حتی با امضای توافق نهایی

روابط ایران و امریکا به این‌ زودی‌ها بهبود نمی‌یابد

۱۸ تیر ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۴۹۶۵۲ اخبار اصلی خاورمیانه
تحلیلگران بعید می‌دانند که نتایج مذاکرات، هر چه باشد چه مثبت چه منفی، در نهایت باعث نزدیکی روابط ایالات متحده امریکا با جمهوری اسلامی ایران شود.
روابط ایران و امریکا به این‌ زودی‌ها بهبود نمی‌یابد

دیپلماسی ایرانی: تحلیلگران ناظر بر مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 بعید می دانند که نتایج مذاکرات، هر چه باشد چه مثبت چه منفی، در نهایت باعث نزدیکی روابط ایالات متحده امریکا با جمهوری اسلامی ایران شود. حتی اگر مذاکرات ادامه پیدا کند و راه گریزی برای امریکایی ها در چارچوب استراتژی شان نباشد که به مذاکرات ادامه دهند باز هم بعید است که تغییری در روابط یخ زده دو کشور به وجود آید. مذاکراتی که باراک اوباما، ریاست جمهوری امریکا آن را بزرگ ترین دستاورد دوران ریاست جمهوری خود می داند و تعهد داده است تا پایان دوران ریاست جمهوری اش به مناقشات بر سر برنامه هسته ای ایران پایان دهد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، با این حال هر دو طرف می خواهند از سرمایه گذاری ای که بر این مذاکرات دو جانبه حدودا بیست ماهه کرده اند نهایت استفاده را ببرند. ایالات متحده می خواهد با ایرانی ها به توافق برسد تا به زعم خود برای همیشه از دستیابی ایران به سلاح هسته ای که می تواند تهدیدی برای اسرائیل باشد، جلوگیری کند و ایران نیز تلاش می کند از همه ابزارها استفاده کند تا بتواند بعد از امضای توافق نهایی توان هسته ای اش را حفظ کرده، اعتراف جامعه جهانی به هسته ای بودن خود را بگیرد و با قدرت به معادلات منطقه ای و بین المللی باز گردد و اقتصاد خود را احیا کند.

ایران می خواهد با قدرت معادلات جدید منطقه ای را بر اساس اراده خود بازتعریف کند، مساله ای که موجب نگرانی متحدان سنتی امریکا در خاورمیانه شده و آنها را بر آن داشته به دور از اراده امریکا دست به اقداماتی برای رویارویی با ایران بزنند. از جمله عربستان سعودی که به صراحت نگرانی خود را از نزدیکی ایران و امریکا بیان داشته و گفته است که هر چیزی که منجر به افزایش نفوذ ایران شیعی در منطقه و سطح جهانی شود را رد می کند.

با این حال اوباما همه تلاش خود را به کار گرفته تا ایرانی ها را از بابت سیاست آشتی جویانه خود مطمئن کند. مساله ای که حتی صدای محافظه کاران امریکا را هم در آورده و آنها را هم در کنار عربستانی ها و اسرائیلی ها به مخالفان سیاست های ایالات متحده به ریاست اوباما تبدیل کرده است. شاهین های جمهوریخواه مخالف رئیس جمهوری دموکرات امریکا، باراک اوباما، تلاش می کنند تا آن جا که می توانند در روند مذاکرات سنگ اندازی کنند به ویژه در مساله رفع تحریم ها که در صورت امضای توافق باید به طور کامل برداشته شوند.

علی رغم اختلافات 35 ساله ایران و امریکا، دو طرف طی 20 ماه گذشته به شکل بی سابقه ای تماس های بسیار نزدیک و فشرده در چارچوب مذاکرات هسته ای با یکدیگر داشته اند. همه تلاش های آنها در طول این مدت بر این بوده که مذاکرات در آخر تا پایان این هفته به نتیجه برسد و دو طرف بتوانند در نهایت پای توافق نامه نهایی را امضا کنند. با این حال هر دو کشور هنوز حاضر به از سرگیری روابط با یکدیگر نیستند. روابط دو کشور از سال 1980 تا کنون قطع بوده و هنوز به سمت عادی سازی روابط حرکت نکرده است. در عین حال همچنان هم در گردهمایی ها و راهپیمایی های دولتی و همچنین در پارلمان ایران شعار "مرگ بر امریکا" سر داده می شود که اتفاقا آخرین بار هفته پیش تکرار شد. اما ناظران می گویند این اقدام بیشتر برای جذب تندروها در ایران صورت می گیرد.

این در حالی است که علی رغم اصرار اوباما به نزدیکی روابط با ایران، نهادهای امریکایی همچنان سیاست های خود را در قبال ایران تغییر نداده اند. آنها ایران را همچنین در فهرست کشورهای حامی تروریسم خود حفظ کرده اند و همچنان از سیاست های ایران در زمینه حقوق بشر انتقاد می کنند.

با این وجود بعید به نظر می رسد روابط دو کشور به سمت بهبودی حرکت کند و دو کشور روابط خود را به این زودی ها به حالت عادی باز گردانند. اگر چه به نتیجه رسیدن مذاکرات می تواند تا اندازه بسیاری در روابط دو کشور تاثیر مثبت بگذارد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11


نظر شما :