شعارهای راست افراطی که فرانسوی‌ها را جذب کرد

لوپن در کمین اولاند است

۱۷ آذر ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۵۴۵۳۳ اخبار اصلی اروپا
نتایج دور اول انتخابات فرانسه پیام قاطعانه‌ای به اولاند است و نشان می‌دهد که برنامه ضد اتحادیه اروپا و ضد مهاجرت لوپن به طور فزاینده‌ای با محبوبیت روبه‌رو است.
لوپن در کمین اولاند است

نویسنده: نیکلا وینوکور

دیپلماسی ایرانی: مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه (راست افراطی) در انتخابان منطقه ای روز یکشنبه فرانسه به پیروزی بزرگی دست یافت و یک چهارم آرا را از آن خودش کرد و حزبش در شش منطقه از 13 منطقه در صدر قرار گرفت. براساس گزارش وزارت کشور فرانسه، جبهه ملی 27.7 درصد آرا، حزب راست میانه، جمهوری خواه به رهبری نیکلا سارکوزی 26.7 درصد و حزب حاکم سوسیالیست به رهبری رئیس جمهور فرانسوا اولاند 23.1 درصد آرا را به دست آوردند.

لوپن و برادرزاده 25 ساله اش، ماریون مارشل لوپن توانستند به خوبی در مناطق نور پا دو کاله و پروانس آلپ کوت دازور رقبایشان را شکست دهند و حدود 40 درصد آرا را به دست بیاورند. مارین لوپن، روز دوشنبه به رادیو آر. تی. ال گفت که جبهه ملی فرانسه به این دلیل بهترین نتایج را کسب کرد که «تنفر مردم از نخبگان» را نمایندگی می کرد و این نکته را هم اضافه کرد که حزب سوسیالیست به مثابه یک «خودکشی دسته جمعی» بوده است.

این نتایج، ظهور حزب لوپن، آن هم پس از حملات تروریستی پاریس را تایید می کند. انتخاباتی که در شرایطی برگزار شد که کشور با بیکاری بالا و هراس از بحران آوارگان روبه رو است. با وجود این که نتایج دور اول انتخابات به منزله کنترل آن شش منطقه در اختیار جبهه ملی نیست، اما پیام قاطعانه ای به اولاند است و نشان می دهد که برنامه ضد اتحادیه اروپا و ضد مهاجرت لوپن به طور فزاینده ای با محبوبیت روبه رو است.

اولاند منفور ترین رئیس جمهور فرانسه از جنگ جهانی دوم تاکنون است. براساس نظرسنجی ها محبوبیت وی پس از حملات 13 نوامبر، 20 درصد افزایش یافته است، اما این افزایش محبوبیت کمکی به کاندیداهای سوسیالیست در انتخابات روز یکشنبه نکرد.

لوپن که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 شرکت خواهد کرد از نتایج انتخابات استقبال کرد و در سخنرانی اش گفت که رای دهندگان به طبقه سیاسی پشت کردند. «این نتایج آنچه نظرسنجی ها پیش از این نشان می دادند را تایید کردند، اما مقامات نمی خواهند آن را ببینند: جبهه ملی از این به بعد بدون هیچ گونه ابهامی حزب اول فرانسه خواهد بود و در پارلمان حضور مقتدری خواهد داشت.»

در طول هفته آینده و قبل از برگزاری دور نهایی انتخابات در 13 نوامبر، کاندیداهای بازنده یا درباره باقی ماندن در رقابت ها به مجادله خواهند کرد و یا از رقابت ها انصراف می دهند و از حامیانشان می خواهند از کاندیدای رقیب حمایت کنند. این استراتژی که به «جبهه جمهوری خواه» معروف است یک هدف دارد و آن این که با استفاده از ترکیب آرای لیست های راست-چپ از پیروزی کاندیداهای جبهه ملی خودداری کنند. حزبی که از انتخابات کنار برود، به منزله این است که تمام نفوذش در سطح مناطق را از دست داده است.

دقایقی پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات، پی یر دو ساینتیگنون، کاندیدای سوسیالیست که در منطقه نور پا دو کاله در رتبه سوم قرار گرفت در سخنرانی ای که در جمع هوادارانش داشت، گفت که ممکن است چنین استراتژی ای را دنبال کند. وی بدون اشاره به این که در رقابت ها باقی می ماند یا انصراف می دهد گفت: «هیچ کس امشب پیش بینی نمی کرد که ما بتوانیم به تنهایی به پیروزی دست پیدا کنیم. ما باید راه حلی برای دفاع از ارزش های جمهوری پیدا کنیم.»

نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور سابق رویه مخالفی را در پیش گرفت و با لحن آشتی جویانه ای که در سخنرانی داشت، رای دهندگان جبهه ملی را به طور مستقیم مورد خطاب قرار داد: «من می خواهم به تمام کسانی که این انتخاب را کردند بگویم ما نگرانی آنها را شنیده ایم اما آنها به همراه حزبی که سیاست هایش به طرز عجیبی موقعیت فرانسه را تضعیف کرده است، هیچ راه حلی ندارند.» با این حال سارکوزی به این نکته هم اشاره کرد که به هیچ وجه قصد ندارد تا از کاندیداهای حزبش بخواهد که از رقابت ها کناره گیری کنند.

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: جبهه ملی لوپن فرانسه انتخابات فرانسه اولاند ساركوزي


نظر شما :