جمهوریخواهان اوباما ندارند

کمپین کلینتون مجدداً زنده شد

کلینتون به آسانی کاندیدای دموکرات‌ها خواهد بود که از سوی جریان اصلی حزبش و رئیس‌جمهور فعلی که در میان دموکرات‌ها بسیار محبوب است، حمایت می‌شود.
کمپین کلینتون مجدداً زنده شد

نویسنده: فرانسیس ویلکینسون

دیپلماسی ایرانی: اکتبر ماه بسیار روشن کننده ای بود. اولین مناظره دموکرات ها به نخبگان این حزب نشان داد که هیلاری کلینتون یک کاندیدای مطمئن است و صلاحیت وی تایید شد. علاوه بر این، مناظره نشان داد که نمی توان امیدی به جیم وب و لینکلن چافی دو کاندیدای دموکرات داشت و آنها از هیچ شانسی برای پیروزی برخوردار نیستند.

همچنین این هفته جو بایدن، معاون رئیس جمهور تصمیمش مبنی بر عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد و با این اقدام منابع مالی برای هیلاری آزاد می شود و حواس پرتی رسانه ها به پایان می رسد. بعد از این رخداد جلسه استماع مجلس نمایندگان درباره حادثه بنغازی بود که اهمیت زیادی داشت.

پس از آن که دو جمهوری خواه اخیراً متوجه شدند که برنامه کاری این کمیته خشمگین کردن کلینتون است، جمهوری خواهان عضو این کمیته انگیزه زیادی برای مودب بودن داشتند. این اقدام جمهوری خواهان موجب شد تا احساسات تند برخی از دموکرات ها نسبت به کلینتون نرم تر شود.

در حالی یک ماه دراماتیک پشت سر گذاشته شده که وضعیت کلینتون در مقایسه با چند ماه پیش بسیار بهتر شده است: او هیچ مشکلی برای کسب نامزدی حزبش در انتخابات ریاست جمهوری ندارد. جمهوری خواهان هنوز امیدوارند تا بتوانند از طریق داستان ایمیل ها نامزدی وی در انتخابات را نابود کنند. برای رسیدن به این منظور آنها دنبال این هستند تا آن دسته از دموکرات ها و افراد مستقلی که هیچ وقت همسو با تیم هیلاری نبوده اند را تا نوامبر 2016 در این مسیر حفظ کنند.

البته شاید مسئله ایمیل ها تا حدودی به کلینتون آسیب زده باشد، اما این مسئله تاثیر چندانی نداشته است. در این شرایط کلینتون به آسانی کاندیدای دموکرات ها خواهد بود که از سوی جریان اصلی حزبش و رئیس جمهور فعلی که در میان دموکرات ها بسیار محبوب است، حمایت می شود. به عبارت دیگر کلینتون از تمام مزایای ساختاری برای کسب حمایت دموکرات ها در سال 2016 برخوردار است.

هرچه ماه های بیشتری می گذرد و جمهوری خواهان نمی توانند راهی برای نزدیک شدن به رای دهندگان هیسپانیک یا آسیایی پیدا کنند، مشکلاتشان هم بیشتر می شود. به نظر می رسد این حزب توانایی جذب آرای غیرسفیدپوستان را ندارد. جب بوش تنها جمهوری خواهی است که به نظر می رسد می تواند آرای هیسپانیک ها را جذب کند، اما وی در این مسیر، راه دشواری پیش رو دارد.

اوباما با فاصله ای 5 میلیونی توانست در انتخابات 2012 پیروز شود و این پیروزی با کسب 39 درصد آرای سفیدپوستان به دست آمد. 72 درصد رای دهندگان در انتخابات 2012، سفیدپوست بودند و پیش بینی می شود که این میزان در سال 2016 به حدود 70 درصد برسد. کلینتون می تواند با سهمی کمتر از اوباما در کسب آرای سیاهپوستان و یا هیسپانیک ها هم در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود. با توجه به این که وی عملکرد بهتری در میان رای دهندگان زن سفیدپوست در مقایسه با اوباما خواهد داشت، باز هم می تواند پیروزی اوباما را تکرار کند.

یک اوبامای جمهوری خواه در چشم انداز کمپین ریاست جمهوری این حزب دیده نمی شود. افول کلینتون ممکن است اما فعلاً چنین چیزی به نظر نمی رسد. همچنین خطرات زیادی برای حزبی که عصبانی، منفی و حملات افراطی انجام دهد، وجود دارد.

حزب جمهوری خواه اصلاً به کسب آرای هیسپانیک ها، آسیایی ها یا سیاهپوستان بیشتر از میزانی که در سال 2012 به دست آورد، نزدیک نیست. (در ماه های اخیر رسانه های اسپانیولی زبان دیدگاه های ضد مهاجرتی کاندیداهای جمهوری خواه را برجسته کرده اند.) این در حالی است که سهم سفیدپوستان -پایگاه جمهوری خواهان- در انتخابات در حال کاهش است.

برنی سندرز، بایدن و بنغازی فقط نکات بامزه ای بودند و هیچ تاثیری بر تغییر فضای انتخابات 2016 نداشتند و به نظر می رسد جمهوری خواهان برای پاسخ به چالش هایی که با آنها روبه رو هستند، پاسخی ندارند.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند  

کلید واژه ها: هیسپانیک 2016 هيلاري كلينتون انتخابات 2016 آمريكا دموكرات


نظر شما :