سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران

کنعانی: آماده جمع‌بندی مذاکرات مبتنی بر بسته ارائه شده هستیم/ادبیات مثبتی از سوی مقامات آذربایجان شنیده‌ایم

۱۹ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۸ کد : ۲۰۱۶۹۳۳ اخبار اصلی اخبار داخلی
سیاست ایران در ارتباط با موضوع هسته‌ای روشن است و در همان چارچوب عمل می‌کند و آمادگی جمع بندی مذاکرات را مبتنی بر بسته‌ای که ارائه شده دارد و از خطوط قرمز خود و حقوق مسلم ایران ذره‌ای عدول نخواهد کرد و این خواسته ملت است و دولت ایران و تیم مذاکره کننده در همین چارچوب عمل کرده و خواهد کرد.
کنعانی: آماده جمع‌بندی مذاکرات مبتنی بر بسته ارائه شده هستیم/ادبیات مثبتی از سوی مقامات آذربایجان شنیده‌ایم

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۹ دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

وی در پاسخ به سؤالی درباره توهین نشریه شارلی ابدو به مرجعیت دینی بیان کرد: در این ارتباط هم اعلام موضع کرده و هم اقدام عملی دیپلماتیک را انجام دادیم. بیانیه‌ای در همین ارتباط وزارت خارجه منتشر کرد. بالافاصله بعد از این اقدام، سفیر فرانسه در تهران را به وزارت خارجه احضار و اعتراض رسمی دولت ایران را به وی ابلاغ کردیم. اقدام این نشریه فرانسوی مصداق بارز نفرت پراکنی، توهین به ارزش‌ها و مقدسات دیگر ملت‌ها به ویژه ملت‌های مسلمان بود و مصداقی از خشونت طلبی و تحریک به خشونت بود. اساسا اقدام این نشریه همزمان با توهین به ارزش‌ها و مقدسات اسلامی و زنان و شخصیت زنان و جایگاه زنان و حرمت آنها نیز بود. متاسفیم که کشوری که مدعی است که در پی حمایت از حقوق زنان است و مدعی است که از حقوق زنان در ایران می‌خواهد حمایت کند با چنین اقدام زشت و وقیحانه‌ای علاوه بر توهین به ارزش‌های ما و مقدسات و ارزش‌های اسلامی و ملی ما به جایگاه و مقام زنان نیز اهانت کرد. متاسفیم که این نشریه در کشوری منتشر می‌شود که داعیه احترام به ارزش‌ها را دارد و داعیه حمایت از حقوق دیگران را دارد، اما به بدیهی‌ترین اصول و مبانی حقوق بین‌الملل نیز پایبندی نشان نمی‌دهد. نشریه‌ای که متاسفانه سابقه سوء اهانت وقیحانه به ساحت مقدس و مبارک رسول مکرم اسلام (ص) را دارد.

به گفته کنعانی همزمانی این اقدام این نشریه با اقدام رژیم صهیونیستی و دولت غاصب صهیونیستی در هتک حرمت مسجدالاقصی نشانه‌ای از این است که دست صهیونیست‌ها در ورای چنین اقدامی دیده می‌شود.

وی افزود: متاسفانه دولت فرانسه در این ارتباط نه تنها اعلام برائت نکرده، بلکه با توجیه آزادی بیان از چنین اقدامی حمایت کرده است. این اقدام را مجددا از این تریبون محکوم می‌کنیم و معتقدیم هم دولت‌ها و هم ملت‌های جهان لازم است که نسبت به هتک حرمت ارزش‌های انسانی و اخلاقی و دینی واکنش نشان داده و این را به عنوان یک اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی علیه ارزش‌های انسانی و جامعه بشری تلقی و نسبت به آن واکنش نشان دهند.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره استفاده از عبارت جعلی به جای خلیج فارس توسط عراق بیان کرد: دستگاه دیپلماسی در این زمینه واکنش نشان داده حتی پیش از اینکه این موضوع در فضای رسانه‌ای ما در داخل مطرح شود و جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی بلافاصله در این زمینه به صورت رسمی واکنش نشان داده است. خلیج فارس، خلیج فارس است و چیزی در این رابطه در قالب فوتبال یا اظهارات و اقدامات مسؤولان دولت‌های خارجی و یا غیر مسؤولان، این واقعیت مسلم و غیرقابل انکار تاریخی را به هیچ عنوان تغییر نخواهد داد. بعد از مطلع شدن، اعتراض خود را رسما به دولت عراق در این رابطه ابلاغ کردیم و این موضوع را مورد تأکید قرار خواهیم داد. موضوع در قالب یک رخداد ورزشی شکل گرفت شاهد اقدام وزارت ورزش و اقدام فدراسیون فوتبال ایران در این رابطه بودیم و در این زمینه اقدامات دیپلماتیک و در چارچوب وزرش صورت گرفت.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره پیاده سازی برنامه جامع همکاری ایران و چین نیز بیان کرد: امضای برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت ۲۵ ساله ایران و چین محصول وجود اراده سیاسی رهبران عالی دو کشور است که این برنامه را به عنوان نقشه راه در مسیر همکاری‌های دوجانبه ایران و چین مبنا قرار دهند و بر همین مسیر روابط و مناسبات دوجانبه دو کشور را تقویت کنند. این برنامه جزو برنامه اساسی تلاش دو کشور برای توسعه مناسبات است و در این مسیر اقدامات اولیه خوبی نیز صورت گرفته و مذاکرات دوجانبه در این زمینه ادامه دارد. اخیرا نیز مقام عالیرتبه چین و مسؤول مذاکره این برنامه سفری به تهران داشت و ملاقات در سطح عالی بین هیأت‌های دو کشور انجام و گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفت و توافقات ۱۶ گانه‌ای در این رابطه صورت گرفت. اجرای این برنامه مورد تأکید دو کشور است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران هم که سؤال یکی از خبرنگاران بود خاطرنشان کرد: ارتباطات در بحث همکاری با آژانس بین سازمان انرژی اتمی و آژانس برقرار است، اما من اطلاعی از تنظیم برنامه در ارتباط با سفر مدیرکل آژانس به تهران در حال حاضر ندارم.

وی گفت که مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز به صورت مستمر در کانال‌های ذیربط در حال پیگیری است.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره سفر رئیس جمهور به سوریه و ترکیه نیز بیان کرد: دعوتی که از آقای رئیسی به عمل آمده و سفر به سوریه و ترکیه در حال برنامه‌ریزی است و با قطعی شدن برنامه‌های سفر انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: گفت‌وگو بین مقامات ایران و سوریه در سطوح عالی برقرار است و روابط ما ممتاز است و گفت وگو بین وزرای امور خارجه دو کشور دیروز انجام شد و معاون دوجانبه وزارت امور خارجه سوریه نیز به تهران سفر کرده است. در موضوع سوریه همکاری و نقش بارز، برجسته و بی بدیل ایران در صلح سازی در سوریه در حمایت از دولت و ملت این کشور و تمامیت ارضی سوریه یک نقش بی بدیل و برجسته است و ایران در این ارتباط نقش خود را کما فی السابق ایفا خواهد کرد. وزیر امور خارجه سوریه نیز در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان بر این موضوع تأکید واضحی را داشت.

کنعانی درباره مناسبات آمریکا و ونزوئلا و همچنین تاثیر آن بر مناسبات ایران و ونزوئلا نیز بیان کرد: مناسبات دوجانبه بین دولت‌ها و کشورها به خودشان برمی‌گردد و در چارچوب منافع و مصالح خودشان است. آنچه به ما ارتباط پیدا می‌کند مناسبات دوجانبه ایران و ونزوئلا در عالیترین سطح برقرار است و دو کشور همکاری‌های راهبردی دارند و اسناد همکاری‌های دوجانبه اقتصادی دو کشور نقشه راه بسیار خوبی برای تقویت مناسبات است و ریل گذاری‌های خوبی در مسیر همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور صورت گرفته و پیشرفت‌های بسیار خوبی برای منافع دو کشور حاصل شده و اراده سیاسی در عالی ترین سطح وجود دارد که این روابط را تقویت کنند. در شرایط بسیار خوبی قرار داریم و زمینه برای توسعه بیش از پیش مناسبات وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره انتصاب فرد جدیدی از طالبان در سفارت افغانستان در تهران گفت: هیچ تحولی در این زمینه تاکنون رخ نداده است و سفارت افغانستان در تهران کما فی السابق فعال است و روابط بین افغانستان و وزارت خارجه برقرار است و تحول جدیدی رخ نداده است. اینکه جابه جایی‌های در کادر دیپلماتیک صورت بگیرد در چارچوب‌های دیپلماتیک بررسی و مبتنی بر وضعیت مناسبات در این زمینه اقدام لازم صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات یکی از سناتورهای فرانسوی درباره لغو مذاکرات برجام و وضع منطقه پرواز ممنوع برای ایران هم گفت: برای اظهارات فردی و غیررسمی که از سوی افراد مختلفی در چنین زمینه‌هایی صورت می‌گیرد بهایی قائل نیستیم. بدانند با کشوری به نام جمهوری اسلامی ایران کشوری مقتدر و صاحب نقش در منطقه و جهان صحبت می‌کنند و حتما در محاسباتشان به همه این ویژگی‌ها و جایگاه و اقتدار ایران و نقش آن در صلح سازی در منطقه و تثبیت امنیت و ثبات و به منافع خود نیز توجه کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره سفر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی به ترکیه گفت: سفر آقای قالیباف به ترکیه برای شرکت در اجلاس بین المجالس آسیایی صورت گرفته و در نشست‌های بین‌المللی برگزاری گفت‌وگوهای دو و چند جانبه طبیعی است.

وی درباره یخ موجود بین ایران و آذربایجان که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز عنوان کرد: مناسبات ما با جمهوری آذربایجان برقرار است. یخ‌های موجود را تایید نمی‌کنم. به رغم برخی سوء تفاهمات مناسبات برقرار است و دو کشور به دلیل همسایگی و مرزها و تاریخ و منافع مشترک و علائق سیاسی ناگزیر برای تعریف زمینه‌های جدید همکاری بین دو کشور هستند و اگر سوء تفاهمی است این سوءتفاهمات باید در چارچوب گفت‌وگوهای دیپلماتیک حل و فصل شود. ادبیات مثبتی از سوی مقامات آذربایجان شنیدیم و ایران در همین چارچوب کما فی السابق حرکت خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره کفالت سیاسی تعدادی از نمایندگان پارلمان اروپا برای دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر در ایران نیز اظهار داشت: متاسفانه شاهد استفاده نامطلوب و اسراف گونه مقامات اروپایی از همه مبنای و اصول مورد احترام در روابط بین‌المللی هستیم و حتی متاسفانه سوءاستفاده از مفاهیم و واژگان حقوقی برای استفاده از آنها در منافع و مصالح نامشروع سیاسی خودشان. ماهیت این گونه اقدامات نمایشی را هم راستا با اغراض سیاسی این کشورها و مقامات حزبی و پارلمانی این کشورها می‌دانیم. این سؤال را از آزاداندیشان جهان و افکار عمومی دنیا می‌پرسیم اگر مدعیان حقوق بشر واقعا به دنبال حمایت از ارزش‌های انسانی هستند و اگر به دنبال حمایت از ارزش‌های جهانشمول بشری و حمایت از زندانیان سیاسی هستند. چرا از توان خودشان در به کارگیری کفالت سیاسی و در حمایت از زندانیان مظلوم فلسطینی اعم از زن و مرد و کودک در زندان‌های مخوف رژیم صهیونیستی استفاده نمی‌کنند؟ چرا از ظرفیت کفالت برای حمایت از زندانیان سیاسی مظلوم در کشورهای متحد خودشان که ناقض مشهور حقوق بشر هستند استفاده نمی‌کنند؟ چرا از کفالت سیاسی برای حمایت از آوارگان مظلوم کشورهای منطقه از یمن، سوریه، لیبی که به دلیل جنگ‌های تحمیلی اروپا و غرب ناگزیر به مهاجرت شدند و در اردوگا‌های نامناسب در غرب نگهداری و در زندان‌های غرب حضور دارند، استفاده نمی‌کنند؟ توصیه می‌کنیم دست بردارند و از توان خود در کفالت سیاسی برای زندانیان مظلومی که در زندان‌های اروپا و آمریکا به سر می‌برند، استفاده کنند. اینها لوث کردن مفاهیم حقوقی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر رئیس بانک مرکزی به قطر نیز بیان کرد: مناسبات ایران با قطر مشتمل بر موضوعات متنوعی در حوزه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی است. این سفر به همراهی آقای صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به دوحه در چارچوب تلاش برای تقویت مناسبات و همکاری های پولی و بانکی بین دو کشور صورت گرفته و در همین چارچوب مذاکرات خوبی با مقامات قطر از جمله رئیس کل بانک مرکزی قطر انجام شد.

کنعانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ایران همچون قبل به گفت‌وگو با اربیل برای رفع اختلافاتش با بغداد ادامه می‌دهد؟ اظهار داشت: ایران با جمهوری عراق و عراق متحد و یکپارچه مناسبات نزدیک، خوب و مستمری دارد و در همین چارچوب خوشبختانه کمافی السابق اراده عالی سیاسی رهبران دو کشور مبنی بر گسترش مناسبات در همه حوزه‌‌هاست. جمهوری اسلامی ایران رابطه نزدیک قدیمی با رهبران و مقامات اقلیم کردستان عراق دارد و در چارچوب نگاه و تلاش مشترک این مناسبات و گفت‌وگوها و همکاری‌ها تداوم دارد. ایران در هر زمان برادران عراقی نیاز داشتند که ایران بتواند از ظرفیت و نقش مثبت و روابط نزدیک خودش برای کمک به تقریب دیدگاه‌ها بین اربیل و بغداد کمک کند یا احیانا در زمینه حل و فصل اختلافات و مشکلات نقشی ایفا کند، در این رابطه از هیچ نقشی دریغ نکرده است. ایران به ثبات عراق، تقویت عراق یکپارچه و تقویت نقش آن در منطقه اعتقاد راسخ دارد و نه فقط در حرف، بلکه در عمل نشان داده است. در چارچوب استقرار دو سرکنسولگری ایران در اقلیم روابط مستمری بین ایران و اقلیم وجود دارد و روابط ما مبتنی بر حسن نیت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه آیا قرار است بعد از ژانویه گفت‌وگوهایی درباره برجام انجام شود؟ نیز گفت: ارتباطات برقرار است. آقای باقری توضیحاتی در این باره دادند.

کنعانی درباره هواپیمای اوکراینی نیز اظهار داشت: لازم می‌دانم با خانواده‌های داغدار این حادثه تلخ ابراز همدردی کنم. ایران براساس تعهدات بین‌المللی خودش و در چارچوب قوانین و مقررات داخلی وظایفش را انجام داده و در حال انجام است و این موضوع را دنبال می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بر شفافیت و اجرای عدالت منطبق بر قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی خود تأکید دارد، عنوان کرد: بر همین اساس پس از بررسی‌های اولیه علت وقوع این سانحه ستاد کل نیروهای مسلح ایران طی بیانیه‌ای دیدگاه و موضع خودش و جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد و تحقیقات قضایی در دادستانی نظامی تهران و تحقیقات فنی این سانحه دلخراش براساس کنوانسیون شیکاگو از سوی تیم بررسی سانحه انجام شده است. دادگاه ذیصلاح ایران بر مبنای صلاحیتی که در این زمینه دارد در حال رسیدگی عادلانه به این پرونده است و مطابق صدور کیفرخواست چندین جلسه دادگاه با حضور شاکیان پرونده و وکلای آنها برگزار شده است. در ارتباط با اوکراین، ایران مبتنی بر حسن نیت و شفافیت از نماینده سفارت اوکراین برای حضور در تمامی جلسات دعوت کرده است و در یادداشت‌هایی که به کشورهایی که اتباع آنها در حادثه دلخراش بودند و اولیای دم آنها از طریق مختلف اعلام شده از حق حضور در دادگاه برخوردارند. در خصوص دلجویی و جبران خسارت مادی مبلغی در حدود عرف بین‌المللی و حتی بیشتر از تعهدات ایران ذیل کنوانسیون‌های بین‌المللی تصویب شده و ستاد پرداخت دیه در حال اجرای مصوبه است. برخی مراجعه کرده و گرفتند و در مورد بقیه، ایران مشکلی ندارد و آمادگی انجام تعهداتش در این زمینه هست.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره اظهارات سخنگوی کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه مذاکرات برجامی از دستورکار خارج شده است و سفر آتی مقامات آمریکایی به سرزمین‌های اشغالی گفت: اینکه مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران گفت‌وگو کنند موضوع جدیدی نیست. سیاست خارجی آمریکا در ارتباط با ایران در گروگان صهیونیست‌هاست.  موضوع هسته‌ای همانطور که بارها اعلام شده تنها موضوع سیاست خارجی ایران نیست. توافق هم یک مسیر دوجانبه است. کشوری که نقض تعهد کرده رژیم آمریکاست. کشوری که باید پاسخگو باشد و در مقام متهم و پاسخگویی توضیح دهد، دولت آمریکاست. سیاست ایران در ارتباط با موضوع هسته‌ای روشن است و در همان چارچوب عمل می‌کند و آمادگی جمع بندی مذاکرات را مبتنی بر بسته‌ای که ارائه شده دارد و از خطوط قرمز خود و حقوق مسلم ایران ذره‌ای عدول نخواهد کرد و این خواسته ملت است و دولت ایران و تیم مذاکره کننده در همین چارچوب عمل کرده و خواهد کرد. این فضا و این مسیر برای همیشه در پیش روی طرف مقابل باز نیست و باید در این چارچوب آنها هم منطقی عمل کرده و به منافع و مصالح خودشان توجه داشته باشند.

وی درباره تبادل پیام‌های ایران و آمریکا از طریق واسطه‌ها گفت: تبادل پیام‌ها و انعکاس دیدگاه‌ها به طرق مختلف بین دو کشور وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازداشت یک تبعه ایرانی در آلمان اظهار داشت: هیچ دریافت رسمی از مقامات دولت آلمان دریافت نکردیم و نمی‌توانم درباره چنین ادعایی صحبت کنم. وزارت امور خارجه پیگیری‌ها را در این زمینه انجام خواهد داد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر هیأتی از ایران به عربستان بیان کرد: هماهنگی بین ایران و مقامات عربستان در ارتباط با فریضه حج تمتع و عمره مفرده قبلا هم برقرار بوده و مبتنی بر خواست دو کشور برای اینکه جزییات و نحوه اجرا و انجام این فریضه را برای شهروندان ایرانی برقرار کنند، گفت‌وگوهایی برقرار بوده است. در حج تمتع سال گذشته شاهد شرایط خوبی برای حجاج ایرانی بودیم که در فضای مناسبی اعمال خود را انجام دادند. در ارتباط با حج سال آینده و تمایل ایران بر اینکه فضای مناسب برای اجرای حج عمره مفرده اتباع ایرانی فراهم شود گفت‌وگوها و تماس‌ها بین دو کشور برقرار است. سازمان حج و زیات و بعثه در این رابطه اطلاع رسانی لازم را انجام خواهند داد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سوآپ نفتی با روسیه اظهار داشت: گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و روسیه برای توسعه مناسبات در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور در سطوح مختلف برقرار است و تبادل هیأت‌ها انجام می‌شود و حوزه انرژی از حوزه‌های مورد علاقه دو کشور است و همکاری‌ها در همین چارچوب پیش خواهد رفت.

وی درباره دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در سوئد نیز بیان کرد: موضوع آقای نوری جزو موضوعات مورد پیگیری جدی ایران است و در سطوح مختلف و روش‌های مختلف این را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم و جزو مطالبات ما از دولت سوئد است. از مقامات دولت سوئد انتظار داریم به مسؤولیت‌های قانونی خود عمل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اضافه شدن سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا در ۲۹ دی ماه نیز بیان کرد: در ارتباط با اظهارات غیررسمی از این دست نه مایلم اظهارنظر بکنم و نه قضاوت زودهنگام می‌کنم. مایلم تأکید کنم آنهایی که خودشان اقدام تروریستی انجام داده و متهم اصلی حمایت از تروریسم هستند، حق ندارند قهرمانان مبارزه با تروریسم بین‌المللی را به تروریسم متهم کنند. آنهایی که قهرمان مسلم و شناخته شده مبارزه با تروریسم بین‌المللی را به صورت ناجوانمردانه و با نقض منشور ملل و حاکمیت یک کشور مستقل ترور کردند و کشورهایی که از این اقدام جنایتکارانه حمایت کردند، حق ندارند در خصوص قهرمانان مبارزه با تروریسم ما از الفاظ ناروا و الفاضی که ارتش‌هایی خودشان شایسته آن هستند، استفاده کنند و چنین صفتی برازنده خودشان است.

کنعانی درباره توافق بین ایران و عراق در خصوص مرزهای مشترک نیز اظهار داشت: انتظار داشته و داریم که دولت عراق به مسؤولیت‌های خودش در ارتباط با مرزهای مشترک عمل کند. ایران انتظار اقدامات کامل و اجرای کافی و اطمینان بخش تعهدات دولت عراق را دارد و در این ارتباط همچنان گفت‌وگوهای خود را با مقامات دولت عراق ادامه خواهیم داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پرداخت بدهی‌های کره جنوبی نیز بیان کرد: مطالبات ما از کره جنوبی جزء مطالبات جدی ماست و مذاکرات در این رابطه ادامه دارد و همچنان منتظر هستیم دولت کره جنوبی به تعهدات قطعی خود در این رابطه عمل کند. مطالبات مالی ما از کره ارتباطی با هیچ موضوع و پرونده دیگری ندارد و دولت کره موظف است این مطالبات را به طور کامل و بدون تعلل مسترد کند. گفت‌وگوها به صورت دوجانبه و از طریق مکانیسم‌های مختلف ادامه دارد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره اظهارات نتانیاهو مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی مانع اجرای برجام خواهد شد نیز بیان کرد: باید از مقامات دولت آمریکا بپرسیم تا چه میزان گوش به فرمان این رژیم هستند و آیا منافع خود را در نظر می‌گیرند یا منافع رژیم صهیونیستی را؟

سدسازی ترکیه بر روی رود ارس و هیرمند و دیپلماسی آب سؤال دیگری بود که کنعانی در پاسخ گفت: دیپلماسی آب و حق آبه‌های ایران از رودخانه‌های مشترک مرزی از موضوعات جدی و مورد اهتمام ایران است. تلاش‌های جدی در ارتباط با تامین و احقاق حق آبه ایران از رودخانه هیرمند قبلا انجام شده و مقامات سرپرستی موقت افغانستان در این رابطه اعلام کردند که مبتنی بر بخشی از آب‌های موجود بخشی از آب‌های مورد انتظار ایران را دادیم. این چیزی است که آنها مطرح می‌کنند. ایران به صورت جدی این موضوع را دنبال و جزء اولویت‌های مذاکره ما با مقامات افغانستانی است.  وزارت خارجه و اداره حقوقی و اداره مرزی ما همکاری نزدیک با جهات ذیربط داخلی و وزارت نیرو دارند.

کنعانی در ارتباط با مذاکرات با ترکیه و رودخانه ارس نیز اظهار داشت: این موضوع جزء موضوعات مورد اتفاق دو کشور است که در این زمینه گفت‌وگو و تبادل نظر کنند. شخص رئیس جمهور تأکید ویژه کردند و در عالیترین سطح در گفت‌وگو بین مقامات ایران و ترکیه مطرح شده و به صورت جدی در نشست‌های مشترک در حال پیگیری است و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

کلید واژه ها: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و امریکا مذاکرات هسته ای ایران و اروپا ایران و آذربایجان مذاکرات وین


( ۵ )

نظر شما :