عضو حماس: تمایل داریم به تهران سفر کنیم

۲۲ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۷:۲۳ کد : ۱۹۵۱۹۱۸ سرخط اخبار
عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" ضمن اشاره به اینکه جنبش متبوعش در حال تدارک مقدمات سفر به مسکو است، تصریح کرد که هیات حماس تمایل دارد به تهران نیز سفر کند، زیرا این سفر به نفع مساله فلسطین خواهد بود. وی همچنین اظهار داشت که تا به این لحظه توافقی بر سر تثبیت آتش بس در غزه حاصل نشده است.
 
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، موسی ابومرزوق روز جمعه در اظهاراتی خاطرنشان کرد که حماس در راستای خدمت به مساله فلسطین با تمامی طرف ها روابطی خوب و مستحکم دارد و اکنون در حال تدارک سفر به مسکو است و تمایل دارد که به تهران نیز سفر کند.
 
ابومرزوق تاکید کرد که روابط جنبش متبوعش با برخی کشورها به هیچ وجه نباید تاثیری بر روابط این جنبش با دیگر کشورها داشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه حماس حامی و پشتیبان ملت های منطقه است، از تمامی فلسطینیان خواست خود را از اختلافات و درگیری های دایر در برخی کشورهای عربی دور بدارند و در تلاش برای تغییر نگاه ها به سمت قدس و فلسطین باشند.
 
عضو دفتر سیاسی حماس ضمن اشاره به اینکه جنبش متبوعش روابط خوبی با ترکیه دارد، از حمایت های این کشور و قطر از مساله فلسطین تقدیر و تشکر کرد.
 
از سوی دیگر، موسی ابومرزوق در رابطه با تثبیت آتش بس با رژیم صهیونیستی در غزه تصریح کرد که تا به این لحظه توافقی در این زمینه حاصل نشده است و هیچ گونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی بین حماس و رژیم صهیونیستی بر سر مساله تثبیت آتش بس در غزه انجام نشده است، هرچند طرح های زیادی برای تثبیت آتش بس مقابل حل بحران ها و مشکلات باریکه غزه ارائه شده است.
 
ابومرزوق اظهار داشت که طر ح های ارائه شده چندان جدی نبوده و هیچ مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی در مورد آن انجام نشده است.
 
وی تاکید کرد که مسئول نظارت بر پرونده فلسطین مصر بود که متاسفانه فعلا از این پرونده کنار کشیده است و تشکیلات خودگردان نیز به وظایف و مسئولیت های خود برای حل مشکلات غزه عمل نمی کند به همین منظور طرف های زیادی وارد عمل شده و در تلاش برای پیشبرد پرونده تثبیت آتش بس در غزه هستند که بارزترین آنان تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس است که طرحی را برای تثبیت آتش بس در مقابل حل بحران های غزه ارائه داده است.
 
از سوی دیگر، موسی ابومرزوق اظهار داشت: ما آماده ایم بر سر تمامی مسائل مهم و اساسی ملت فلسطین چه در کرانه باختری و چه در نوار غزه مذاکره کنیم و با تونی بلر و کمیساریای سیاسی سازمان ملل در غزه نیز دیدارهایی داشته ایم و آنها را در جریان حقوق و خواسته فلسطینیان مبنی بر احداث فرودگاه و بندر در غزه، بازگشایی گذرگاه های این باریکه، آزادی سفر و تردد و لغو محاصره جارئرانه غزه قرار داده ایم.
 
ابومروزق از مصر خواست نظارت بر پرونده های فلسطین را از سرگیرد، زیرا تمامی طرح های ارائه شده و نشست های برگزار شده تا به این لحظه هیچ نتیجه ای در بر نداشته است.
 
وی اظهار داشت که جنبش فتح و برخی جریان های چپ گرا بارها حماس را به تلاش برای جداسازی غزه از کرانه باختری و تشکیل دولتی مستقل در مقابل برقراری آتش بس طولانی مدت با رژیم صهیونیستی متهم کرده اند که حماس بارها این اتهامات را به شدت رد کرده است و در همین راستا دیدارهایی را نیز با گروه های فلسطینی به منظور تشریح نتایج دیدارهای خود با برخی طرف های اروپایی و بین المللی در رابطه با تثبیت آتش بس در غزه برگزار کرده است.
 
گروه های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی در 26 اوت سال گذشته پس از 51 روز جنگ تحت نظارت مصر به توافق آتش بس در غزه دست یافتند و قرار شد یک ماه پس از این توافق دو طرف مذاکرات غیرمستقیم بر سر تثبیت آتش بس در غزه را ازسرگیرند.
 
همچنین دو طرف در 23 سپتامبر سال گذشته بر سر برگزاری مذاکرات غیرمستقیم تحت نظارت مصر با هدف تثبیت آتش بس در غزه به توافق رسیدند اما تا به امروز زمان دقیق ازسرگیری مذاکرات مشخص نشده است و مذاکرات بین دو طرف متوقف شده است.
 
همچنین عضو دفتر سیاسی حماس خاطرنشان کرد که مساله ربوده شدن چهار جوان فلسطینی در سیناء موجب تیره شدن روابط فلسطینیان با مصر شده است، زیرا این جوانان در خاک مصر ربوده شده اند.
 
وی ابراز امیدواری کرد که این مساله هر چه سریع تر حل و فصل شود تا روابط بین فلسطین و مصر نیز بهبود یابد و مصر بتواند بار دیگر نظارت بر پرونده های فلسطین را ازسرگیرد.
 
موسی ابومرزوق اظهار داشت که جوانان بوده شده در مصر شهروندان فلسطینی هستند و حماس به شدت این اقدام را محکوم می کند زیرا موجب می شود که مرزهای مصر و نوار غزه ناامن شود.
 
وی تاکید کرد که مساله ربوده شدن جوانان فلسطینی مساله ای مهم و حساس برای فلسطینیان به ویژه ساکنان باریکه غزه است.
 
ابومرزوق تصریح کرد که تحقیقات طرفین فلسطینی و مصری در مورد جزئیات این حادثه و ماجرای ربوده شدن جوانان فلسطینی در سیناء ادامه دارد و مسئولیت اصلی در این زمینه بر عهده مصر است زیرا این جوانان در خاک مصر ربوده شده اند.
 
این در حالی است که افراد مسلح نوزدهم ماه گذشته چهار جوان فلسطینی را پس از حمله به اتوبوس حامل مسافران فلسطینی در شمال سیناء ربوده و به مکانی نامعلوم انتقال دادند. تا به این لحظه سرنوشت این چهار جوان فلسطینی نامعلوم مانده است و هنوز هیچ طرفی مسئولیت ربودن آنها را برعهده نگرفته است.
 
موسی ابومرزوق در رابطه با تلاش های رژیم صهیونیستی برای تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی نیز اظهار داشت که قدس همواره معیار قدرت و ضعف امت اسلامی بوده و خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: دفاع از اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در قدس امانتی به گردن همه ماست و با تمامی قدرت از این اماکن حمایت خواهیم کرد.
 
وی ضمن هشدار در مورد تقسیم زمانی مسجدالاقصی، امت اسلامی و عربی را به مقابله با طرح های دشمن صهیونیستی علیه این مسجد با تمامی ابزارها و راهکارهای ممکن فراخواند و تاکید کرد که سازمان همکاری اسلامی، کمیته قدس در مراکش، اتحادیه عرب و اردن مسئولیت بزرگی در زمینه جلوگیری از تقسیم زمانی مسجدالاقصی بر عهده دارند.
 
موشه یعالون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه گذشته تصمیم به جلوگیری از ورود معتکفین به مسجدالاقصی گرفت و تاکید کرد که جنبش معتکفین جنبشی غیرقانونی است.

کلید واژه ها: حماس تثبیت آتش بس رژیم صهیونیستی ابومرزوق مسجدالاقصی


نظر شما :