چرا پاکستان قاتل شیعیان را آزاد می‌کند؟

۰۶ دی ۱۳۹۳ | ۱۳:۲۶ کد : ۱۹۴۲۳۵۲ سرخط اخبار

روز گذشته خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه خطرناک ترین تروریست پاکستان به سبب دست داشتن در کشتار وسیع شیعیان این کشور شناخته شده، به زودی از زندان آزاد خواهد شد. این در حالی است که پاکستان اخیراً به شدت مدعی توسعه اقدامات ضد تروریستی خود بوده است. اما آنچه سبب شده این تروریست بر خلاف رویه اعلامی از زندان آزاد شود، چیست؟

 
به گزارش «تابناک»، روز گذشته اعلام شد که ملک اسحاق، رهبر گروه تروریستی «لشکر جنگوی» که به سبب نقش آفرینی در قتل عام شیعیان این کشور شناخته شده است، به زودی از زندان آزاد خواهد شد. در خبرها آمده بود که وی قرار بوده دیروز از زندان آزاد شود، اما به دلیل وجود موارد جدید در پرونده وی، قرار شده دو هفته دیگر نیز در زندان بماند. 
 
این در حالی است که نهادهای اطلاعاتی پاکستان به دولت این کشور هشدار داده اند آزادی این فرد که به عنوان خطرناک ترین تروریست پاکستان و حتی منطقه از وی یاد می شود، سبب ایجاد موج جدیدی از تروریسم و ناامنی خواهد شد و به همین دلیل، باید در تصمیم آزادی وی تجدید نظر شود.
 
بنا به گزارش سایت «مرکز مبارزه با تروریسم»، لشکر جنگوی، یک گروه شبه نظامی فرقه ای و ضدشیعه است که در سال ۱۹۹۶ به دست گروهی از اعضای سازمان فرقه ای «سپاه صحابه پاکستان» ایجاد شد. خود سپاه صحابه در سال ۱۹۸۵ و در واکنش به تهاجم شوروی به افغانستان و نیز انقلاب اسلامی ایران تشکیل شده بود.
 
در آغاز تشکیل لشکر جنگوی، ریاض بصره رهبری آن را بر عهده داشت، ولی پلیس در ماه می سال ۲۰۰۲ موفق به کشتن وی شد و پس از او، اکرم لاهوری رهبری گروه را بر عهده گرفت؛ اما وی نیز در ژوئن ۲۰۰۲ به دست پلیس بازداشت شد و از آن زمان به بعد، رهبری گروه آشکار نبوده است.
 
اما با وجود اعلام نشدن نام رهبر گروه، باور عمومی بر آن است که اسحاق ـ که پس از تحمل چهارده سال زندان، در سال ۲۰۱۱ آزاد شد ـ هم اکنون نقش اصلی را در آن دارد و شاهد این مدعا آن است که تنها اندکی پس از آزادی اسحاق، شمار حملات به شیعیان در پاکستان به طور بی سابقه ای افزایش یافت.
 
اسحاق در سال۱۹۹۷ به جرم قتل، تهدید به قتل و ارعاب بازداشت شده بود. با این حال، گفته می شود، وی از درون زندان، به عنوان مغز متفکر گروه خود، حملات سال ۲۰۰۹ به تیم کریکت سریلانکا را سازماندهی کرد. در این حمله، هشت تن کشته و شش تن زخمی شدند؛ افزون بر این، گزارش ها حاکی از آن است که اسحاق در سال ۹۷ به کشتار ۱۰۲ نفر اعتراف کرده بود.
 
با این حال، اسحاق در سال ۲۰۱۱ به سبب در اختیار نبودن شواهد و مدارک کافی، از زندان آزاد شد و بلافاصله پس از آن، وی پیام هایی را برای هوادارانش فرستاد که آشکارا به معنای تهدید حملات علیه شیعیان بود.
 
به فاصله اندکی پس از آزادی اسحاق، حملات به شیعیان در شهرهای گوناگون پاکستان افزایش یافت. در این حملات، مهاجمان از تاکتیک جدیدی بهره می گرفتند؛ متوقف کردن اتوبوس های حامل شیعیان و کشتن همه کسانی که شیعه بودن آن ها اثبات می شد.
 
برای نمونه، در سپتامبر ۲۰۱۱، شبه نظامیان یک اتوبوس زائران شیعه را در استان بلوچستان متوقف کرده و ۲۶ مسافر آن را به قتل رساندند. لشکر جنگوی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و سپس در اوت ۲۰۱۲، این گروه، ۲۵ زائر شیعه را از اتوبوس پیاده کرده و همگی را اعدام کردند. به گفته پلیس، شبه نظامیان نخست اوراق هویتی مسافران را کنترل کرده و سپس شیعیان را به قتل می رساندند.
 
پس از آن و در سال 2013 میلادی نیز لشکر جنگوی مسئولیت دو بمب گذاری علیه شیعیان در شهر کویته در جنوب غرب پاکستان را که به جان باختن 200 تن از شیعیان منجر شد، به عهده گرفت. همین موارد، سبب شد که ملک اسحاق بار دیگر بازداشت شده و زندانی شود.
 
با این وجود، تمامی این اقدامات تروریستی باز هم به صدور حکم محکومیت علیه اسحاق منجر نشد و در خرداد ماه سال جاری، قاضی ارشد دادگاه مبارزه با تروریسم شهر راولپندی با بررسی پرونده ملک اسحاق، وی را تبرئه کرد. به طور کلی، اسحاق همواره یا به قید ضمانت و وثیقه از مجازات فرار می کند یا دادگاه وی را به علت عدم مدارک کافی و شهادت ندادن شاهدان تبرئه می کند.
 
اما روز گذشته خبر آزاد شدن اسحاق در شرایطی منتشر شد که طی هفته های اخیر و در پی انجام یک حمله تروریستی از سوی عناصر وابسته به گروه طالبان به مدرسه ای در «پیشاور»، دولت پاکستان اعلام کرده بود اقدامات خود علیه تروریسم در این کشور را شدت خواهد بخشید. 
 
در همین راستا، وزیر کشور پاکستان چهار روز پیش گفت با به حداقل رساندن مدت زمان صدور اجرای حکم اعدام، طی روزهای آینده 500 تروریست در این کشور اعدام خواهند شد و عملیات علیه تروریست ها در تمام ایالت های این کشور نیز ادامه پیدا خواهد کرد. گفتنی است بعد از واقعه پیشاور، دولت پاکستان قانون ممنوعیت اعدام در این کشور را لغو کرد.
 
بر این اساس، کنار هم گذاشتن دو روند فوق، یعنی ادعای دولت پاکستان مبنی بر مبارزه با تروریست ها و عدم تساهل در برابر آن ها از یک سو و آزاد شدن قاتل شیعیان این کشور از سوی دیگر، می تواند بیانگر وجود نوعی استاندارد دوگانه و مهمتر از آن، حاکم بودن رویکرد فرقه گرایانه در دولت پاکستان باشد.
 
به عبارت دیگر، می توان گفت از دید دولت پاکستان، تروریست های این کشور به دو دسته تروریست خوب و تروریست بد تقسیم می شوند و آن دسته از تروریست هایی که علیه شیعیان این کشور اقدام کرده و در پی پاکسازی مذهبی و قومی در این کشور هستند، در زمره تروریست های خوب طبقه بندی می شوند که دولت در عمل کاری به کار آن ها نخواهد داشت.
 
مشابه همین رویکرد در جریان حملات گروه تروریستی «جندالله» به خاک ایران و گروگان گرفتن مرزبان های ایرانی نیز به چشم می خورد؛ زیرا پاکستان در عمل هیچ گونه اقدامی را برای جلوگیری از انجام عملیات های تروریستی توسط گروه مذکور در خاک خود انجام نداد. واضح است که این اقدام در عمل سبب گسترش بیش از پیش ناامنی و تروریسم در منطقه خواهد شد که مسئولیت اصلی آن نیز مستقیماً متوجه دولت پاکستان است.  
 

کلید واژه ها: پاکستان شیعیان لشکر جنگوی


نظر شما :