برای حل معضل دو ساله انتخاب رئیس جمهور

حریری دست به دامن پوتین شد

۱۴ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۸:۴۶ کد : ۱۹۵۷۶۷۳ اخبار اصلی خاورمیانه
حریری در حالی با پوتین دیدار کرد که دمیتری بسکوف، سخنگوی رسانه ای رئیس جمهوری روسیه از ارائه هر گونه جزئیات درباره این دیدار خودداری کرد.
حریری دست به دامن پوتین شد

دیپلماسی ایرانی: ناظران امور لبنان می گویند که هدف سعد حریری، نخست وزیر اسبق لبنان و رئیس جریان المستقبل و جریان 14 مارس از سفر به روسیه و دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور در کرملین یادآوری تلاش هایی است که او برای انتخاب رئیس جمهوری لبنان انجام داده و تلاش برای ترغیب او برای انجام این کار در وضعیت بحرانی کنونی لبنان است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این دیدار نشان می دهد که لبنانی ها تلاش دارند تا مسکو را وارد بحران لبنان کنند و از آن بخواهند تا در انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان که اکنون بیش از دو سال است انتخاب نشده کاری از پیش ببرد.

حریری در حالی با پوتین دیدار کرد که دمیتری بسکوف، سخنگوی رسانه ای رئیس جمهوری روسیه از ارائه هر گونه جزئیات درباره این دیدار خودداری کرد و تنها به گفتن این عبارت بسنده کرد که «این دیدار ویژه بوده و در راستای روابط شخصی قدیمی پوتین و حریری انجام شده است.»

حریری روی تلاش های سابق رئیس جمهوری روسیه که کمک کرد رئیس جمهوری این کشور همچنان مسیحی بماند تا تنها رئیس جمهوری مسیحی در کشوری عربی و در خاورمیانه از آن لبنان باشد، حساب کرده است. در عین حال رئیس جریان المستقبل امیدوار است با ورود روسیه به پرونده لبنان دیوار مستحکمی که ایران و حزب الله در برابر او و یارانش در لبنان ایجاد کرده اند، شکاف بردارد.

پوتین این روزها حلقه وصل استراتژیک مصالح سوریه و ایران و غرب محسوب می شود، این ابزار سبب شده است تا بتواند بر تمامی طرف های خارجی که نقشی در لبنان دارند، تاثیرگذار باشد، برای همین لبنانی ها امیدوارند با دخالت او انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان آسان تر صورت بگیرد.

ولادیمیر پوتین در دیدار سابقش با سعد حریری در ماه مه به او وعده داده بود که هر آن چه در توان دارد برای پایان دادن به خلاء عدم انتخاب رئیس جمهوری لبنان انجام دهد.

حریری در آستانه سفر به مسکو به خبرنگاران گفت: «روس ها نقش بزرگی در منطقه دارند و امیدواریم که این نقش بتواند در لبنان نیز موثر باشد و ما نیز از این دریچه با روس ها مذاکره می کنیم.»

حریری در مسکو علاوه بر رئیس جمهوری روسیه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور نیز دیدار کرد. محور این دیدارها اوضاع داخلی لبنان، کمک های احتمالی روسیه به ارتش و سازمان امنیت لبنان، پرونده سوریه و طرح انتقالی در این کشور زیر نظر مسکو و واشنگتن بود. لاوروف در این دیدار بر ضرورت حل مشکلات لبنان توسط خود لبنانی ها بدون دخالت خارجی ها تاکید کرد.

مسکو بی میل نیست در لبنان نقش آفرینی بیشتری داشته باشد تا به این ترتیب بتواند از طریق لبنان نطارت بیشتری بر سوریه و تحولات مرزی آن داشته باشد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: لبنان سعد حریری


نظر شما :