سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران

کنعانی: مسئولیت وضعیت فعلی مذاکرات متوجه امریکاست/از تغییر رفتار ترکیه در سوریه استقبال می کنیم

۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۸ کد : ۲۰۱۴۰۶۸ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
وی درباره مخالفت رژیم صهیونیستی با مذاکرات هسته ای و بازگشت امریکا به برجام نیز گفت: «ما به دولت امریکا تاکید می کنیم که بر اساس منافع ملت امریکا تصمیم بگیرد. رژیم صهیونیستی هیچ گاه بر اساس منافع جامعه جهانی عمل نکرده و نقش مخرب آن در روندهای سیاسی و بین المللی برای همه ثابت شده است.»
کنعانی: مسئولیت وضعیت فعلی مذاکرات متوجه امریکاست/از تغییر رفتار ترکیه در سوریه استقبال می کنیم

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در جلسه امروز خود با خبرنگاران در ابتدا گزارشی از تحولات دیپلماتیک در طول یک هفته گذشته ارائه داد و سپس به پرسش های آنها پاسخ گفت.

وی در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره پیشنهاد مقتدی صدر که گفته از سازمان ملل می خواهد میزبان جریان های سیاسی برای حل بحران تشکیل دولت جدید در عراق شود گفت: اجازه دهید خود عراقی ها در این زمینه تصمیم بگیرند و به آنچه مناسب است برسند و اظهار نظر در این زمینه را آنها انجام دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پرسشی درباره متن های غیررسمی منتشر شده در شبکه های اجتماعی و آیا آنچه منتشر شده خلاف مصوبه مجلس مبنی بر اولویت رفع تحریم ها بعد پایبندی به تعهدات برجامی نیست، گفت: «ما به طور کلی می توانیم بگوییم که ما همچنان در مسیر مذاکره هستیم. و بهتر است از الآن وارد فازی که هنوز اتفاق نیفتاده است، نشویم. در مذاکراتی که در وین انجام شد پیشنهادهایی از طرف اروپایی به طرف ایرانی داده شد. طرف ایرانی مبتنی بر نظر سازنده و دیپلماتیک خودش پاسخ خود را به طرف اروپایی ارائه داد. ما هنوز پاسخی از طرف امریکایی به پیشنهادهای طرف اروپایی دریافت نکرده ایم. ما زمانی می توانیم بگوییم که مذاکرات رو به جلوست که طرف امریکایی نیز پاسخ خود را داشته باشد. اجازه دهید مبتنی بر حدس و گمان ها اظهار نظر نکنیم. وضعیت حساسی است و باید با حساسیت اوضاع را دنبال کنیم.»

وی تاکید کرد، می توانم بگویم تا به اینجای کار مذاکرات خوبی داشتیم، اما مذاکرات یک مجموعه کلی است که باید همه اجزای آن را در نظر گرفت تا یک چارچوب کلی از مذاکرات داشته باشیم. ایران در مذاکرات در ادوار گذشته و هم در دور اخیر مذاکرات با جدیت، سازنده و مسئولانه حضور داشته است. در تعامل با طرف اروپایی نیز که میانجیگری این مذاکرات را بر عهده دارد، هم مبتکرانه عمل کرده و هم جدیت از خود نشان داده است. آنچه اکنون مشهود است طرف امریکایی در پاسخگویی با تاخیر عمل می کند. طرف امریکایی مسئول وضعیت موجود در برجام است. جمهوری اسلامی ایران بارها به صراحت اعلام کرده که به دنبال توافق است. تیم مذاکره کننده ما با هدف تامین منافع ملت و با هدف تحقق منافع قانونی دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران در میز مذاکره حضور پیدا کرده، و با جدیت و حرفه ای عمل کرده و همچنان پای کار ایستاده است. اما واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران معطل طرف مقابل نخواهد ماند. بارها از طرف دولت اعلام شده که معیشت مردم را به مذاکرات گره نخواهد زد، بلکه مذاکرات یکی از موضوعات دولت در عرصه دیپلماسی است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه سپس گفت: «بی عملی اروپا، فرسایشی کردن مذاکرات و لابی رژیم صهیونیستی جمهوری اسلامی ایران را از پیگیری منافع خود بازنخواهد داشت. اگر جمهوری اسلامی ایران دنبال توافق باشد طرف اروپایی و امریکایی بیشتر دنبال مذاکرات است. ما بر سر منافع مشروع دولت و ملت ایران خواهیم ایستاد و از خطوط قرمزمان عدول نخواهیم کرد. ما همواره تاکید کرده ایم که دنبال منافع خود جدی و پایدار هستیم. ما دنبال توافقی هستیم که عملی ثابت شود طرف مقابل به تعهدات خود عمل می کند. برای همین بر زمانبندی تعهدات و راستی آزمایی طرف مقابل تاکید داریم چرا که ما از یک سوراخ دو بار گزیده نخواهیم شد. ما قاطعانه می گویم که در موضوع مذاکرات رفع تحریم ها منتظر طرف مقابل نخواهیم ماند تا مناسباتمان را تعریف کنیم و در توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه و منطقه به طور جدی به فعالیت خود ادامه خواهیم داد و به هیچ وجه این تلاش های خود را معطل مذاکرات نخواهیم کرد.
وی درباره مخالفت رژیم صهیونیستی با مذاکرات هسته ای و بازگشت امریکا به برجام نیز گفت: «ما به دولت امریکا تاکید می کنیم که بر اساس منافع ملت امریکا تصمیم بگیرد. رژیم صهیونیستی هیچ گاه بر اساس منافع جامعه جهانی عمل نکرده و نقش مخرب آن در روندهای سیاسی و بین المللی برای همه ثابت شده است.»

کنعانی درباره مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت: «گفت وگوهای ما با عربستان مبتنی بر موضوعات دوجانبه است. ما گفت وگوهای موثری با عربستان سعودی هم درباره روابط دوجانبه است و هم درباره مسائل منطقه ای داشته ایم. طبیعی است موضوعات و اختلافات پیچیده ای هم وجود داشته باشد. ما تا کنون مذاکرات مثبت و خوبی را داشته ایم. اراده سیاسی خوبی برای توسعه روابط وجود دارد اما طبیعی است که بازگشایی روابط دیپلماتیک و افتتاح سفارتخانه ها در پایتخت های دو کشور یک شبه رخ ندهد و گام های لازم تا رسیدن به این هدف به درستی برداشته شود.» 

وی درباره نرمش در مواضع ترکیه نسبت به حل مشکلات در شمال سوریه نیز گفت: «ما خوشبختانه شاهد واقع نگری بسیاری از دولت های منطقه ای و غیرمنطقه ای در رابطه با تحولات این کشور هستیم. متاسفانه در خصوص آنچه در طول تقریبی 9 سال گذشته رخ داد، نتیجه رفتارهای اشتباه و غیردقیق و مداخلات بسیاری از کشورهای منطقه بود. ما شاهد مقاومت، پایداری و تدبیر دولت و ملت سوریه بوده ایم که باعث شد شرایط جدیدی را شاهد باشیم که نشان می دهد دولت و ملت سوریه شرایط بحران را پشت سر گذاشته است. دولت سوریه تجربه موفقی را در مبارزه با تروریسم داشته است. در حال حاضر دولت سوریه توانسته حاکمیت کشور را حفظ کند و امنیت را به مناطق مختلف کشور بازگرداند. ما شاهد بازگشت تدریجی کشورهایی هستیم که در یک محاسبه غلط روابط خود را با سوریه قطع کرده بودند و سفارتخانه های خود را بسته بودند، اکنون کشورها رفته رفته می روند تا سفارتخانه های خود را بازگشایی کنند. در مورد ترکیه نیز شاهدیم که در حال تغییر رفتار و اصلاح سیاست های خود در سوریه هستیم. در این چارچوب ما گفت وگوهای بسیار خوبی با دولت ترکیه بر سر سوریه داشتیم. ما معتقدیم که روند تحولات روند خوبی است. آنچه از طرف ترکیه ای می شنویم دلگرم کننده است و ما از آن استقبال می کنیم و امیدواریم ظرف روزهای آینده اقدامات عملی را نیز شاهد باشیم و امیدواریم که دو کشور روابط رسمی خود را از سر بگیرند.»

وی درباره بازسازی روابط ترکیه و اسرائیل گفت: «گسترش روابط هیچ کشوری در منطقه با اسرائیل هیچ کمکی به صلح و ثبات در منطقه نخواهد کرد و هیچ سودی به حال ملت فلسطین نیز نخواهد داشت. رژیم صهیونیستی همواره تهدیدی برای صلح و ثبات و امنیت منطقه بوده و هیچ اقدامی نباید در راستای نهادینه کردن اشغال سرزمین های فلسطینی توسط این رژیم تعبیر شود.» 

سحنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به آفریقا نیز گفت: «حوزه آفریقا و گسترش روابط ایران با این حوزه همواره از اولویت های دولت های جمهوری اسلامی ایران از گذشته تا کنون بوده است. دولت سیزدهم نگاه ویژه تری نسبت به این حوزه دارد. طی هفته های گذشته نیز اقدامات خوبی برای گسترش روابط با آفریقا انجام شده است. در همین رابطه هیئت عالی رتبه ای از موریس به ایران انجام شد که توافقات خوبی در حوزه های شیلات و مسائل دیگر امضا شد. در همین راستا سفر آقای امیرعبداللهیان به مالی، تانزانیا و زنگبار را خواهیم داشت. باید زمینه ای فراهم شود تا روابط ما با کشورهای هدف در این سفر گسترش یابد. وزیر محترم در راس یک هیئت اقتصادی و سیاسی و همچنین متشکل از بازرگانان و تجار به این سفر خواهند رفت. اولین نشست کمیسیون مشترک همکاری های جامع را با مالی برگزار خواهیم کرد. همچنین در تانزانیا و زنگبار نیز گفت وگوهای سیاسی و اقتصادی خوبی خواهند داشت. امیدواریم که حجم روابط اقتصادی ما با این کشورها افزایش پیدا کند. در حال حاضر حجم تجاری ما با کشورهای آفریقایی در مقایسه به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته که از حدود 600 میلیون دلار به یک میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده است که از اولویت دولت سیزدهم در گسترش مناسبات با حوزه آفریقا نشان دارد.»

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات وین مذاکرات هسته ای ایران و عراق روابط ایران و عربستان ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت امور خارجه


( ۱ )

نظر شما :