سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی:

کنعانی: از نقش آفرینی عراق در مناسبات ایران و عربستان استقبال می کنیم/مصر را کشور همسایه منطقه ای خود می دانیم

۱۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۰ کد : ۲۰۱۸۱۱۳ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
درباره موضوعات مناسبات ایران و عربستان از نقش آفرینی عراق ما استقبال کردیم و همچنان استقبال می کنیم و چنانچه طرف عراقی نقش آفرینی جدیدی داشته باشد نیز از چنین رویکردی استقبال خواهیم کرد. ما امیدواریم مذاکرات ایران و عربستان مطابق با منافع و مصالح دو کشور و در جهت پیشبرد روابط دوجانبه در آینده نزدیک انجام شود. وی در پاسخ به پرسش دیگر دیپلماسی ایرانی درباره گسترش روابط با مصر نیز گفت: ما مصر را جزء کشورهای همسایه منطقه ای قلمداد خود می کنیم. دولت سیزدهم همسایه گرایی و توسعه روابط با کشورهای منطقه را در اولویت خود قرار داده و آن را سیاست اصلی خود اعلام کرده است. رفع و رجوع مشکلات با کشورهای منطقه از اولویت های سیاست خارجی دولت سیزدهم است که مصر نیز از این قاعده مستثتی نیست.
کنعانی: از نقش آفرینی عراق در مناسبات ایران و عربستان استقبال می کنیم/مصر را کشور همسایه منطقه ای خود می دانیم

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز در نشست خبری اش با خبرنگاران به پرسش خبرنگاران پاسخ گفت.

ناصر کنعانی در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره سفر آقای امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به عراق و مذاکراتی که در آنجا درباره آغاز دور ششم مذاکرات ایران و عربستان به عنوان یکی از محورهای گفت وگوهای او در بغداد با مقامات ارشد عراقی گفت: در ابتدا من پرسش شما را اصلاح می کنم، سفر آقای امیرعبداللهیان به عراق درباره روابط دوجانبه بوده اما طبیعتا در دیدارهای سطح عالی که انجام شد، موضوعات مختلف مورد توجه دو کشور در حوزه های سیاسی مورد تبادل نظر قرار گرفته که از جمله آنها موضوع مذاکرات ایران و عربستان نیز بوده است. درباره موضوعات مناسبات ایران و عربستان از نقش آفرینی عراق ما استقبال کردیم و همچنان استقبال می کنیم و چنانچه طرف عراقی نقش آفرینی جدیدی داشته باشد نیز از چنین رویکردی استقبال خواهیم کرد. ما امیدواریم مذاکرات ایران و عربستان مطابق با منافع و مصالح دو کشور و در جهت پیشبرد روابط دوجانبه در آینده نزدیک انجام شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگر دیپلماسی ایرانی درباره ابراز تمایل و آمادگی آقای امیرعبداللهیان برای گسترش روابط با مصر که در کنفرانس مطبوعاتی اش با وزیر امور خارجه عراق در بغداد بیان کرد نیز گفت: ما مصر را جزء کشورهای همسایه منطقه ای قلمداد خود می کنیم. دولت سیزدهم همسایه گرایی و توسعه روابط با کشورهای منطقه را در اولویت خود قرار داده و آن را سیاست اصلی خود اعلام کرده است. رفع و رجوع مشکلات با کشورهای منطقه از اولویت های سیاست خارجی دولت سیزدهم است که مصر نیز از این قاعده مستثتی نیست و برای رسیدن به یک رابطه خوب با مصر ایران از این سیاست استفاده خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره سفر رافائل گروسی به تهران و عدم اشاره او به قطعنامه 533 که در آن هر گونه تهدید به تاسیسات هسته ای کشورها را محکوم می کند و در این چارچوب چرا گروسی تهدیدهای اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران را محکوم نکرد، گفت: بهتر است این سوال را از دوستان در سازمان انرژی اتمی نیز بپرسید و پاسخ آنها را هم بشنوید اما درباره آنچه به وزارت امور خارجه مربوط است، ایران در حمایت از حقوق شناخته شده ملت ایران از همه ظرفیت های سیاسی، قانونی و حقوقی و همچنین همه فرصت هایی که در چارچوب قوانین بین المللی از جمله قوانین موجود در چارچوب آژانس بین المللی اتمی وجود دارد استفاده کرده و استفاده خواهد کرد. در ارتباط با قطعنامه 533 جمهوری اسلامی ایران در چارچوب فعالیت های و نشست های خود با آژانس بارها و بارها به این قطعنامه استناد کرده است. همچنین در نامه ها و کنفرانس های مرتبط با ان پی تی این قطعنامه مورد استناد نمایندگان جمهوری اسلامی ایران بودند. همچنین در آخرین نشستی که در این باره انجام شد، در بند 100 جمهوری اسلامی ایران آن را مطرح کرد و در پیش نویس سند هم گنجانده شد، اما کل پیش نویس به دلایل دیگری در آنجا مصوب نشد اما جمهوری اسلامی ایران به آن استناد کرده است. در قطعنامه 444 نیز ایران بارها به این قطعنامه استناد کرده است. 

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه با توجه به تحرکات دیپلماتیک اخیر از جمله سفر گروسی به تهران آیا ممکن است مذاکرات رفع تحریم ها را مجددا فعال کند، پاسخ داد: جمهوری اسلامی به دیپلماسی پایبند است و دیپلماسی دوجانبه و چندجانبه را بهترین ابزار برای حل اختلافات تلقی می کند. تمامی تحرکات دیپلماتیک ایران بر اساس اعتقاد به دیپلماسی بوده است. اما گفت وگو یک مسیر دو طرفه است که همه کشورهایی که طرف مذاکره هستند نیز باید به آن پایبند باشند. جمهوری اسلامی آماده است در صورتی که همه طرف ها از جمله ایالات متحده به تعهداتش بازگردد ایران نیز به تعهداتش در چارچوب توافق عمل کند. سفر آقای گروسی به تهران نیز در همین چارچوب بود که خوشبختانه به تفاهم های خوبی منجر شد که امیدواریم به توافقات خوبی هم ختم شود. به این ترتیب امیدواریم زمینه برای حل و فصل اختلافات فنی فراهم شود و بهانه از دست کسانی که این گونه مذاکرات فنی را برای بازگشت به توافق مانعی می دانند این بهانه از دست آنها گرفته شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره نشست امروز شورای حکام نیز گفت: نشست آژانس در چارچوب نشست های دوره ای است. آن چه مربوط به جمهوری اسلامی ایران در نشست امروز آژانس است، در چارچوب برنامه هایی است که به طور دوره ای در آنجا مطرح می شود. اساسا در ارتباط با مسائل هسته ای کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران مدیرکل آژانس در گزارش های سه ماهه خودش گزارش هایش را ارائه می کند که طبیعتا در این رابطه سفر آقای گروسی به تهران نیز مناسبات جدیدی را رقم زد که در گزارش مدیرکل بازتاب خواهد داشت. با توجه به مذاکرات سطح بالای انجام شده و تفاهماتی که با سازمان انرژی اتمی صورت گرفته، انتظار است که مسائل در سطح فنی پیش برود و به دور از مسائل سیاسی و امور سیاست زده باشد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزارش هاآرتص درباره انتقال محموله های سلاح از اسرائیل به آذربایجان گفت: من نمی توانم به گزارش یک رسانه صهیونیستی واکنش نشان دهم، اما سیاست های ما روشن است و نسبت به حساسیت های موجود به تحرکات موذیانه رژیم صهیونیستی پیام های خود را به کشورهای همسایه منتقل کرده ایم و امیدواریم آنها نیز حساسیت های جمهوری اسلامی را درک کنند.

کنعانی در ارتباط با سفر آقای مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان به آذربایجان نیز گفت: سفر جناب آقای صفری به باکو به منظور شرکت در نشست سران گروه تماس جنبش عدم تعهد با موضوع جهان پس از کرونا انجام شده است. خوشبختانه این سفر فرصت خوبی شد تا مذاکرات دوجانبه با مقامات جمهوری آذربایجان انجام شود. ایشان در حاشیه جنبش عدم تعهد سه دیدار مهم داشته که از جمله با معاون وزیر امور خارجه و دستیار رئیس جمهوری بوده است. در این دیدارها درباره موضوع حمله سفارتخانه هم بحث و بررسی های مفصل انجام شده است. همان طور که می دانید این حمله شخصی بوده و جمهوری اسلامی ایران متناسب با مسئولیتش در حفظ امنیت سفارتخانه ها به پیگیری این موضوع ادامه می دهد. دستگاه های امنیتی و نیروی انتظامی ما نیز با جدیت موضوع را در حال پیگیری هستند. ما به موجب توافقنامه معاضدت قضایی با جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرده ایم که با دولت آذربایجان در این زمینه همکاری کنیم و در همین راستا جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده هیئتی از ایران به آذربایجان سفر کند و هیئتی نیز از آذربایجان به تهران بیاید. اخیرا هم گفت وگویی میان دادستان های دو کشور هم صورت گرفته است. در گفت وگوهای آقای صفری توافق شده است تا توافقات قضایی میان دو کشور فراهم شود. همچنین به طرف آذربایجانی تاکید شد که کوتاهترین مسیر برای رفع سوء تفاهم ها و بازگشت فعالیت ها به روند طبیعی خودش انجام شود. خوشبختانه توافق شد طرفین در این رابطه مشورت های خود را ادامه دهند. دو طرف اذعان کرده اند که روابط دو کشور دشمنانی دارد و برخی کشورها از خصومت میان دو کشور سود می برند و توافق شد تا گسترش روابط همچنان در دستور کار باشد. جمهوری اسلامی ایران به مسئولیت خودش در حفاظت از اماکن دیپلماتیک واقف است و با دقت این مساله را دنبال می کند و دنبال خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تحرکات جدید احتمالی در گفت وگوهای از سرگیری مذاکرات رفع تحریم ها توسط آقای علی باقری، مذاکره کننده اصلی کشورمان با طرف های برجام نیز گفت: گرچه مذاکرات رسمی و علنی انجام نشده، اما تبادل کانال ها در کانال های مرتبط انجام می شود. مقامات امریکایی هم بیان کرده اند که کانال ها و تماس های خود را با ایران دارند. تماس ها و گفت وگوها با شخص آقای جوزپ بورل به عنوان مذاکره کننده و منتقل کننده پیام ها ادامه دارد. طبیعتا سفر آقای گروسی به تهران هم بخشی از روند توافق برای بازگشت طرف ها به برجام است که امیدواریم باعث رفع موانع برای بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود به برجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره دیدار وزیر امور خارجه بلژیک با وزیر امور خارجه کشورمان در ژنو و احتمال آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشت شده کشورمان در بلژیک نیز گفت: در ارتباط با بلژیک موافقتامه انتقال محکومان، انعقاد این مواقفتنامه از مدت ها قبل انجام شده بود و روند قضایی خود را انجام داده بود اما متاسفانه با توجه به تحولات سیاسی در بلژیک تعلیق این موافقتنامه را شاهد بودیم. خوشبختانه اخیرا با اتفاق خوبی که در بلژیک شاهد بودیم و با رای قانون اساسی بلژیک اکنون می توانیم بگوییم راه ها برای اجرای تواقفنامه باز شده است، البته به فرد خاصی مرتبط نیست اما می تواند به آزادی آقای اسدی کمک کند. ما بارها تاکید کرده ایم از بازداشت تا بازجویی و صدور حکم قضایی برای دیپلمات ما غیرقانونی بوده و اعتراض رسمی زده ایم و در مذاکراتمان هم اعلام کرده ایم که ایشان باید بدون قید و شرط آزاد شود و دیگر چنین اتفاقی تکرار نشود. 

وی درباره رابطه با امریکا و نقش آفرینی میانجیگران در روابط دو کشور نیز گفت: ما به میانجیگری آقای جوزپ بورل احترام می گذاریم و در طول مذاکرات گذشته از نقش ایشان استقبال کرده ایم و اکنون نیز علاقه مندیم ایشان به این نقش آفرینی ادامه دهد. از هر کشوری هم که در این زمینه خواستار نقش آفرینی مثبت و با حسن نیت باشد نیز استقبال می کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه وجود برنامه ای از سوی ایران برای بسته شدن سفارت انگلیس در تهران را نیز تکذیب کرد.

او در پاسخ به پرسش دیگری درباره وجود تهدیدهایی از جانب اقلیم کردستان عراق علیه جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: ما دولت مرکزی عراق را مسئول حافظت از مرزهای کل عراق با جمهوری اسلامی ایران می دانیم و هیچ گونه تهدیدی را از خاک کشور عراق از جمله اقلیم کردستان علیه کشورمان را نمی پذیریم. درباره مسائل مربوط به گروه های تجزیه طلب و تروریست ها از خاک عراق علیه جمهوری اسلامی ایران نیز موضع ما این است که تروریست ها باید خلع سلاح شوند و تروریست ها به ایران تحویل داده شوند. این موضع را در تمامی نشست ها از جمله در کمیته مشترک ایران و عراق بیان کرده ایم و همچنین در سفر آقای امیرعبداللهیان به عراق نیز مورد تاکید قرار گرفته است. این را همه می دانند که جمهوری اسلامی ایران نسبت به امنیت شهروندانش با هیچ کس مسامحه نمی کند و هیچ ملاحظه ای را نمی پذیرد.

کلید واژه ها: ناصرکنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و عراق روابط ایران و عربستان ایران و عربستان ایران و امریکا مذاکرات هسته ای ایران و آذربایجان سفر گروسی به ایران ایران و آژانس


نظر شما :