایرانی: جمهوری خواهان در سال انتخابات، سیاست خارجی اوباما را مورد انتقاد قرار داده اند و اگر آنها بتوانند همان گونه که انتظار می رود، دستاورد بزرگی در سنا به دست آورند، کاخ سفید با محدودیت های بیشتری در سیاست های خود در قبال اوکراین، ایران و تروریست های داعش مواجه خواهد شد. بعضی از تحلیل گران معتقدند که سنا به رهبری جمهوری خواهان و با همراهی مجلس نمایندگان کمیته ای ویژه برای تحقیق درباره حملات تروریستی بنغازی در سال 2012، تشکیل خواهند داد. همچنین آنها درباره افزایش هزینه های نظامی رای گیری خواهند کرد و بحث های جامعی در رابطه با سیاست های اعمالی در سوریه و داعش به راه خواهند انداخت.

اما موضوعی که اوباما بر سر آن فشار زیادی تحمل خواهد کرد، مسئله ی ایران است، چون دموکرات ها و جمهوری خواهان به دنبال افزایش تحریم ها هستند در حالی که رئیس جمهور، به دنبال دستیابی به توافقی بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران است. سناتور هری رید رهبر اکثریت سنا تاکنون به منظور جلوگیری از فشار به اوباما، مانع از رای گیری درباره اعمال تحریم های جدید شده است. اما آن گونه که یکی از دستیاران ارشد جمهوری خواه سنا می گوید رای گیری جمهوری خواهان در این باره قطعی است.

کلیفورد دی. می، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی ها با این نظر که چنین اعمالی نتیجه ی احتمالی تغییر قدرت باشند، موافق است. وی در این رابطه می گوید «کنگره با توافقی که هم رژیم تحریم ها را لغو کند و هم توانایی های هسته ای ایران را حفظ کند، مخالف است» کلیفورد می که از ستون نویسان ثابت واشینگتن تایمز است در ادامه می گوید «اما آن گونه که به نظر می رسد رئیس جمهور اوباما قصد ندارد در زمینه ی توافق هسته ای با ایران نظر کنگره را جویا شود» یکی از کسانی که تمرکز زیادی بر روی مسائل بین المللی کرده است، سناتور باب کورکر عضو جمهوری خواه و ارشد کمیته روابط خارجی سنا می باشد که در این رابطه نظری نداده است.

جمهوری خواهان در جریان کمپین انتخاباتی امسال با انتقاد از سیاست خارجی اوباما از وی به خاطر کاهش بودجه ی دفاعی، ناتوانی در مبارزه با داعش و بی کفایتی در مقابله با ویروس ابولا ابراز نارضایتی کرده اند. نظرسنجی ها هم نشان می دهند که افکار عمومی اعتمادشان را به رویکرد دولت در قبال مسائل جهانی از دست داده اند. نظرسنجی جدید آسوشیتد پرس که این هفته منتشر شد نشان می دهد که رای دهندگان احتمالی با فاصله ای 22 درصدی در زمینه ی حفاظت از کشور، به جمهوری خواهان اعتماد بیشتری در مقایسه با دموکرات ها دارند.

این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که 60 درصد از مردم مخالف عملکرد آقای اوباما در زمینه ی نقش ایالات متحده در امور جهانی هستند و 58 درصد هم مخالف عملکرد وی در قبال مقابله با تهدیدات داعش هستند. کاندیداهای جمهوری خواه در چند کرسی کلیدی، کهنه سرباز هستند. افرادی همانند نماینده تام کاتن در آرکانزاس، دن سالیوان در آلاسکا و جانی ارنست در آیووا که از شانس زیادی هم برای پیروزی در انتخابات برخوردار هستند. آن گونه که تحلیل گران پیش بینی می کنند، این افراد در کنار سناتور جان مک کین از آریزونا و سناتور لیندسی گراهام از کارولاینای جنوبی قرار خواهند گرفت.

نورمن جی. اورنشتاین از موسسه آمریکن اینترپرایز در این باره می گوید «وقتی شما مواضع تام کاتن درباره داعش را می بینید و نظراتش درباره ی مقابله با کارتل های مواد مخدر مکزیکی و ورودشان به  آرکانزاس را می بینید، متوجه می شوید که وی شخصی است که اجازه نمی دهد افکار انزوا طلبانه عملی شوند. اکثر این جمهوری خواهان جدید، دیدگاهشان نسبت به جهان همانند مک کین است تا این که شبیه دیدگاه سناتور رند پال باشد»

کریستوفر ای. پربل، معاون بخش مطالعات دفاعی و سیاست خارجی موسسه کاتو که یک اتاق فکر مستقل محسوب می شود درباره ی پیشتازی جمهوری خواهان در زمینه سیاست خارجی در انتخابات اظهار شگفتی می کند و می گوید «آنها در این زمینه قدرتمند نیستند. جمهوری خواهان همچنان به جنگ عراق مرتبط هستند. جنگی که هنوز منفور است و نتوانست منافع مردم عراق را تامین کند» کی.تی. مک فارلند که معاون وزیر دفاع در دولت رونالد ریگان بود هم درباره ی جمهوری خواهان می گوید که آنها نظرات متفاوتی در قبال هزینه های نظامی دارند و خواستار استفاده ی بیشتر از زور در صحنه ی بین المللی هستند.            

منبع: واشینگتن تایمز/ مترجم: حسین هوشمند    

کلید واژه ها: انتخابات سنا انتخابات 2014 آمریکا ایران انتخابات


نظر شما :