پیام کری برای توقف برنامه‌ هسته‌ای کره شمالی

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۶:۴۲ کد : ۱۹۴۷۷۷۳ سرخط اخبار
وزیر خارجه آمریکا با اشاره به پیشرفت های مثبت ایجاد شده در روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 ابراز امیدواری کرد که کره شمالی با دریافت پیام مثبت این مذاکرات، فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند.

به گزارش ایرنا، جان کری که شب گذشته (یکشنبه) پس از سفر دو روزه خود به چین وارد سئول پایتخت کره جنوبی شد، این سخنان را در دیدار «یون بیونگ سه» همتای کره ای خود بیان کرد.

وی ضمن بررسی مهمترین مسائل مورد توجه سئول - واشنگتن در منطقه شبه جزیره کره، بر لزوم پیروی کره شمالی از مدل گفت وگوهای هسته ای ایران و شش قدرت بزرگ جهانی تاکید کرد و خواستار بازگشت این کشور به پشت میز مذاکرات شد.

کره جنوبی، ژاپن، چین، روسیه، آمریکا و سازمان ملل متحد از سال 2003 مذاکراتی را با هدف عاری ساختن شبه جزیره کره از سلاح های هسته ای آغاز کردند اما این مذاکرات پس از آزمایش های هسته ای کره شمالی در سالهای 2006 ، 2009 و 2013 به تعلیق در آمد.

«جان کری» همچنین بر راههای مقابله جدی آمریکا و کره جنوبی با آنچه که خبرگزاری یونهاپ از آن به عنوان «فعالیت های تحریک آمیز پیونگ یانگ» نام برد، تاکید کرد.

براساس این گزارش، از دیگر محورهای مذاکرات «کری» و «بیونگ سه»،انجام هماهنگی های لازم برای سفر ماه ژوئن (خرداد - تیر) «پارک گئون هی» رئیس جمهور کره جنوبی به واشنگتن و برنامه ریزی برای مذاکرات آتی او با «باراک اوباما» عنوان شده است.

دیدار با رئیس جمهور کره جنوبی، بازدید از پایگاه نظامی آمریکا در منطقه «یونگ سان» و سخنرانی در دانشگاه سئول با موضوع امنیت سایبری، از دیگر برنامه های سفر دو روزه جان کری به سئول است.

وزیر خارجه آمریکا پیش از سفر به سئول و در جریان کنفرانس خبری مشترک با همتای چینی اش در پکن، اعلام کرده بود که یکی از محورهای اصلی مذاکرات او با مقامات کره جنوبی، آزمایش های موشکی اخیر و فعالیت های هسته ای کره شمالی خواهد بود.

وی همچنین گفته بود که کره شمالی باید به دنبال عاری سازی از سلاح های هسته ای بوده و تنها یک برنامه صلح آمیز هسته ای داشته باشد و با اقدامات نادرست خود باعث بروز مشکلات در منطقه نشود.

در همین حال کره شمالی نیز به تازگی با محکومیت شدید توافق جدید نظامی میان ژاپن و آمریکا و دخالت های مکرر کاخ سفید در امور شرق آسیا، آن را به منزله شعله ور ساختن آتش مسابقه تسلیحاتی در شرق آسیا و گسترش سیاست های توسعه طلبانه از سوی واشنگتن دانسته است.

هم اکنون آمریکا بیش از 28 هزار نیروی نظامی در خاک کره جنوبی دارد و دو کشور سالانه اقدام به برگزاری چندین رزمایش نظامی مشترک می کنند.

انجام این رزمایش ها و حضور گسترده نیروهای نظامی آمریکایی در کره جنوبی همواره با اعتراض کره شمالی همراه است، چرا که پیونگ یانگ معتقد است چنین حضور گسترده ای، عملا منطقه شبه جزیره کره را به سمت بی ثباتی و تنش سوق می دهد.
 

کلید واژه ها: کره جنوبی سئول


نظر شما :