کارکنان جنرال الکتریک به کلینتون کمک می‌کنند

صنایع دفاعی آمریکا حامی دموکرات‌ها

کمک‌کنندگان صنایع دفاعی بر روی این موضوع شرط بسته‌اند که دموکرات‌ها از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امسال برخوردار هستند، به همین دلیل بیشتر به آنها کمک کرده‌اند و کلینتون و سندرز به هدف‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده‌اند.
صنایع دفاعی آمریکا حامی دموکرات‌ها

نویسنده: الکساندر کوهن

دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون، کاندیدای پیشتاز دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016، بیش از دیگر کاندیداهای این رقابت ها از 50 شرکت بزرگ طرف قرارداد وزارت دفاع کمک مالی دریافت کرده است. وی در 14 ماه منتهی به فوریه، 454 هزار دلار از این شرکت ها دریافت کرده است.

با این که این آمار برای کلینتون قابل توجه است، اما برتری وی تنها یک سوم بیشتر از سناتور برنی سندرز، رقیب هم حزبی اش است. با وجود این که سندرز طرفدار کاهش هزینه های دفاعی است، اما کمپین سندرز از آغاز رقابت های انتخاباتی 2016، حداقل 310 هزار دلار از صنایع نظامی کمک مالی دریافت کرده است. این میزان بیش از کمک هایی است که کاندیداهای جمهوری خواه دریافت کرده اند.

براساس گزارش کمیسیون فدرال انتخابات، در طول دوره 14 ماهه ژانویه 2015 تا فوریه 2016، کمپین های کلینتون و سندرز حداقل 765 هزار دلار از شرکت های بزرگ دفاعی دریافت کرده اند، این میزان بیشتر از دو برابر مبلغ 357 هزار دلاری است که کاندیداهای جمهوری خواه کسب کرده اند. در میان پیشتازان کنونی جمهوری خواه، سناتور تد کروز که حامی افزایش زیاد هزینه های دفاعی است، توانسته 307 هزار دلار کمک مالی از شرکت های نظامی دریافت کند.

از آن جایی که جمهوری خواهان اغلب خودشان را بیشتر از رقبای دموکراتشان طرفدار افزایش هزینه های دفاعی نشان می دهند و به صورت تاریخی صنایع دفاعی با جمهوری خواهان رابطه بهتری دارند، اختلاف میان کاندیداهای دموکرات و جمهوری خواه ممکن است غیرمعمول دیده شود.

اما این امکان هم وجود دارد که کمک کنندگان مربوط به صنایع دفاعی بر روی این موضوع شرط بسته اند که دموکرات ها از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امسال برخوردار هستند، به همین دلیل بیشتر به آنها کمک کرده اند و کلینتون و سندرز به هدف های بهتری برای سرمایه گذاری تبدیل شده اند.

علاقه جنرال الکتریک به کلینتون

اطلاعات به دست آمده نشان می دهد بیشترین گروهی که به کلینتون کمک مالی کرده اند –حداقل 56 هزار دلار- کارکنان شرکت جنرال الکتریک بوده اند. این شرکت که در ایالت کنتیکت مستقر است، موتور هواپیماهای نظامی را تولید می کند و در سال مالی 2013 و 2014، قراردادهایی به مبالغ ۲.۲ و 2.3 میلیارد دلار با وزارت دفاع داشته است.

البته سخنگوی شرکت جنرال الکتریک اعلام کرده است: «جنرال الکتریک از هیچ کدام از کاندیداهای ریاست جمهوی حمایت نمی کند. کارکنان ما کمپین هایی برای کمک به کاندیداها تشکیل داده اند که تصمیمی شخصی است.»

کارگران شرکت بوئینگ، غول هواپیماسازی مستقر در شیکاگو حداقل 34 هزار دلار به کلینتون کمک کرده اند. بوئینگ، موتور جنگنده ها، هلیکوپترها و سیستم های راداری را تولید می کند.

کارکنان لاکهید مارتین، بزرگترین مشتری پنتاگون هم حداقل 28 هزار دلار به کلینتون کمک مالی کرده اند. لاکهید مارتین پیمانکار چندین برنامه دفاعی از جمله پروژه به مشکل برخورده جنگنده اف-35 است که گرانقیمت ترین سیستم تسلیحاتی است که تاکنون ساخته شده است.

از سال 2003 تا 2008 کلینتون که سناتور نیویورک بود در کمیته نیروهای مسلح سنا عضو بود و در این مدت 215 هزار دلار از صنایع دفاعی کمک مالی دریافت کرده بود. کلینتون در جریان سخنرانی که سپتامبر 2015 در موسسه بروکینگز داشت از فروش جنگنده های اف-35 به اسرائیل حمایت کرد اما موضعش درباره مدرنیزه کردن تسلیحات هسته ای معلوم نیست.

سندرز رویکرد متفاوتی دارد. وی با وجود این که از پروژه ساخت جنگنده اف-35 حمایت می کند، اما خواهان کاهش 100 میلیارد دلاری در بودجه برنامه تسلیحات هسته ای در طول یک دهه آینده است.

با وجود این که سندرز هم حداقل 310 هزار دلار از کارکنان شرکت های دفاعی شامل 45 هزار دلار از کارکنان بوئینگ و حداقل 36 هزار دلار از کارکنان لاکهید مارتین، کمک مالی دریافت کرده است، اما 95 درصد از کمک های شخصی ای که از سوی شرکت های دفاعی دریافت کرده کمک های زیر 250 دلار بوده اند، در حالی که کمک های کلینتون حداقل 1000 دلار بوده اند.

این مسئله نشان می دهد که کمک هایی که به سندرز شده بیشتر از سوی کارکنان و کارگران این شرکت ها بوده، اما کمک های کلینتون بیشتر از سوی مدیران این شرکت ها بوده است.

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: سندرز كلينتون صنايع نظامي صنايع دفاعي انتخابات 2016


نظر شما :