ارتش ترکیه پس از یک قرن به قلب خلیج فارس آمد

۲۷ آذر ۱۳۹۴ | ۰۴:۴۱ کد : ۱۹۵۴۸۲۷ سرخط اخبار

یک روزنامه لبنانی در واکنش به ساخت یک پایگاه نظامی ترکیه در قطر اعلام کرد دوحه با این کار، ارتش ترکیه را به قلب خلیج فارس بازگرداند.

به گزارش فارس، روزنامه «السفیر» لبنان در گزارشی پیرامون ساخت یک پایگاه نظامی ترکیه در قطر نوشت دوحه با این اقدام ، ارتش ترکیه را به قلب خلیج فارس بازگردند.

در این گزارش آمده است دوحه بدون مقدمات قبلی، پنجره ای در اختیار ترکیه قرار داد تا برای اولین بار از زمان فروپاشی حکومت عثمانی حدود 100 سال پیش، در خلیج فارس متمرکز شود.

السفیر افزود اقدام مذکور در زمانی صورت می گیرد تنش های منطقه ای تشدید شده و اختلافاتی میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درگرفته است خصوصا اینکه قطر روابط مستحکمی با گروه «اخوان المسلمین» دارد؛ گروهی که ترکیه، حامی اول منطقه ای آن به شمار می رود.

این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت تا کنونی واکنشی نه از سوی ایران، نه عربستان و نه واشنگتن درباره این اقدام قطر صورت نگرفته است.

«احمد دیمبرروک» سفیر ترکیه در قطر چهارشنبه (دیروز) اعلام کرد کشورش یک پایگاه نظامی مشترک در دوحه می سازد.

 سفیر ترکیه افزود: این پایگاه نظامی در چارچوب توافق دفاعی (مشترک) و در راستای کمک به هر دو طرف برای مقابله با دشمنان مشترک ساخته می شود.

در سال 2014 در توافقی ساخت پایگاه نظامی مذکور مطرح شد و پارلمان ترکیه آن را تصویب کرد.

دیمبروک تصریح کرد: 3 هزار نظامی از نیروی زمینی به علاوه واحدهایی از نیروی هوایی، دریایی و نیروهای ویژه در پایگاه مذکور مستقر خواهند شد و این پایگاه، اولین پایگاه نظامی قطری-ترکی در خاورمیانه است.

وی افزود: پایگاه یاد شده برای کاربردهای مختلفی به کار گرفته خواهد شد اما در مقدمه همه آنها، مقری برای آموزش های (نظامی) مشترک خواهد بود و قطر نیز به دنبال ساخت یک پایگاه در ترکیه است.

دیمبروک در پایان اعلام کرد تا کنون 100 نظامی ترکیه برای آموزش نیروهای قطری در دوحه به سر می برند.

کلید واژه ها: پایگاه نظامی قطر دوحه یک پایگاه


نظر شما :