گزینه‌ای به نام آموزش و تجهیز مخالفان میانه‌رو

ترکیه همچنان با داعش مبارزه نمی‌کند

۱۵ اسفند ۱۳۹۳ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۴۴۹۶۲ اخبار اصلی خاورمیانه
ایالات متحده چند ماه است که در تلاش است تا ترکیه را متقاعد کند به هواپیماهای ائتلاف اجازه دهد تا از پایگاه هوایی انجرلیک استفاده و محدودیت بیشتری در اعزام مبارزان خارجی که از این کشور به سوریه می روند، اعمال کند.
ترکیه همچنان با داعش مبارزه نمی‌کند

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده و ترکیه ماه گذشته توافق نامه ای را برای آموزش و تجهیز بعضی از مخالفان سوری امضا کردند، اما واشنگتن همچنان نتوانسته است آنکارا را متقاعد به افزایش تعهدش به مبارزه با داعش کند. ایالات متحده چند ماه است که در حال تلاش است تا ترکیه را متقاعد کند به هواپیماهای ائتلاف اجازه دهد تا از پایگاه هوایی انجرلیک استفاده و نیروهای زمینی ترکیه در سوریه حملات هوایی را تکمیل کرده و همچنین محدودیت بیشتری در اعزام مبارزان خارجی که از این کشور به سوریه می روند، اعمال کند.

در مقابل دولت ترکیه خواستار دو مسئله در پاسخ به این اقدامات است: اعمال منطقه پرواز ممنوع برای حفاظت از نیروهایی که در داخل سوریه هستند و تلاش هماهنگ تر برای سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه.

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا در زمان تعطیلی کنگره به ترکیه سفر کرد و با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد. کورکر هفته گذشته به خبرنگاران بلومبرگ گفت که شکست دولت در متعهد نمودن ترکیه به مبارزه با داعش، یک شکست عظیم است. وی در این رابطه می گوید: «ما در حال حاضر برنامه آموزش و تجهیز را ایجاد کرده ایم، در جایی که افراد خارجی برای مبارزه با داعش آموزش داده می شوند. قطعه دوم این برنامه هنوز عملی نشده است و آن وارد شدن موثر ترکیه به این مبارزه است، البته توافقاتی در زمینه شیوه برخورد در حلب به وجود آمده بود.»

مخالفان میانه رو در حلب در حال شکست خوردن در جنگ با سه جبهه داعش، دولت اسد و النصره (شاخه القاعده) هستند. بزرگترین گروهی که غرب حامی آن است یعنی حرکت الحزم، روز یکشنبه پس از این که شکست وحشتناکی متحمل شد و سلاح هایی که از طرف جامعه بین المللی دریافت کرده بود را از دست داد، اعلام انحلال کرد.

ژنرال بازنشسته جان آلن که هماهنگ کننده ویژه دولت اوباما در زمینه ائتلاف برای مبارزه با داعش است، از نوامبر گذشته در حال بحث با مقامات ترکیه برای اعمال منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه است. این منطقه پرواز ممنوع باید از شورشیان میانه رویی که مورد حمایت غرب هستند و نیروهای زمینی ترکیه محافظت کند. مخالفت کاخ سفید با این ایده به صورت خصوصی و عمومی، ترک ها را خسته کرده است. کورکر در این باره می گوید: «دولت ترکیه واقعاً به دنبال این مسئله نیست که تا زمانی که دولت آمریکا حداقل اقداماتی را براساس خواسته های آنها انجام دهد، دست به چنین اعمالی بزند.»

آلن روز دوشنبه در شورای آتلانتیک صحبت می کرد و در حالی که می دانست ایالات متحده و ترکیه هنوز درباره مبارزه با داعش با یکدیگر موافق نیستند، اما از ارائه جزئیات خودداری کرد. وی درباره مذاکرات ایالات متحده و ترکیه گفت: «هنوز تعدای از موارد وجود دارد که ما نیاز داریم درباره آنها بحث کنیم. اما گفتگوها دوستانه و پرمحتوا بوده است.» امیلی هورن، سخنگوی آلن روز دوشنبه، توافق نامه ای که ایالات متحده و ترکیه در 19 فوریه برای تمرین و تجهیز مخالفین میانه روی سوری امضا کرده اند را خبری کرد.

کورکر می گوید این دو مسئله هنوز باقی مانده است چون دولت اوباما تصمیم به محافظت هوایی و آموزش و تجهیز مخالفان نگرفته است. اگر ترکیه اقدامات زمینی بیشتری در سوریه داشته باشد، آن وقت ایالات متحده هم دست به برنامه ریزی برای آموزش و تجهیز مخالفانی که در نزدیکی مرز ترکیه هستند، خواهد زد. کورکر معتقد است: «شما نمی توانید فقط افرادی را به این منطقه بفرستید. شما باید از آنها حمایت کنید. شما باید نیازهای لجستیکی آنها را تامین کنید. آنها باید مطمئن شوند که وقتی در حال عملیات هستند، محافظت هوایی ازشان می شود. رئیس جمهور هنوز با این مسئله موافقت نکرده است و این مشکل اصلی است.»

آلن روز دوشنبه گفت که دولت تمام این مسائل را در نظر گرفته است، اما کورکر متقد است که آلن شخصاً با این طرح موافق است، اما کاخ سفید فرآیندی را در پیش گرفته است که هیچ نتیجه ای دربر نخواهد داشت.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: ترکیه داعش


نظر شما :