حمله‌ای که تروریستی خوانده شد

تیراندازی سن برناردینو کار داعش بود؟

۱۵ آذر ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۴۴۶۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
حمله کننده زن این حادثه از طریق رسانه‌های اجتماعی با داعش بیعت کرده بود. مالک هنگامی که ابوبکر البغدادی، رهبر داعش حملاتش را آغاز کرد با پستی که در فیسبوک گذاشته بود از وی حمایت کرد.
تیراندازی سن برناردینو کار داعش بود؟

نویسنده: نیک گاس

دیپلماسی ایرانی: اف بی آی روز جمعه اعلام کرد که در حال تحقیق بر روی کشتار روز چهارشنبه در سن برناردینو، کالیفرنیا که منجر به کشته شدن 14 نفر و زخمی شدن 21 نفر شد، به عنوان حمله تروریستی است. آن گونه که مدارک نشان می دهد در این زمینه برنامه ریزی هایی صورت گرفته بود.

دیوید باودیک، دستیار مسئول اف بی آی در بخش مرکزی کالیفرنیا در کنفرانس خبری که در سن برناردینو داشت، گفت: «ما در حال حاضر مشغول تحقیق درباره این اقدام وحشیانه به عنوان اقدامی تروریستی هستیم.» اما مقامات فدرال هنوز اطلاعات متناقضی درباره انگیزه های محتمل مهاجمان دارند. جیمز کومی، رئیس اف بی آی در کنفرانس خبری اش در روز جمعه گفت: «شواهد زیادی در این پرونده وجود دارد که چندان قطعیتی درباره آنها وجود ندارد.»

کومی می گوید: «شواهدی از رادیکال بودن قاتلان وجود دارد.» علاوه بر این وی معتقد است که این امکان وجود دارد که آنها تحت تاثیر سازمان تروریستی خارجی باشند. اما هیچ مدرکی مبنی بر این که آنها با خارج در ارتباط بوده باشند وجود ندارد. وی می گوید: «هیچ مدرکی دال بر این که آنها عضوی از یک شبکه باشند وجود ندارد.» براساس گفته های کومی هیچ کدام از قاتلان در رادار اف بی آی نبوده اند.

باودیک از اظهار نظر قطعی درباره ارتباط سید رضوان فاروق 28 ساله و همسرش تشفین مالک 27 ساله به داعش خودداری کرده است و این نکته را یادآور شده است که بسیاری از حقایق هنوز مشخص نشده است. وی این نکته را تایید کرده است که ماموران اف بی آی دو گوشی موبایل معیوب در سطل زباله پیدا کرده اند که نشان دهنده قصد قاتلان برای از بین بردن اثر انگشت دیجیتالی شان بوده است.

وی در این باره می گوید: «ما آن گوشی های موبایل را به دست آورده ایم و به استخراج اطلاعات از آنها ادامه می دهیم. ما امیدواریم که اثر انگشت دیجیتالی آنها به ما در پیدا کردن قصد و نیت آنها کمک کند. این مدرک از اهمیت زیادی برخوردار است.»

باودیک گمانه زنی ها درباره این که گفته می شود این حادثه، اولین حمله داعش در ایالات متحده بوده را زودهنگام نامیده است و گفته که در ابتدا باید اطلاعات به دست آمده بررسی شوند. اگر این مسئله تایید شود، این تیراندازی مرگبارترین اقدام تروریستی در خاک ایالات متحده از 11 سپتامبر خواهد بود. در این صورت اعتبار رئیس جمهور باراک اوباما مبنی بر حفظ ایالات متحده از تهدیدات تروریستی زیر سوال خواهد رفت و جمهوری خواهان می توانند مدعی شوند که کاخ سفید هشدارهای آنها را جدی نگرفته است.

روز جمعه مشخص شد که حمله کننده زن این حادثه از طریق رسانه های اجتماعی با داعش بیعت کرده بود. مالک هنگامی که ابوبکر البغدادی، رهبر داعش حملاتش را آغاز کرد با پستی که در فیسبوک گذاشته بود از وی حمایت کرد. فرد مرتبط با بازرسان این مطلب را تایید کرده است.

باودیک به خبرنگاران گفت: «من از پست فیسبوکی که شما به آن اشاره می کنید، آگاهی دارم و بله بیعتی صورت گرفته بود.» همچنین از باودیک درباره ادعای رسانه های مرتبط با داعش سوال شد و وی این گونه پاسخ داد: «من تعجب نکردم. البته هنوز در این رابطه چیزی نشنیده ام، ولی این مسئله تنها به آنها کمک می کند تا این قبیل اقدامات را به خودشان ربط دهند.»

کارشناسان داعش می گویند خبری که در رسانه های خبری داعش منتشر شده به منزله پذیرفتن مسئولیت این حمله توسط داعش نیست. هنوز معلوم نیست که پست مالک در فیسبوک به معنای ارتباط وی با این گروه تروریستی باشد. یکی از مقامات قضائی در این باره می گوید: «در مقطع کنونی ما معتقدیم که آنها خودشان رادیکال بوده اند و به جای این که این گروه به آنها دستور داده باشد، برای این تیراندازی از آنها الهام گرفته اند.»

اما وکیل خانواده حمله کنندگان به رسانه ها درباره قضاوت زودهنگام قبل از پایان یافتن تحقیقات هشدار داد. وی به این نکته اشاره کرد که اگر مهاجمان دین دیگری داشتند، تحقیقات مربوط به تروریسم صورت نمی گرفت و رسانه ها به گونه دیگری این حمله را بررسی می کردند.

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: اف بی آی سن برناردينو تيراندازي آمريكا داعش


نظر شما :