امریکا در آستانه انتخابات ممکن است دست به هر کاری بزند

نگرانی روسیه از شکست تلاش هایش در سوریه

۱۵ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۹۵۸۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: روزانا بو منصف
بنا به آن چه دیپلمات ها می گویند احتمالا قانون اساسی جدیدی که روسیه طراحی کرده اساس بازبینی قانون اساسی سوریه شود، شاید در آخر تعدیلاتی به وجود آید اما ممکن است سنگ بنای قانون اساسی جدید سوریه باشد.
نگرانی روسیه از شکست تلاش هایش در سوریه

دیپلماسی ایرانی: مرکز آشتی روسیه در داخل پایگاه هوایی فرودگاه حمیمیم اعلام کرد که برای 48 ساعت در داریا آتش بس اعلام می شود. این شهری است که از سال 2012 با هماهنگی روسیه و حکومت سوریه و ایالات متحده امریکا تحت محاصره ارتش سوریه قرار دارد. پیش از این روسیه از صدور قطعنامه ای در شورای امنیت برای فشار به حکومت سوریه برای ورود کمک های انسان دوستانه به این شهر تحت محاصره، ممانعت کرده بود. اما این نرمش اخیر از سوی دولت روسیه بنا به آن چه دیپلمات ها و ناظران می گویند ماحصل تلاش هایی است که روسیه و ایالات متحده صرف می کنند تا آتش بس همچنان به قوت خود باقی بماند. هر دو کشور از این می ترسند که تلاش هایشان که تا کنون برای حفظ آتش بس صرف کرده بودند، نقش بر آب شود و همه چیز به نقطه صفر بازگردد. اگر چه وضعیت فعلی چندان هم دور از این نقطه نیست. با این حال نشانه های بسیاری وجود دارد که نشان می دهد مجموعه حامی سوریه توانسته است کمک های انسانی را از طریق هوایی به این منطقه تحت محاصره ارسال کنند. علاوه بر آن روسیه نیز کمک کرد و به سوریه فشار آورد تا عبور بعضی کمک ها به این شهر اجازه داده شود. حتی اگر حکومت در برابر این اقدام امتیازاتی دریافت کند.

دیپلمات ها می گویند آن چه برای روسیه مهم است این است که اوضاع امنیتی به نقطه صفر باز نگردد و توافق میان آن با ایالات متحده از بین نرود، به اعتقاد این افراد اگر آتش بس بشکند روسیه وارد بحران عمیقی خواهد شد و آن چه پیش از این رئیس جمهوری امریکا، باراک اوباما گفته بود رخ خواهد داد و در پرتگاه روسیه غرق خواهد شد، به ویژه که با نزدیک شدن به انتخابات امریکا هر اتفاقی ممکن است روی دهد و چه بسا حادثه ای به ضرر حکومت بشار اسد رخ دهد، در صورتی که دولت جدید امریکا به روی کار آید نیز بعید نیست که برای حل حوادث سوریه اقدامات شدیدی را انجام دهد که در این صورت بعید نیست روسیه غرق در بحران تازه ای شود. البته روسیه عملا اجازه نمی دهد که چنین اتفاقی بیفتد.

بر این اساس و بنا به آن چه دیپلمات ها می گویند: احتمالا قانون اساسی جدیدی که روسیه طراحی کرده اساس بازبینی قانون اساسی سوریه خواهد شد، شاید در آخر تعدیلاتی به وجود آید اما ممکن است سنگ بنای قانون اساسی جدید سوریه باشد. این در حالی است که گفت وگوهای دو جانبه حکومت سوریه و مخالفان عملا از بین رفته است و به نظر نمی رسد تا کنون امکان برگزاری مجدد آن وجود داشته باشد. در حالی که روسیه واکنش ها به آن چه تهیه کرده است را ایجابی می بیند و چه بسا از کشورهای منطقه و جهان از جلمه کشورهای دوست سوریه بخواهد که در تکمیل این طرح به آن کمک کنند. روسیه این اقدام را گام رو به جلویی می داند تا گرفتار تنگنای سوریه همانند تجربه افغانستان نشود. این در حالی است که استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه به طور جداگانه همچنان تلاش های خود را دنبال می کند. او به دنبال طرحی است که شاید بتواند راه حلی برای بحران سوریه یافت شود.

این در حالی است که اهدای تانک سوری که در جنگ سلطان یعقوب در سال 1982 سوریه به روسیه هدیه داده بود و قرار است روسیه آن را به اسرائیل هدیه دهد، با وجود آن که این تانک رمز مقاومت در برابر اسرائیل محسوب می شود، دلالت بر آن دارد که روسیه بر سر سوریه هماهنگی ای نیز با اسرائیل در تمامی زمینه های سیاسی و اقتصادی آغاز کرده است. به ویژه که این هدیه در آستانه سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به سوریه انجام می شود. بسیاری بر این باورند که این هدیه روسی به اسرائیل فقط یک بذل و بخشش روسی نیست بلکه هدف یا اهدافی را دنبال می کند که به اعتقاد ناظران بی ارتباط با اوضاع سوریه نیست و چه بسا به این معنا باشد که روسیه به دنبال موافقت و همراهی اسرائیل برای کنترل بیشتر حکومت سوریه بر مناطق تحت کنترل مخالفان است.

نکته آخر این که در سایه اصرار بسیاری از مخالفان اسد برای کنار رفتن بشار اسد از قدرت این واقعیت وجود دارد که با وجود شکست پیشبرد طرح اخوان المسلمین در منطقه، چه در لیبی چه در مصر و چه در سوریه، روسیه می خواهد به اطمینان برسد که دیگر هیچ نگرانی ای از افراط گرایی و تندروی اسلامی وجود ندارد.


منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی

روزانا بو منصف

نویسنده خبر

نويسنده و روزنامه‌نگار مشهور لبناني كه از تحليلگران برجسته سياسي زن در كشورهاي عربي محسوب مي‌شود. او تاليفات متعددي نيز درباره مسائل مختلف منطقه‌اي دارد و از ستون نويسان ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سوریه روسیه امریکا


نظر شما :