ژنرالی که نماد غرور ملی است

سردار سلیمانی؛ قهرمان زنده ایرانیان

۲۷ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۵۶۵۲۹ اخبار اصلی خاورمیانه
همه به سلیمانی احترام می‌گذارند و این نشان می‌دهد که ایران قهرمان محبوبی دارد که غیرروحانی است. در مورد وی و شخصیت‌اش هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد. همه اقشار جامعه از جوانان متمایل به غرب گرفته تا شخصیت‌های حامی نظام وی را قبول دارند.
سردار سلیمانی؛ قهرمان زنده ایرانیان

نویسنده: اسکات پترسون

دیپلماسی ایرانی: برای سالیان دراز قاسم سلیمانی یکی از فرماندهان سپاه قدس در خفا عملیات های برون مرزی ایران را در لبنان و افغانستان هدایت می کرد. اما امروز قاسم سلیمانی فرمانده سرشناسی است که به واسطه شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام تبدیل به یک قهرمان ملی  شده است. عکس های متعددی از وی در خطوط مقدم سوریه و عراق در این شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

تقدیس قهرمانان با توجه به جایگاه شهدا در جمهوری اسلامی سابقه ای دیرینه دارد، اما قهرمان سازی از سردار سلیمانی داستان دیگریست. قاسم سلیمانی بر خلاف قهرمان هایی که پیشتر از آنها نام برده می شد، زنده است و صعود آن مقارن با گسترش ملی گرایی فزاینده در ایران بود.

به گفته تحلیلگری که خواسته نامش فاش نشود، تبلیغات در ایران در حال تحول است و ایران نیز مانند هر ملت دیگری به قهرمانان زنده نیاز دارد. به گفته وی: «دیگر قهرمان درگذشته به کار نمی آیند، ما هم اکنون به یک قهرمان زنده نیاز داریم. مردم ایران فرماندهان بزرگ و قهرمانان نظامی را در طول تاریخ دوست داشتند. قاسم سلیمانی می تواند فرد مناسبی برای سیاست تبلیغاتی جدید در زمان حاضر باشد.»

چهره قاسم سلیمانی با گسترش داعش از سوریه به عراق در ژوئن 2014 به عموم معرفی گردید. در این زمان عکس های زیادی از حضور سردار سلیمانی در میان نیروهای ایرانی در خطوط مقدم جنگ منتشر شد.

دلایل زیادی از جمله حفظ بغداد در مقابل ستیزه جویان داعش، فعال کردن شبه نظامیان شیعه در عراق و حفظ بشار اسد در راس قدرت سوریه از جمله دلایل مطرح شدن سردار سلیمانی است.

سردار سلیمانی افول قدرت آمریکا در منطقه را به نفوذ معنوی ایران در منطقه و تقویت روح مقاومت علیه آمریکا، اسرائیل و متحدان آنها نسبت می دهد. به گفته یکی از شهروندان تهرانی که بازنشسته ارتش است، سردار سلیمانی شخصیتی خارق العاده است که هیچ کس مانند او نیست. به گفته وی همه به سلیمانی احترام می گذارند و این نشان می دهد که ایران قهرمان محبوبی دارد که غیرروحانی است. در مورد وی و شخصیت اش هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد.

افزون بر این، سلیمانی تبدیل به منشا غرور همه مردم ایران به قدرت ملی خود در خارج از کشور شده است. همه اقشار جامعه از جوانان متمایل به غرب گرفته تا شخصیت های حامی نظام وی را قبول دارند.

شجاعت های سلیمانی در شبکه های اجتماعی منتشر می شود و از سوی مداحان نقل می شود. دست نوشته های قاسم سلیمانی در مورد جنگ ایران و عراق با مضامین مذهبی بسیاری بیان شده است.

در ویدئویی که از خط مقدم جنگ در سوریه در ماه گذشته از تلویزیون ملی ایران پخش شد، سلیمانی با اشاره به نیروهای مبارز ایرانی، گفت: «خداوند انسان هایی که جنگ مقدس را در زندگی خود بر می گزینند، دوست دارد.»

سلیمانی در پاسخ به شایعه کشته شدن خود در سوریه گفته بود: «شهادت چیزی است که به دنبال آن کوه ها و دشت های زیادی را پیموده ام.»

برخی معتقدند که تقدیس سردار سلیمانی از حد متعارف خارج شده است. چند ماه پیش سپاه قدس به رسانه ها دستور داد که اقدام به انتشار عکس های سلفی سردار در خطوط مقدم جنگ نکنند. سلیمانی راسا با درخواست یک فیلمساز برای ساخت داستان زندگی وی مخالفت کرد. ابراهیم حاتمی کیا در مورد آخرین فیلم سینمایی خود، «بادیگارد» گفته که آن را به عشق قاسم سلیمانی ساخته است.

منبع: کریستین ساینس مانیتور / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25 

کلید واژه ها: قاسم سلیمانی سردار سلیمانی


( ۶ )

نظر شما :