چرا میقاتی حاضر به تشکیل دولت نیست؟

لبنان و بحران خلاء قدرت

۰۸ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۵۵۰۹ اخبار اصلی خاورمیانه
خلاء سیاسی در لبنان عملا به بحران جدی در این کشور بدل شده است. در حالی که دوره ریاست جمهور میشل عون فردا دوشنبه (۳۱ اکتبر) به پایان می‌رسد، نجیب میقاتی، نخست وزیر مکلف لبنان تا این لحظه موفق به تشکیل کابینه نشده و همچنان در راس دولت موقت قرار دارد.
لبنان و بحران خلاء قدرت

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: خلاء سیاسی در لبنان عملا به بحران جدی در این کشور بدل شده است. در حالی که دوره ریاست جمهور میشل عون فردا دوشنبه (۳۱ اکتبر) به پایان می‌رسد، نجیب میقاتی، نخست وزیر مکلف لبنان تا این لحظه موفق به تشکیل کابینه نشده و همچنان در راس دولت موقت قرار دارد.

در همین رابطه رئیس پارلمان لبنان در واکنش به استمرار ناکامی‌ها در این کشور در مورد پرونده ریاست جمهوری در گفت وگوی هفته گذشته خود با الشرق الاوسط اظهار کرد: «جلسات انتخاب رئیس جمهور به یک نمایش شکست‌خورده تبدیل شده و به همین دلیل تلاش خواهم کرد گفتگو میان گروه‌های سیاسی را جایگزین آن کنم.»

بری گفت: «نمایندگانی از جانب خودم به گروه‌های سیاسی فرستادم تا نظر آنها را به انجام گفت وگویی ملی برای رسیدن به انتخابات ریاست جمهوری جلب کند و این انتخابات به لبنانی‌ها نسبت به خروج از بحران‌های خطرناک این کشور امید بخشد.»

رئیس پارلمان لبنان افزود: «در صورت نبود اجماع نظر و توازن قوا در پارلمان، درخواست برای برگزاری جلسه انتخاب (رئیس جمهور) بی‌فایده است و به این ترتیب گفت وگو جایگزین جلسات خواهد شد. اما اگر امکانی برای توافق وجود داشته باشد، همین امروز برای جلسه پارلمان درخواست خواهم داد.»

نبیه بری در ادامه از تایید بروز خلأ در پست ریاست جمهوری پیش از به بن‌بست رسیدن تمامی راه‌ها خودداری و تاکید کرد: «قبل از پایان دوره ریاست جمهوری فعلی برای هیچ گفتگویی فراخوان نخواهم داد.»

 عون در آستانه امضای دستور استعفای دولت

در ادامه هشدارهای رئیس مجلس لبنان، رئیس جمهور این کشور هم تاکید کرد که نخست وزیر موقت این کشور تمایلی به تشکیل دولت ندارد. این گفته حکایت از عمیق تر شدن بحران دارد. میشل عون در گفت وگو با ال بی سی گفت: «نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان نمی‌خواهد چیزی را ارائه کند و تمایلی نیز به تشکیل دولت جدید ندارد. ما دولتی داریم که رأی اعتماد پارلمان را ندارد و یک دولت موقت است. من تقریباً در آستانه امضای دستور استعفای دولت هستم.»

وی گفت: «اراده‌ای برای تشکیل دولت جدید وجود ندارد. من به میقاتی گفتم ما می‌توانیم همین امروز دولت را تشکیل دهیم اما وزارتخانه‌های مشخصی را به من واگذار کن تا وزرای آنها را تعیین کنم اما او هیچ جوابی به من نداد. می‌خواهم قبل از امضای دستور قبول استعفای دولت تا آخرین لحظه فرصتی را به میقاتی بدهم.»

مذاکرات تشکیل دولت لبنان هنوز راه به جایی نبرده است و اختلافات درباره توزیع وزارتخانه‌ها همچنان ادامه دارد. اختلاف میان میشل عون و میقاتی بر سر ساختاری است که نخست وزیر موقت ارائه کرده است. این ساختار متشکل از ۲۴ وزیر است، اما میشل عون اصرار دارد که وزارت انرژی همچنان متعلق به مسیحی‌ها باشد.

 سفری معنادار

در بحبوحه بحران خلاء قدرت و انسداد سیاسی لبنان شاهد سفر سعد حریری به ترکیه و دیدار دیروز شنبه وی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور بودیم. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ساختمان ریاست جمهوری در آنکارا با سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان دیدار کرد؛ دیداری معنادار که به دور از رسانه‌ها انجام شد.

نخست وزیر پیشین لبنان (حریری) ۲۴ ژانویه گذشته توقف فعالیت‌های سیاسی خود را اعلام کرده بود و در عین حال از جریان المستقبل نیز که ریاست آن را بر عهده دارد، خواست همین اقدام را در پیش گرفته و در انتخابات پارلمانی ۱۵ مه گذشته شرکت نکند.

حریری در آن مقطع زمانی اعلام کرد که این تصمیم را از روی مسؤولیت‌پذیری گرفته و بر این باور است که با توجه به ناکامی بین‌المللی، شکاف ملی، بازگشت طائفه‌گرایی و فرسودگی دولت، فرصت مثبتی وجود ندارد. این در حالی است که برخی از کارشناسان و ناظران امر معتقدند با توجه به شکاف در جریان 14 مارس و جدی تر شدن اختلافات سیاسی، سعد حریری به دنبال تشدید تنش ها و اختلافات با هدف موج سواری بر آن است. از این رو تداوم خلاء قدرت در لبنان به موازات ابربحران اقتصادی و معشیتی می تواند فضای مثبتی را در این راستا برای حریری فراهم کند. در این میان سفرهای وی به کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای نوعی تلاش در جهت کسب حمایت دیپلماتیک است تا در سایه آن مشروعیت بخشی لازم را برای تصمیماتش ایجاد کند. 

کلید واژه ها: لبنان میشل عون نبیه بری سعد حریری نجیب میقاتی بحران خلاء قدرت


( ۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۹:۵۶
در هر کشوری قدرت با توجه به امکانات اقتصادی و نظامی وامنیتی وایدئو لوژیک و۔۔موجود است۔ تمرکز قدرت وهنر تمرکز دادن قدرت حول یک محور که عموم را در بر بگیرد موجود نیست۔قدرت های پراکنده و برهم برخورد کننده موجود است۔لذا تخریب بیشتر از ساخت است۔دشمن قدرت متمرکز قدرت متمرکز دیگری ویا عدم تفاهم ها وزیاده خواهی ها داخلی است که منافع خود را در پراکندگی قدرت های ان کشور میبیند۔اینها هنوز ان داستان کلیله را که مرغان با همکاری قفس را پرواز دادند نخواندهاند۔