مهره پنهان دموکرات‌ها در انتخابات 2016

۱۲ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۹۵۰۷۲۹ سرخط اخبار

 بازی در اردوگاه دموکرات ها پیچیده شد. درحالی که همگان یک بازی راحت برای هیلاری کلینتون تصور می کردند که بدون هیچ مانعی در حال حرکت به سمت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 است، زمزمه های حضور جو بایدن در این انتخابات بازی را در حزب دموکرات پیچیده کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، معاون رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی تشکیل یک کمپین برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 2016 این کشور است.

در این باره گفته می شود «جو بایدن»، معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با برقراری تماس با رهبران دموکرات و اهداکنندگان مالی، تمایل خود را به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان داده است.

این رهبران و اهداکنندگانی که بایدن با آنها تماس گرفته است، تاکنون از هیلاری کلینتون که یکی از نامزدهای این انتخابات است حمایت نکرده اند و نسبت به پیروزی وی و موفقیت کمپین انتخاباتی اش مطمئن نیستند و شک دارند. شایع شده است بایدن به خاطر فرزند درگذشته اش، مایل به حضور در انتخابات شده است.

روزنامه نیویورک تایمز می نویسد: بایدن در لحظات آخری که بر بستر مرگ پسرش حاضر شده، به فرزندش قول داده تا در انتخابات حضور پیدا کرده و کاخ سفیدنشین شود.

در این باره فاش شده است معاون اوباما قبلا نشست هایی را در خانه خود برگزار کرده و درباره به چالش کشیدن کمپین های هیلاری کلینتون در آیوا و نیوهمپشایر با دوستان، خانواده و اهداکنندگان مالی گفت وگو کرده است.

در صورتی که ورود بایدن به این انتخابات و نامزدی اش محرز شود، وی تهدیدی جدی برای کلینتون خواهد بود که تاکنون پیشروی دموکرات ها بوده است. اگرچه هیلاری کلینتون در آغاز کمپین انتخاباتی خوب پیش رفته اما اخیرا سیر نزولی خود را طی می کند و علتش انتشار اخبار نامطلوب همچون استفاده از ایمیل شخصی حین فعالیت در سمت وزیر امور خارجه است. براساس نتایج یک نظرسنجی جدید، 57 درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند هیلاری کلینتون آنقدرها هم که باید صادق نبوده و 52 درصد هم گفتند وی اهمیتی به نیازها یا مشکلات نمی دهد اما در عوض نظرسنجی که درباره بایدن صورت گرفت، مشخص کرد میزان محبوبیت وی در هفت سال اخیر 49 درصد شده و 58 درصد هم می گویند بایدن به وضعیت مردم آمریکا اهمیت می دهد.

مشکلات جو بایدن
برخی اعتقاد دارند حضور جو بایدن در انتخابات به سادگی میسر نمی شود. این دسته اعتقاد دارند اگر بایدن حضور خود را در انتخابات نهایی کند، برای تامین مالی کمپین های خود از هیلاری کلینتون بسیار عقب تر است. هیلاری کلینتون تاکنون توانسته میلیون ها دلار برای کمپین های انتخاباتی خود به دست آورد. افزون بر این در داخل حزب کسانی هستند که از حضور یک زن در انتخابات، بیش از حضور یک مرد دفاع می کنند. این دسته می گویند حضور یک زن در انتخابات موجب می شود، دموکرات ها یک قدم بیشتر به پیروزی نزدیک شوند.

همزمان عده دیگری نیز از زاویه دیگری مخالف حضور بایدن در انتخابات هستند. این دسته سن و سال بالای بایدن را مهم ترین عامل برای حمایت نکردن از وی اعلام کرده اند. بایدن در حال حاضر 72 ساله است و ممکن است وی نتواند در کمپین های انتخاباتی خود شور و شوق لازم را به وجود آورد.

یکی از دموکرات ها که خواست نامش فاش نشود،در گفت وگو با روزنامه نیویورک تایمز می گوید: بایدن دوستانی دارد که قصد کمک مالی به وی را دارند. آنها متمول هستند و می توانند وی را حمایت کنند اما آنها در واقع با این کار قصد دارند بایدن را به درون چاه تاریکی بیندازند که سالم بیرون آمدن از آن سخت خواهد بود.

پیش از این گفته می شد که مهم ترین رقیب هیلاری کلینتون بابی سندرز خواهد بود. او در طیف سوسیالیست های دموکرات ها حامیان فراوانی دارد. در مقابل، بانوی نخست سابق ایالات متحده در جبهه لیبرال ها از حمایت خوبی برخوردار است. با این وجود گفته می شود آمار خوب هیلاری کلینتون در نظرسنجی ها ورق را در پایان این ماراتن به سود او برخواهد گرداند.

حضور جو بایدن اما معمای پیچیده ای شده است که دموکرات ها ممکن است در آینده ای نزدیک با آن بیشتر دست و پنجه نرم کنند.

 

کلید واژه ها: بایدن هیلاری کلینتون


نظر شما :