جدال موافقان و مخالفان توافق در آمریکا ادامه دارد

راه طولانی دموکرات‌ها برای توجیه برجام

۱۰ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۶۰۱۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای گام به گام تا توافق جامع
بنا بر نظرسنجی سی‌ان‌ان، ۶۹ درصد از مردم آمریکا از گزینه دیپلماسی مقابل ایران دفاع کرده‌اند، اما ۵۲ درصد با رفع تحریم‌ها، حتی با وجود پایبندی ایران به تعهدات خود بر طبق برجام مخالفت کرده‌اند.
راه طولانی دموکرات‌ها برای توجیه برجام

دیپلماسی ایرانی: نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا که از باراک اوباما و تلاش آن برای به انجام رساندن برجام حمایت می کردند، معتقدند که این توافق توانسته توان هسته ای ایران را محدود کند. هم اکنون این نمایندگان تلاش می کنند که این واقعیت را به سایر نمایندگان کنگره نیز ثابت کنند.

نمایندگان موافق توافق در جلسه علنی سنا در 27 ژانویه در سخنان خود از منتقدان خواستند که در راستای تقویت این توافق تلاش کنند. ادعای سناتورهای جمهوری خواه مبنی بر تفسیر اقدامات اخیر ایران به عنوان موارد تخطی از توافق، از دلایلی است که تلاش های موافقان توافق را در تثبیت آن توجیه می کند.

به گفته سناتور مورفی، وی و سایر سناتورهای دموکرات قصد دارند در مقابل سناتورهای جمهوری خواهی که قصد بازنویسی توافق را دارند، بایستند. به گفته وی: «جمهوری خواهان می خواهند که این توافق ورای هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای باشد.» مورفی معتقد است که این توافق باید حتی پس از به مرحله اجرا در آمدن، به شکل مناسبی عرضه و ارائه شود و این اقدام می تواند کمک قابل توجهی به دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 بکند. «هر چه مردم بیشتر و بهتر بدانند که تا چه اندازه این توافق موفقیت آمیز بوده است، کمتر به سوی حمایت از افرادی خواهند رفت که قصد بر هم زدن آن را دارند.»

مخالفان توافق بر این اعتقادند که برجام این اختیار را به ایران می دهد که در 15 سال ضمن لغو تحریم ها به سلاح هسته ای دست پیدا کند. عمده انتقادات این افراد در مورد آزادسازی پول های بلوکه شده ایران و استفاده های احتمالی ایران از این منابع مالی است. منتقدان طی چند هفته اخیر اقدامات زیادی برای از میان بردن توافق انجام داده اند. از آن جمله می توان به قانون وضع محدودیت های جدید بر قانون لغو روادید و محدود کردن رفع تحریم های بانک های ایرانی اشاره کرد.

سناتور پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان در 16 ژانویه، یعنی روز اجرای توافق گفت: «امروز دولت اوباما رفع تحریم ها علیه یک دولت پیشرو در حمایت از تروریسم را آغاز خواهد کرد. همانطور که شخص رئیس جمهور نیز آگاه است، ایران از این منابع برای حمایت مالی از تروریسم استفاده خواهد کرد. لغو تحریم ها درست چند هفته پس از آزمایش موشکی غیرقانونی ایران و دستگیری تفنگداران نیروی دریایی ارتش آمریکا در آب های خلیج فارس انجام شده است. اکثریت نمایندگان به رد این توافق در مرحله اول رای دادند و ما هر آنچه که در توان داشته باشیم انجام می دهیم تا مانع ایران هسته ای شویم.»

دموکرات ها با تمرکز به روی نقاط قوت توافق در کنترل ایران، سعی دارند جمهوری خواهان مخالف توافق را آرام کنند. بوکر از سناتورهای دموکرات، در جلسه علنی چهارشنبه گذشته گفت: «تقریبا همه ذخائر اورانیوم غنی شده ایران به خارج از این کشور منتقل شده است. دو سوم از سانتریفیوژهای ایران از خط تولید خارج شده اند. مهم تر اینکه مسیر تولید پلوتونیوم مسدود شده است. راکتور آب سنگین اراک با سیمان پر شده است و دیگر قادر به عمل کردن نیست.»

سناتور تام کاتن نیز برنامه جامع اقدام مشترک را با مورد عراق و عدم برخورداری از اطلاعات صحیح در مورد برنامه هسته ای آن مقایسه کرده است. به گفته وی: «ما بر پایه ارزیابی های اشتباه جنگ عراق را آغاز کردیم. ما اطلاعات لازم را در آن زمان نداشتیم. بیایید آنچه که در 2002 و 2003 اتفاق افتاد را با فرصتی که هم اکنون به لطف برجام به دست آورده ایم، مقایسه کنیم.»

رژیم کنترل و نظارتی که هم اکنون بر ایران تحمیل شده، از هر رژیم نظارتی دیگری سنگین تر است و این فرصت همه اطلاعات لازم در مورد برنامه هسته ای ایران را در اختیار می گذارد. برخی دیگر از نمایندگان دموکرات کنگره از جمله سناتور کونز نیز بر لزوم تامین مالی کامل آژانس انرژی هسته ای برای انجام کامل وظایف نظارتی خود در مورد ایران تاکید کرده اند.

یکی دیگر از مواردی که سناتورهای دموکرات برای تقویت توافق برجام بر آن تاکید دارند، تایید هر چه سریعتر افراد پیشنهاد شده از سوی اوباما برای تصدی پست های امنیتی است.

نتایج نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که دموکرات ها برای تقویت توافق و توجیه آن نزد افکار عمومی آمریکا راه درازی را در پیش دارند. بنا بر نظرسنجی سی.ان.ان که در بازه بیست و یکم تا بیست و چهارم ژانویه انجام شده است، 69 درصد از مردم آمریکا از گزینه دیپلماسی مقابل ایران دفاع کرده اند، اما 52 درصد با رفع تحریم ها، حتی با وجود پایبندی ایران به تعهدات خود بر طبق برجام مخالفت کرده اند.

منبع: المانیتور/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/25

کلید واژه ها: برجام توافق هسته ای کنگره حزب دموکرات حزب جمهوری خواه


نظر شما :