آیا واقعا جنگ جهانی جدیدی در راه است؟

دست خالی امریکا در برابر روسیه

۰۲ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۶۶۳۱ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
وقتی که یک مقام ارشد روسی صحبت از بازگشت دوران جنگ سرد می‌کند یعنی این که واقعا چنین تهدیدی وجود دارد. همان طور که امریکایی‌ها و اروپایی‌ها این مساله را جدی می‌گیرند و برای مهار آن تلاش می‌کنند.
دست خالی امریکا در برابر روسیه

دیپلماسی ایرانی: این روزها نگرانی از انجام جنگی فراگیر و بین المللی افزایش یافته است، تحولات عرصه سیاسی سوریه و نگرانی ای که از برخورد کشورهای دیگر به ویژه عربستان و ترکیه با روسیه در خاک سوریه وجود دارد سبب شده است تا بسیاری نسبت به از سرگیری جنگی فراگیر مانند جنگ جهانی دوم یا حداقل بازگشت جنگ سرد آن طور که دیمیتری مدودوف، نخست وزیر روسیه در نشست امنیتی مونیخ از آن صحبت کرد، نگران باشند.

سرکیس نعوم، نویسنده و روزنامه نگار مشهور لبنانی در یادداشتی که در این رابطه در روزنامه لبنانی النهار نوشته است، می نویسد: بسیاری بعید نمی دانند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تجربه اوکراین را این بار در کشوری دیگر اما اروپایی تکرار کند. اتفاقی که سبب شد کریمه از اوکراین جدا شود و ضمیمه خاک روسیه شود. این بار نیز این نگرانی وجود دارد که با توجه به تحولات سوریه و لحظات سختی که در آن می گذرد، جنگی جدید در بگیرد، با این هدف که غرب بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرد تا از بسیاری از خواسته ها و نقشه های خود در اروپا کوتاه بیاید.

وی سپس می نویسد: دیمیتری مدودوف، نخست وزیر روسیه در کنفرانس اخیر مونیخ تاکید کرد که جنگ سرد میان کشورش با امریکا بازگشته است. به این دلیل که همه دنیا در معرض آشوب و انقلاب و جنگ داخلی قرار گرفته و می رود تا دامنه آن حتی به اروپا هم کشیده شود. بدیهی است چنین فضایی عرصه رویارویی قدرت های بزرگ و قدرت های منطقه ای خواهد بود.

نعوم در ادامه می نویسد: در حال حاضر در خاورمیانه روسیه و قیصر آن ولادیمیر پوتین توانسته اند هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ نظامی به موفقیت های در خور توجهی برسند. در اروپا نیز حداقل در موضوع اوکراین موفق تر از اروپایی ها و امریکایی ها عمل کرده است. نیروهای نظامی روسیه یا طرفداران مسلح آن سراسر شرق اوکراین را در اختیار دارند در حالی که غرب جز اعمال تحریم نتوانسته است کاری از پیش ببرد. اما با از سرگیری ارسال تسلیحات و مهمات به اروپا توسط امریکا و پر کردن انبارهای تسلیحاتی سراسر اروپا با سلاح های امریکایی این احساس به وجود آمده که احتمال یورش روسیه به دیگر کشورهای اروپایی وجود دارد، به ویژه اگر تلاش های جامعه جهانی برای تعامل با روسیه به شکست بینجامد. اگر چه توافق هسته ای 1+5 با ایران که روسیه نیز جزء آنها بود تا اندازه ای به کاهش تنش های روسیه با غرب انجامید و نشان داد که می توان به نوعی انتظار رویکرد تعاملی میان دو طرف داشت، همچنین سبب شد تا از انزوای روسیه در جامعه جهانی کاسته شود اما اگر روسیه بر نقش منطقه ای خود اصرار داشته باشد، شاید نوع تازه ای از رویارویی میان مسکو با غرب به وجود آید. به ویژه که اهمیت خاورمیانه برای امریکا دست کمی از اروپا ندارد، البته اروپا برای امریکا به مثابه حیات خلوت است اما خاورمیانه تنها مسائل اقتصادی و اسرائیل در میان است.

نعوم در ادامه تاکید می کند، وقتی که یک مقام ارشد روسی صحبت از بازگشت دوران جنگ سرد می کند یعنی این که واقعا چنین تهدیدی وجود دارد. همان طور که امریکایی ها و اروپایی ها این مساله را جدی می گیرند و برای مهار آن تلاش می کنند.

ستون نویس ثابت النهار در پایان می نویسد: روسیه قادر است در سراسر محیط جغرافیایی خود از مرزهای اروپا گرفته تا خاورمیانه و از آنجا تا خاور دور دست به هر کاری بزند، از مداخله نظامی گرفته تا ماجراجویی سیاسی، اما امریکا که قصد خروج از خاورمیانه را دارد و عملا بازی را به طرف های موثر منطقه ای واگذار کرده و تمایل چندانی هم به مداخله در امور اروپا ندارد قصد دارد در برابر تحرکات روسیه چه واکنشی از خود نشان بدهد؟ مداخلات نظامی روسیه ثمربخش بوده اند و اهداف روسیه را محقق کرده اند اما تجربه نظامی امریکا حداقل در افغانستان و عراق ناکام بوده است، با این تفاصیل آیا امریکا و متحدان غربی اش برگ برنده ای در برابر روسیه دارند؟

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: خاورمیانه اوکراین


نظر شما :