خروج اسکات واکر از انتخابات 2016

کاندیدای پیشتازی که از رقابت‌ها کنار کشید

در صبح دوشنبه گروهی از مشاوران واکر به همراه اسکات و تونت واکر تشکیل جلسه دادند. مهمترین دستور کاری جلسه براساس گزارش کمپین بود: نظرسنجی‌ها و منابع مالی و در هر دو مورد اوضاع ارقام بد بود.
کاندیدای پیشتازی که از رقابت‌ها کنار کشید

نویسندگان: شین گلدماکر و الکس آیزنشتات

دیپلماسی ایرانی: همیشه وقتی همسر یک کاندیدا خواستار یک جلسه اضطراری می شود، خبر بدی در راه است. اما آنچه که هفته گذشته رخ داد این بود که تونت، همسر اسکات واکر (فرماندار جمهوری خواه ویسکانسین) و مایک گریبی، مدیر کمپین انتخاباتی وی و تعداد محدودی از مشاوران باسابقه، قرار یک جلسه را برای روز دوشنبه در دفتر فرماندار تنظیم کردند. موضوع مشخص بود: آینده کمپین ریاست جمهوری واکر.

واکر حضور ناموفقی در دومین مناظره ریاست جمهوری داشت. فرماندار، چند هفته گذشته را صرف آماده شدن برای این مناظره کرده بود، چون می دانست که زندگی سیاسی اش به آن وابسته است. وی پاسخ های متفاوت را تمرین کرده بود و اینکه چه مقدار باید به آن ها زمان اختصاص دهد.

اما اوضاع بسیار بد پیش رفت. حامیان مالی نارضایتی شان را اعلام کردند و پول ها ته کشید. این برای واکر که زمانی در صدر نظرسنجی آیووا قرار داشت و سخنرانی آتشینی در ماه ژانویه در دی موین داشت و تابستان را فقط به خاطر ظهور ترامپ از دست داد، بسیار دردناک است. وی در طول چند ماه اخیر از پیشتاز رقابت ها به کاندیدایی معمولی تبدیل شد.

در صبح دوشنبه گروهی از مشاوران واکر - شامل جو هیلر، بیل آیزنر، اد گویاس و جیم ویلا- به همراه اسکات و تونت واکر تشکیل جلسه دادند. مهمترین دستور کاری جلسه براساس گزارش کمپین بود: نظرسنجی ها و منابع مالی. و در هر دو مورد اوضاع ارقام بد بود.

مدت کوتاهی پس از این جلسه، واکر تصمیمش را گرفت: از رقابت ها کناره گیری می کند. این تصمیم یک حرکت تکان دهنده و ناگهانی بود که بسیاری از نزدیکترین متحدان واکر را غافلگیر کرد. با این اقدام بسیاری از سوپر پک های حامی واکر سرگردان خواهند شد و فرصتی برای رقبای وی پدید آمده است تا کارمندان و حامیان وی را جذب کنند.

زمینه های کناره گیری واکر، پنج شب قبل در کالیفرنیا به دست آمد، یعنی زمانی که واکر کمتر از تمام کاندیداها در مناظره صحبت کرد. عملکرد واکر در مناظره منجر به توقف خونریزی جراحت های وی نشد، بلکه موجب بدتر شدن آن شد.

خبرهایی که صبح فردای مناظره می رسید همچنان خوب نبود، واکر و ریک وایلی، مدیر کمپینش روز پنجشنبه جلسه ای با حامیان مالی اش که نگران بودند، داشت. یکی از حامیان مالی واکر در مصاحبه ای که پس از مناظره و قبل از کناره گیری واکر داشت، گفت: «حامیان مالی عصبانی هستند. آنها خواستار بهبود اوضاع هستند. آنها به طور کلی اعتمادشان را از دست داده اند. واکر باید وایلی را اخراج کند و فوراً به جای وی شخص جدیدی را انتخاب کند.»

روز شنبه مشکلات دیگری به وجود آمد. واکر قرار بود در کنفرانس رهبری جمهوری خواهان در میشیگان در جزیره مکیناک در حضور 2 هزار فعال جمهوری خواه سخنرانی کند. واکر در اوایل هفته سفرش را به خاطر متمرکز شدن بر آیووا و کارولاینای جنوبی لغو کرد. چندی بعد کمپین وی اعلام کرد که سفر وی به جزیره به خاطر شرایط آب و هوایی لغو شده است. در این شرایط شک و شبهه مردم آغاز شد. هر کاندیدای با برنامه دیگری در این زمینه موفق تر عمل می کرد.

روز یکشنبه وقتی نظرسنجی جدید سی ان ان در سطح ملی منتشر شد، مشخص شد که واکر کمتر از 0.5 درصد آرا را در اختیار دارد. این درحالی بود که وی در مناظره اول در فاکس نیوز در رتبه سوم قرار داشت و در کنار دونالد ترامپ ایستاده بود. اما هم اکنون نظرسنجی نشان می داد که وی هم رده جورج پتاکی، جیم گیلمور و بابی جیندال قرار گرفته بود.

واکر روز یکشنبه که اعلام کرد قصد خروج از رقابت ها را دارد، به کلیسا رفت و در آنجا به صحبت های کشیش گوش می کرد که می گفت: «کتاب مقدس پر از داستان افرادی است که قرار بوده در مسیرهای غیرمعمولی نقش رهبران را ایفا کنند.»

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: اسكات واكر انتخابات 2016 انتخابات آمريكا جمهوري خواه


نظر شما :