به بهانه برگزاری نشست مخالفت با جهانی شدن

مسکو میزبان رهبران جدایی طلب جهان شد

۰۵ مهر ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۲۳۲۳ اخبار اصلی اروپا
روسیه در حالی این نشست را برگزار کرد و پای سخنرانی‌های جدایی طلبان جهان نشست که روز پنج شنبه دادگاهی در روسیه یک جدایی طلب تاتار را به اتهام فعالیت‌های جدایی طلبانه به سه سال حبس با اعمال شاقه محکوم کرد.
مسکو میزبان رهبران جدایی طلب جهان شد

دیپلماسی ایرانی: از هاوایی تا پورتوریکو و صحرای غربی و حتی کاتالونیا نمایندگان جنبش های جدایی طلب در نشست مسکو حضور داشتند. روز یکشنبه هفته گذشته، روسیه در اقدامی بی سابقه میزبان نمایندگان جنبش های جدایی طلب از سراسر جهان بود که در نشستی به بهانه مخالفت با جهانی شدن در مسکو شرکت کرده بودند.

این در حالی است که مطرح کردن موضوع جدایی طلبی از سال 2014 در روسیه ممنوع اعلام شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، در هتلی بزرگ در مرکز مسکو، پایتخت روسیه، نمایندگان منطقه هاوایی که خواستار پایان "نسل کشی" علیه مردمانشان هستند به همراه نمایندگانی از حزب شین فین جمهوری ایرلند و رامون نینادیش که خود را رئیس رسمی جزیره بورینکن در پورتوریکو می داند و خواستار پایان استعمار امریکا بر کشور جزیره ای اش است، به همراه نمایندگان دیگر گروه های جدایی طلب حضور داشتند.

آن چه میان تمام این افراد که همگی منادی جدایی طلبی در جهان هستند، مشترک بود، عضویتشان در جنبش روسی مخالفت با جهانی شدن است که سازمانی غیردولتی است که از سوی کرملین حمایت می شود. به نوشته روزنامه روسی "آر بی کا" این مرکز از صندوق دولتی روسیه دو میلیون روبل، معادل 216 هزار یورو کمک دریافت کرده بود تا این نشست را برگزار کند.

این نشست که نخستین دوره برگزاری آن انجام می شد تحت عنوان "کنفرانس بین المللی گفت وگوی ملل و حق ملت ها در تعیین سرنوشتشان" برگزار شد.

البته برخی از جنبش های جدایی طلب مهم نیز در این نشست شرکت نکرده بودند از جمله فلمنگی ها و اسکاتلندی ها که به این نشست دعوت شده بودند اما از حضور در آن خودداری کردند. حتی جدایی طلبان شرق اوکراین نیز از فرستادن نماینده به این نشست خودداری کردند.

این در حالی است که از هیچ کدام از جنبش های جدایی طلب روسی برای مشارکت در این نشست دعوت نشده بود.

درباره شرکت کنندگان در این کنفرانس، خوزه انریکه فولک، عضو حزب هم صدایی برای استقلال کاتالونیا گفت: «مهم این است که ما در این جا حضور بیابیم و به دنیا انیگزه هایمان را نشان دهیم. ما امیدواریم دنیایی چند قطبی به وجود بیاید.»

اما به جای این که در نشست بر اندیشه ایجاد دنیای چند قطبی تمرکز شود، به سرعت جهت نشست رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و گروه ها به بحث درباره مسائل سیاسی پرداختند.

الکساندر ایونوف، رئیس جنبش مخالفت با جهانی شدن در سخنرانی افتتاحیه این نشست گفت: «کشورهای اتحادیه اروپا همچنان یک طرف منازعات متعدد جاری در جهان هستند. آنها در اعمال تحریم علیه روسیه به تقاضای ایالات متحده امریکا مشارکت کردند در حالی که لازم است فورا به این تحریم ها پایان داده شود.»

اگر چه وی با این اظهارات به طور کامل مواضع کرملین را بیان کرد اما تاثیر چندانی بر رویکرد حاضران در این نشست نگذاشت.

اومالی ییشیتیلا، رهبر جنبش اوهور یکی از جنبش های آفریقایی – آمریکایی گفت: «روسیه قدرت سیاسی مهمی است برای این که با هیمنه و برتری طلبی امریکا و قدرت های امپریالیستی مبارزه می کند. روسیه تنها قدرت جهان است که می تواند توازنی در برابر نفوذ امریکا به وجود آورد.»

او در حین سخنرانی کتاب سبز چاپ روسیه معمر قذافی، رهبر سابق لیبی را در دست داشت که آن را نماینده جبهه جدایی طلب پولیساریو که خواستار جدایی منطقه صحرا از مغرب است به او داد.

اما رهبر حزب شین فین مثل همیشه با توپ پر در نشست حاضر شد و به جامعه جهانی به شدت حمله کرد. مایکل ملکلاکلن، نماینده این حزب گفت: «ایرلند جنوبی از سوی سازمان بین المللی پول و اتحادیه اروپا به اشغال در آمده است، هدف آن کاشت بذر فقر و بیکاری است.»

روسیه در حالی این نشست را برگزار کرد و پای سخنرانی های جدایی طلبان جهان نشست که روز پنج شنبه دادگاهی در روسیه یک جدایی طلب تاتار که فعالیت هایی برای استقلال تاتارستان انجام می داد را به اتهام فعالیت های جدایی طلبانه به سه سال حبس با اعمال شاقه محکوم کرد. وی به دلیل انتشار انتقادهایی درباره انضمام شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در شبکه های اجتماعی مجرم شناخته شد. این نخستین حکم علیه یک شهروند روسی بعد از تصویب قانون منع استقلال طلبی در روسیه در سال 2014 محسوب می شود.

روسیه منطقه تاتارستان که عموما مسلمان و از اقوام ترک هستند و بین اروپای شرقی (مثل کریمه) تا آسیای مرکزی پراکنده هستند را شامل قلمرو حاکمیتی خود کرده است.

با این حال علی ایونوف، یکی از مقامات روسیه که در نشست مذکور حاضر شده بود، گفت: «روسیه به هیچ وجه شاهد حالت های بعد از استعماری نیست و جنبش های جدایی طلبانه ای که در داخل روسیه وجود دارند نیز از سوی طرف های خارجی حمایت می شوند.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جنبش های جدایی طلب روسيه


( ۳ )

نظر شما :