ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از سفر محمد بن سلمان به روسیه تا کشف گور دسته جمعی جدید در عراق

۲۸ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۸۸۹۲ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
سفر جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان به روسیه، آمادگی اتحادیه اروپا برای اخراج یونان از این اتحادیه، تمجید نماینده سازمان ملل از فتوای آیت الله سیستانی و بازگشت یکصد خانوار به تکریت از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از سفر محمد بن سلمان به روسیه تا کشف گور دسته جمعی جدید در عراق

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

تمجید فرستاده سازمان ملل در عراق از فتوای حضرت آیت الله سیستانی

یان کوبیچ، فرستاده ویژه سازمان ملل در عراق با تمجید از فتوای جهاد کفایی حضرت آیت الله سیستانی بیان کرد: فتوای جهاد کفایی، فتوایی آشکار بود که برای عموم عراقی ها صادر شد نه طایفه خاصی.

به گزارش فرات نیوز، کوبیچ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: نیروهای داوطلب مردمی برای ما قابل احترام است. فتاوای مرجعیت دینی فتوای آشکاری بود که برای همه عراقی ها صادر شد و خطاب به طایفه خاصی نبود.

وی افزود:بیشتر اعضای نیروهای داوطلب مردمی شیعه هستند  و در کنار انها نیروهای اهل سنت و کرد نیز دیده می شود. فرقه گرا خواندن بسیج مردمی صحیح نیست زیرا فتوای مرجعیت فرقه ای نبود.

کوبیچ همچنین با تاکید بر اینکه باید سنی های بیشتری به نیروهای داوطلب مردمی بپیوندد تصریح کرد: باید شرایط مناسبی را برای نیروهای داوطلب مردمی از طریق فراهم کردن پوشش سیاسی و قانونی مهیا کرد که این مهم با وارد کردن این نیروها در تشکیلات ارتش و پلیس محلی ممکن است.

 

بازگشت صد خانوار به تکریت

وزارت دفاع عراق خبر داد که در پی تأمین امنیت مناطقی در شهر تکریت حدود صد خانوار به سکونتگاه های خود در این شهر بازگشته اند.

به گزارش شبکه خبری الحره، در بیانیه رسمی وزارت دفاع عراق آمده که این صد خانوار روز دوشنبه در خانه های خود در تکریت مستقر شدند.

استان دار صلاح الدین نیز خبر داده که تا پایان هفته جاری هزار خانوار به تکریت بازخواهند گشت.

 

کشف حدود 600 جسد دسته جمعی در عراق

وزیر حقوق بشر عراق روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور تاکنون بقایای جسد 597 تن را که در قالب قتل عامی موسوم به اسپایکر به دست عناصر داعش کشته شده اند، از زیر خاک بیرون کشیده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، محمد البیاتی به خبرنگاران در بغداد گفت: بقایای 597 شهید اسپایکر از زیر خاک بیرون آورده شده است.

افراد مسلح داعش یا متحدان این گروه تروریستی ژوئن 2014 صدها جوان عمدتا شیعه را از پایگاه نظامی اسپایکر در نزدیکی شهر تکریت در شمال عراق به اسارت درآوردند.

آن طور که تصاویر و فیلم های منتشر شده نشان داد، تروریست ها این افراد را در مکان های مختلفی اعدام کردند.

برخی از این افراد به رود فرات انداخته شدند و سایرین به طور شتابزده در گورهای جمعی دفن شدند.

نیروهای دولتی عراق و متحدان آن پس از فتح شهر تکریت و پاکسازی آن از تروریست ها در ماه آوریل (فروردین - اردیبهشت)، این اجساد را کشف کردند.

شکایت از پاکسازی های قومی کردها در سوریه

سازمان های مستقل حقوق بشری اعلام کردند، کردهای سوریه بعد از فتح تل ابیض در شمال این کشور اقدام به پاکسازی قومی کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست پانوراما، کردها در توجیه رفتار خود می گویند که مناطق آزادشده از دست داعش جزء خاک کردستان است و دیگر جایی برای اقامت غیرکردها به خصوص اهل تسنن عرب در آنها نیست.

بنا به این گزارش کردها خانواده های سنی را مجبور می کنند که خانه و کاشانه خود را ترک کرده و به جاهای دیگر بروند. این رفتار آنها با انتقاد شدید جوامع حقوق بشری مواجه شده است.

 

بازداشت متهم حمله به مسابقه کاریکاتور توهین به پیامبر اسلام (ص)

پلیس امریکا روز سه شنبه مردی را به اتهام مشارکت در طرح ریزی حمله به محل برگزاری مسابقه کاریکاتور توهین به پیامبر اکرم (ص) بازداشت کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مسابقه که در شهر تگزاس در حال برگزاری است از ابتدای ماه مه آغاز به کار کرده است.

بنا به گفته پلیس فدرال امریکا روز پنج شنبه گذشته به اطلاعاتی دست یافته که نشان می دهد عبد الملک عبدالکریم قصد داشته "توطئه ای را طرح ریزی کند که به موجب آن با انتقال سلاح از ایالت های دیگر به منطقه محل برگزاری مسابقه قصد انجام ترور داشته است.

دولت امریکا اعلام کرد در حین بازجویی از این فرد مشخص شده است که او به داعش تمایل داشته اما قصدی برای پیوستن به آن نداشته است.

 

تصویب قانون منع شکنجه در حین بازجویی در امریکا

مجلس نمایندگان امریکا روز سه شنبه لایحه ای به تصویب رساند که به موجب آن استفاده از شکنجه در حین بازجویی ممنوع خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قانون بعد از آن تصویب شد که  گزارش شد ماموران در حین بازجویی متهمان حوادث 11 سپتامبر آنها را شکنجه می کنند.

این قانون پس از تصویب در مجلس سنا باید به امضای رئیس جمهور برسد و سپس از ابتدای 2016 در چاچوب قانون دفاع ملی به مرحله اجرا گذاشته شود.

 

سفر محمد بن سلمان به روسیه

محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان روز چهارشنبه رهسپار مسکو شد تا با مقام های ارشد روسی دیدار و گفت وگو کند.

به گزارش خبرگزاری ترند، قرار است در این سفر دو طرف درباره چگونگی گسترش روابط و همکاری ها با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند.

گفته می شود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و دیگر مقام های روسی اهمیت بسیاری به این سفر می دهند و امیدوارند که این سفر بتواند از لحاظ سیاسی موفقیت آمیز باشد.

محمد بن سلمان به دعوت ولادیمیر پوتین راهی روسیه شده است.

 

شرایط محمود عباس برای قبول طرح فرانسه در مذاکرات صلح

محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی روز سه شنبه در آستانه دیدار با لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه شرایط خود را برای از سرگیری مذاکرات صلح با اسرائیل اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی تنها شرط خود را برای از سرگیری مذاکرات تشکیل کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1967 به پایتختی بیت المقدس اعلام کرد.

عباس تاکید کرد، اگر چنین پیش شرطی از سوی اسرائیلی ها پذیرفته نشود ما هم دولت یهودی را به رسمیت نمی شناسیم.

قرار است فابیوس با ارائه طرحی جدید برای از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه ظرف روزهای آینده وارد رام الله شود.

 

آمادگی اتحادیه اروپا به اخراج یونان

اعضای اتحادیه اروپا می گویند آمادگی دارند در صورتی که یونان شرایط اتحادیه اروپا را نپذیرد و اصلاحات مالی انجام ندهد این کشور را از این اتحادیه اخراج کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اظهارات باعث خشم الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان شده است. او در کنفرانسی مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «ما اجازه نمی دهیم تلاش های عده ای برای ذلیل کردن یونان به نتیجه برسد. به ما خبر داده اند که اروپایی ها در فکر اخراج ما از اتحادیه اروپا هستند. ما در حال مذاکره ایم و به دنبال توافقی هستیم تا به این ترتیب به حرف هایی که برای اخراج یونان از منطقه یورو می زنند، پایان داده شود.»

مذاکرات یونان با اعضای اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد و دو طرف هنوز نتوانسته اند به راه حلی برای بازپس دادن بدهی های یونان به این اتحادیه برسند.


تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: یونان اتحادیه اروپا نیروهای داوطلب مردمی عراق داعش


نظر شما :