دیپلمات غربی: مذاکرات به سختی پیش‌ می‌رود

۲۷ آبان ۱۳۹۳ | ۱۴:۴۲ کد : ۱۹۴۰۹۲۵ سرخط اخبار
یک دیپلمات ارشد غربی با بیان اینکه ایرانی ها به هیچ وجه از مواضع خود کوتاه نیامده اند، می گوید در حالی که تنها چند روز تا پایان مهلت مذاکرات باقی مانده، گفت وگوها به سختی پیش می رود.
 
به گزارش فارس، یک دیپلمات ارشد غربی می گوید ایران به هیچ وجه از مواضع خود کوتاه نیامده و اکنون مذاکرات به دشواری پیش می رود.
 
بر اساس توافق موقتی که تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، ایران و 6 کشور متعهد شدند ظرف یک سال بر سر راهکار جامع به توافق برسند. مهلت یک ساله مذاکرات روز سوم آذر به پایان می رسد.
 
در همین حال مقامات و رسانه های غربی با توجه به اختلافات باقی مانده ناشی از زیاده خواهی های آمریکا، از حالا بازی مقصرنمایی طرف مقابل را آغاز کرده اند. «وندی شرمن» نماینده آمریکا در مذاکرات هسته ای اولین بار یک ماه قبل در سخنرانی ای در مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل در واشنگتن این مسئله را مطرح کرده و گفت در صورت شکست مذاکرات، همه ایران را مقصر خواهند دانست. اظهاراتی که دو هفته قبل از سوی «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا هم تکرار شد.
 
حالا هم یک دیپلمات ارشد غربی به خبرگزاری رویترز گفته است: «مذاکرات به سختی پیش می رود... ایرانی ها یک اینچ هم عقب نمی روند. فقط 10 روز تا ضرب الاجل فاصله داریم و هنوز اختلاف بسیار زیادی داریم.»
 
روز گذشته هم یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفته بود: «در طول این مذاکرات پیشرفت هایی داشته ایم، اما هنوز اختلافاتی هست که باید برطرف شود. هنوز نمی دانیم که می توانیم این کار را انجام دهیم یا نه.»
 
دهمین دور از مذاکرات هسته ای در حالی از امروز (سه شنبه) در شهر وین اتریش آغاز می شود که به نظر می رسد دور پیشین گفت وگوها در مسقط عمان نتوانسته به پیشرفت چندانی منجر شود.
 
روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داده است که ارزیابی تل آویو این است که طرفین بر سر موضوعاتی که روی آن ها تفاهم دارند، به توافقی کلی رسیده و سپس برای مذاکره بر سر موضوعات باقی مانده، مهلت گفت وگوها را برای چند ماه دیگر تمدید می کنند. به نوشته هاآرتص، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه طی تماس تلفنی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در جریان جزئیات روند مذاکرات قرار داده است.

کلید واژه ها: برنامه هسته اي ايران برنامه هسته ای ایران مذاکرات مذاكرات هسته اي ايران


نظر شما :