بزرگترین خواسته این روزهای بشر

نیمی از مردم جهان شغل مناسب می‌خواهند

۰۸ دی ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۵۱۲۳ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
طی ۱۰۰ سال اخیر، رویای جهانی صلح، آزادی و برخورداری از نعمت خانواده به عنوان بالاترین خواسته مردم جای خود را به برخورداری از یک شغل مناسب داده است.
نیمی از مردم جهان شغل مناسب می‌خواهند

دیپلماسی ایرانی: مهم ترین اولویت مردم جهان چیست؟ این سوالی است که گالوپ در نظرسنجی بزرگ خود در پایان 2015 مطرح کرده است.

بر اساس این نظرسنجی که در بیش از 160 کشور جهان انجام شده، مشخص گردیده است که طی 100 سال اخیر، رویای جهانی صلح، آزادی و برخورداری از نعمت خانواده به عنوان بالاترین خواسته مردم جای خود را به برخورداری از یک شغل مناسب داده است.

این تحول جامعه شناسی می تواند ناشی از بالا رفتن سطح آگاهی اقشار فقیر با استفاده از تلویزیون، اینترنت و شبکه های اجتماعی از کیفیت زندگی افراد ثروتمند باشد. هم اکنون همه افراد به اطلاعات دسترسی دارند و از همه چیز مطلع هستند.

بنیاد کلیفتون برای بررسی این خواسته عمومی، یعنی برخورداری از شغل مناسب، تشکیل شده است. هدف اصلی این بنیاد افزایش توانمندی افراد با تکیه بر نقاط قوت آنها است تا بتواند به آنها در راستای ایجاد تجارت های کوچک و به راه اندازی استارتاپ های متنوع کمک کند.

بنا بر نظرسنجی گالوپ از 7 میلیارد انسانی که در اقصی نقاط جهان زندگی می کنند، 3.2 میلیارد نفر آنها بزرگسالانی هستند که رویای داشتن شغلی مناسب را در سر می پرورانند. در این نظرسنجی شغل مناسب، شغلی تعریف شده که شامل 30 ساعت کار در هفته در مقابل دریافت حقوق باشد. بر اساس این تعریف، تنها 1.3 میلیارد نفر از شغل مناسب برخوردار هستند و حدود 1.9 میلیارد نفر نیازمند موقعیت شغلی مناسب می باشند.

نتایج به دست آمده با آمار اعلام شده رسمی در مورد نرخ بیکاری که از سوی سازمان بین المللی کار (ILO) منتشر شده مغایرت دارد. بر اساس آمار این سازمان، نرخ تقریبی بیکاری در سطح جهانی معادل 5.9 درصد است. این در حالی است که نظرسنجی گالوپ این نرخ را معادل 32 درصد تخمین زده است.

تفاوت موجود به این دلیل است که سازمان بین المللی کار، شغل های غیررسمی- مانند کشاورزی یا دست فروشی-  را نیز به عنوان شغل مناسب ارزیابی می کند، در حالی که گالوپ تعریف از حرفه های مدرن را معیار خود قرار داده است. بدین ترتیب می توان گفت، این آمار 32 درصدی نشان دهنده این است که 32 درصد افراد نتوانستند به رویاهای خود در زمینه شغل و حرفه مناسب دست پیدا کنند.

به اعتقاد بنیاد کلیفتون این رویاهای تحقق نیافته می تواند بزرگترین منشاء حس عدم ثبات در میان افراد در سراسر جهان باشد. اما این مشکل قابل برطرف کردن است. بر اساس تحقیقات گالوپ مشخص شده است که رشد واقعی تولید ناخالص داخلی و شغل مناسب در گرو روی آوردن به تجارت های کوچک و استارتاپ ها است. بنابراین بنیاد کلیفتون بر آن است که عمده انرژی خود را وقف ارتقا استارتاپ ها و گسترش آنها در سراسر جهان کند.

در حال حاضر سه مشکل عمده در مورد وضعیت اشتغال وجود دارد که هر سیاستی برای بهبود شرایط حاضر، منوط به حل سریع این مشکلات است:

- کاهش امکان کسب و کار آزاد در سطح جهان. به طور مثال در آمریکا از 2008 به بعد تعداد تجارت های کوچک از میان رفته به مراتب بیشتر از تعداد تجارت های جدید بوده است.

- علاوه بر نرخ 32 درصدی بیکاری بزرگسالان در جهان، درصد شهروندان آمریکایی شاغل در حرفه های تمام وقت به نسبت کل افراد دارای شغل تمام وقت در جهان، کمترین درصد را طی 35 سال گذشته به خود اختصاص داده است.  

- نظریات اشتباه در مورد تعهد شغلی و نحوه پیشرفت در موقعیت حرفه ای. این نظریات عمدتا بر نقاط ضعف تاکید دارد و معتقدند که افراد برای ارتقا شغلی باید سعی کنند، نقاط ضعف خود را بر طرف کنند. این در حالی است که تاکید بر نقاط قوت افراد می تواند نتیجه ای به مراتب مثبت تر داشته باشد.  

منبع: گالوپ / تحریریه دیپلماسی ایرانی/25

کلید واژه ها: گالوپ شغل مناسب نظرسنجی بیکاری


( ۱ )

نظر شما :