آیا جمهوری‌خواهان می‌توانند توافق را بلوکه کنند؟

لغو برنامه‌های کاری اوباما برای لابی درباره توافق

منتقدین دولت آمریکا می‌گویند اوباما و کری به دنبال دستیابی به میراث هستند و به همین دلیل بسیاری از خطوط قرمز را رد کرده‌اند.
لغو برنامه‌های کاری اوباما برای لابی درباره توافق

نویسنده: راسل برمن

دیپلماسی ایرانی: در حالی که کنگره منتظر توافق هسته ای با ایران است، دولت اوباما به دنبال جلب حمایت جمهوری خواهان از توافق است. حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا رهبران جمهوری خواه از رای کافی برای بلوکه کردن توافق برخوردارند؟ این که آمریکا و پنج قدرت جهانی بتوانند پس از دو سال مذاکره سخت و پر زحمت به توافق نهایی دست پیدا کنند، حدس و گمان است. مهلت اصلی 30 ژوئن بوده است که تمدید شده است.

اگر کری بتواند تا چند روز آینده به توافق تاریخی دست پیدا کند، توجه ها به سرعت به سمت کنگره معطوف خواهد شد. کنگره ای که اوایل امسال تصویب کرد تا درباره این توافق نظر دهد. در این شرایط قانونگذاران (پس از مصالحه ای که با دولت صورت گرفت) باید خودشان را آماده بررسی توافق کنند، اما کنگره کار دشواری برای توقف توافق خواهد داشت چون توافق به دست آمده اثرات قابل توجهی خواهد داشت.

اگر دولت توافق امضا شده را تا روز پنجشنبه برای کنگره ارسال کند، مجلس نمایندگان و سنا تنها 30 روز برای بازبینی و رای دادن به آن فرصت خواهند داشت. این مدت حتی می تواند کوتاه تر هم شود، چون قانونگذاران قرار است آخر ماه به تعطیلات تابستانی بروند. اگر مهلت پنجشنبه از دست برود، براساس قانون، کنگره مهلتی 60 روزه برای بازبینی توافق خواهد داشت.

سناتور باب کورکر (جمهوری خواه از تنسی) رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز یکشنبه در برنامه Face the Nation گفت: «آنها دارند عجله می کنند.» استدلال کورکر این است که دولت می خواهد می خواهد در مسیر اقدامات کنگره مانع ایجاد کند، چون می داند اگر مهلت در اختیار کنگره بیشتر شود، فرصت بیشتری برای مخالفت خواهد داشت. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید این اظهارات را تکذیب کرد و با اشاره به روند دو ساله مذاکرات به خبرنگاران گفت : «این مسئله نشان می دهد که هیچ کس عجله ای ندارد.»

منتقدین دولت می گویند اوباما و کری به دنبال دستیابی به میراث هستند و به همین دلیل بسیاری از خطوط قرمز را رد کرده اند. منتقدین نگران بازرسی ها هستند که به اندازه کافی نیست و بسیار کمتر از «هر زمان، هر جا» است. تحریم ها به سرعت لغو خواهند شد و بازگشت آنها سخت تر از آن چیزی است که اوباما می گوید و توانایی دستیابی ایران به سلاح هسته ای هم به جای این که نابود شود، به تاخیر می افتد. گزارش هایی که روز دوشنبه منتشر شد نشان می دهد که ایران به دنبال لغو تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل به عنوان قسمتی از توافق است، امری که آمریکا پیش از این با آن مخالفت کرده بود.

براساس مصالحه ای که در فصل بهار میان کنگره و دولت صورت گرفت، مخالفان برای بلوکه کردن توافق، نیاز به دو سوم آرای کنگره دارند و برای رسیدن به این میزان رای نیاز به آرای دموکرات هایی دارند که به رئیس جمهور پشت کنند. به همین منظور، اوباما برنامه های این هفته اش را لغو کرده و سه شنبه شب سناتورهای دموکرات را به کاخ سفید دعوت کرد تا درباره توافق احتمالی با آنها لابی کند.

قانون گذاران نشان داده اند که حاضرند از ادعاهایی که کرده اند، کوتاه بیایند. انفعال کنگره در برابر لایحه اجازه به دولت اوباما برای جنگ با داعش، مثالی در این رابطه است. این امکان وجود دارد که هیچ کدام از دو مجلس نمایندگان و سنا پس از پایان مهلت 30 یا 60 روزه به توافق رای ندهند و توافق پس از این مهلت اجرایی شود.

اما هر دو مجلس آماده اقدام در این رابطه هستند. کوین اسمیت، سخنگوی جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان گفته است که این مجلس در وضعیت هشدار قرار دارد و برای روز پنجشنبه یک جلسه استماع در کمیته روابط خارجی برنامه ریزی شده است. در سنا هم کورکر به دنبال برگزاری جلسه کمیته روابط خارجی است. اسمیت در ادامه می گوید «اگر این توافقی بد باشد، دموکرات ها نمی توانند آن را مخفی کنند.»

جمهوری خواهان ممکن است نتوانند توافق را متوقف کنند، اما به نظر می رسد که سعی شان را در این رابطه انجام خواهند داد.

منبع: آتلانتیک/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: توافق هسته اي جمهوري خواهان باراک اوباما مذاکرات هسته ای مذاکرات وین


نظر شما :