تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر روابط با تهران

دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان؛ کدام یک برای ایران بهترند؟

۰۳ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۵۶۶۴۷ اخبار اصلی آمریکا
در صورت موفقیت جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آینده، اجماعی که در صحنه سیاسی واشنگتن به وجود می‌آید - به ویژه با توجه به رویکرد جنگ‌طلبانه جمهوری‌خواهان - به نفع ایران نخواهد بود.
دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان؛ کدام یک برای ایران بهترند؟

دیپلماسی ایرانی: نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پایان یافتن دوره هشت ساله ریاست جمهوری اوباما برای دوستان و دشمنان ایالات متحده واجد اهمیتی فوق العاده است.

ایران به طور تاریخی همواره به تغییر قدرت در آمریکا علاقه مند بوده است. کمک مالی حکومت پهلوی به یکی از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا که در انتخابات آن سال شکست خورد و نتایج آن بر روابط ایران و آمریکا نمونه ای از این واقعیت است.

دموکرات ها یا جمهوری خواهان؟

در حال حاضر جمهوری خواهان به طور یکپارچه بر سنا و مجلس نمایندگان تسلط دارند، در حالی که دموکرات ها کاخ سفید را در دست دارند. در این فضا، رئیس جمهور می تواند در اجرای طرح های تصویب شده از سوی دو مجلس، تغییراتی ایجاد کند.

در واقع نقش مهم رئیس جمهور آمریکا در روند قانونگذاری است که امضای رئیس جمهور برای قانون شدن یک طرح را ضروری می کند. در مورد محدود کردن قانون لغو روادید نیز رئیس جمهور از اختیار خود برای تغییر قانون استفاده کرد.

در صورت موفقیت جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آینده، اجماعی که در صحنه سیاسی واشنگتن به وجود می آید- به ویژه با توجه به رویکرد جنگ طلبانه جمهوری خواهان- به نفع ایران نخواهد بود.

ادامه پایبندی به اجرای برجام در صورت روی کار آمدن یک رئیس جمهور دموکرات محتمل تر است. این موضوع به ویژه در دراز مدت و پس از فاصله گرفتن از اولین ماه های پس از اجرای توافق اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند.

دلایل دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد یک رئیس جمهور دموکرات برای جمهوری اسلامی ایران بهتر است. اما این که چه کسی می تواند برنده نهایی انتخابات مقدماتی حزب دموکرات شود نیز مهم است و بر سرنوشت سیاسی ایران تاثیر خواهد داشت.

آیا هیلاری کلینتون می تواند مارگارت تاچر دیگری باشد؟

همه بانوی آهنین، مارگارت تاچر را به خاطر دارند. زن سیاستمدار انگلیسی که رویکرد سرسختانه، غیرمنعطف و جنگ طلبانه وی از بسیاری از سیاستمداران مرد نیز پیشی می گرفت. به نظر می رسد که هیلاری کلینتون قصد دارد راه تاچر را ادامه بدهد و اولین رئیس جمهور زن آمریکا شود که شاید لقب بانوی جنگ را به خود اختصاص بدهد.

وی اخیرا به نقش خود در افزایش تنش ها در سوریه اشاره کرده است. افزون بر این، مواضع سرسختانه وی علیه ایران می تواند به عنوان تهدیدی علیه آینده روابط میان ایران و آمریکا قلمداد شود.

بنابراین می توان گفت که ایران از پیروزی دموکرات ها در انتخابات پیش رو استقبال بیشتری می کند، اما برنی سندرز می تواند گزینه مناسب تری برای ایران نسبت به کلینتون باشد. سخنان اخیر وی در مورد اشتباه خواندن تصمیم آمریکا برای سرنگونی دولت مصدق در کودتای 1332 نیز شاهدی بر این مدعاست.

فعالیت مجدد کانال های ارتباطی جمهوری خواهان با ایران

شواهدی دال بر برقراری تماس میان جمهوری خواهان آمریکایی و ایران در دهه 1980 پیرامون موضوع گروگان ها وجود دارد.

به نظر می رسد این موضوعی است که جمهوری خواهان طی چند ماه پیش نیز به دنبال آن بوده اند. همانطور که سردار علی شمخانی اخیرا از تماس های جمهوری خواهان با تهران و درخواست به تعویق انداختن تصمیم تبادل زندانیان دو کشور به بعد از برگزاری انتخایات ریاست جمهوری سخن به میان آورده است.

به طور خلاصه می توان گفت که ایران امیدوار است که رئیس جمهوری منطقی در آمریکا به سر کار آید که  بیشتر از تعارض به دنبال ثبات باشد.

منبع : ایران پراجکت / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتخابات ریاست جمهوری 2016 ایران و آمریکا


( ۱۸ )

نظر شما :