کلینتون رویکرد خصمانه‌ای به ایران خواهد داشت

بازگشت سیاست خارجی جنگ‌طلبانه

نویسنده خبر: نادر انتصار
نادر انتصار در یادداشت اختصاصی برای دیپلماسی ایرانی می‌نویسد: متاسفانه ایران باید انتظار رویکرد خصمانه‌تری از جانب واشنگتن در دوره بعدی ریاست جمهوری آمریکا داشته باشد. در نتیجه، ضروری است که ارزیابی هوشمندانه و واقع‌گرایانه‌ای از اهداف سیاست خارجی ایران در سطح منطقه و ورای منطقه صورت گیرد.
بازگشت سیاست خارجی جنگ‌طلبانه

نویسنده: نادر انتصار 

دیپلماسی ایرانی: هم اکنون مشخص شده است که هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ نامزدهای نهایی احزاب متبوع خود برای انتخابات ریاست جمهوری 2016 هستند. در ابعاد مختلف این دو نامزد نماینده دیدگاه های متعارضی هستند. دیدگاه هیلاری کلینتون در بسیاری از موضوعات اجتماعی نسبت به دونالد ترامپ لیبرال تر است. نگاه وی به موضوعاتی نظیر حقوق زنان و حقوق اقلیت ها وی را از دیدگاه دست راستی دونالد ترامپ جدا می کند. کلینتون که پیشتر سمت بانوی اول ایالات متحده، سناتوری نیویورک و تصدی پست وزیر خارجه را داشته، از تجربه قابل توجهی در امور داخلی و خارجی برخوردار است. دونالد ترامپ در سوی دیگر، تاجری بدون تجربه سیاسی در امور داخلی و خارجی است که توانسته به طور موثر از خشم بخشی از رای دهندگان عصبانی به نفع خود استفاده کند. وضعیت اقتصادی این بخش از جامعه طی چند دهه اخیر افول کرده و آنها اقلیت ها، مهاجران و دولت آمریکا را مسببان آشفتگی شرایط اقتصادی-اجتماعی جامعه خویش می بینند.

نکته قابل توجه این است که اکثر رای دهندگان آمریکایی هم به ترامپ و هم به کلینتون نگاهی منفی دارند. نگاه منفی به ترامپ در خارج از آمریکا و حتی در میان متحدان سنتی آمریکا نیز زیاد دیده می شود. سخنان ترامپ و بیانیه های وی در مورد سیاست خارجی بازتابی از ساده لوحی برداشت وی از عملکرد جهانی و نادیده انگاری حدود قدرت آمریکا در جهان در حال تغییر معاصر است که می تواند به نوبه خود خطرناک باشد.

اما سوال این است که از این دو نامزد کدامیک سیاست خارجه خصمانه تری را اتخاذ خواهند کرد؟ «مارک لندلر» در مقاله ای که اخیرا در نیویورک تایمز با عنوان «چگونه هیلاری کلینتون تبدیل به یک جنگ طلب شد؟» چاپ کرد، به بررسی روند تغییر دیدگاه سیاست خارجی هیلاری کلینتون پرداخته و تحول دیدگاه های خصمانه و جنگ طلب در چشم انداز سیاست خارجی کلینتون را بررسی می کند. همان طور که در این مقاله اشاره شده، کلینتون تنها نامزد جنگ طلب باقی مانده در این دور از انتخابات مقدماتی است و نگاه وی در موضوعات سیاست خارجی به مراتب از دونالد ترامپ خصمانه تر است. همان طور که منتقدان کلینتون به درستی اشاره می کنند، هیچ جنگ یا سیستم تسلیحاتی وجود نداشته که وی در دوران وزارت یا سناتوری خود با آن مخالفت کرده باشد. با نگاه به خاورمیانه متوجه می شویم که هیلاری کلینتون در خط مقدم حمایت از اقدامات سخت گیرانه علیه ایران حضور داشته است. اگر چه وی رویکرد اوباما مقابل ایران و توافق هسته ای را مورد تملق قرار داده، اما وی ایران را به عنوان یک نیروی آشوب زا در منطقه می بیند و حامی کنار هم قرار گرفتن عربستان و اسرائیل علیه ایران است. کلینتون در انتخابات مقدماتی 2008 اعلام کرد که اگر ایران امنیت ملی اسرائیل را تهدید کند، به شدت با آن مقابله خواهد کرد. 

ترامپ هم از زمان آغاز کمپین انتخاباتی خود اظهارات خصمانه ای علیه ایران داشته و ممکن است در صورت موفقیت سیاست های خطرناکی علیه ایران اتخاذ کند.

متاسفانه ایران باید انتظار رویکرد خصمانه تری از جانب واشنگتن در دوره بعدی ریاست جمهوری آمریکا داشته باشد. در نتیجه، ضروری است که ارزیابی هوشمندانه و واقع گرایانه ای از اهداف سیاست خارجی ایران در سطح منطقه و ورای منطقه صورت گیرد.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/25 

نادر انتصار

نویسنده خبر

دکتر نادر انتصار، پژوهشگر  امور سیاست خارجی و استاد دانشگاه آلابامای جنوبی امریکا است. 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترامپ هیلاری کلینتون دونالد ترامپ


نظر شما :