آمریکا قافیه را به ایران واگذار کرده است

وعده‌های عمل نشده اوباما در برجام

۱۵ تیر ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۶۰۸۰۹ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
اوباما گفته بود ما برای نخستین بار در موقعیت بررسی تمام تعهدات ایران قرار می گیریم. یک سال بعد، ما نسبت به آنچه پیشتر درباره فعالیت های هسته ای ایران می دانستیم، اطلاعات کمتری داریم.
وعده‌های عمل نشده اوباما در برجام

دیپلماسی ایرانی: در نخستین سالگرد نهایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 موسسه ابتکارعمل سیاست خارجی (Foreign Policy Initiative) گزارشی را درباره وعده های دولتمردان آمریکایی به افکار عمومی کشورشان و نتایج این توافق منتشر کرده است. نتایجی که به اعتقاد این نشریه منتقد دولت، نه تنها به مذاق آمریکایی ها خوش نمی آید بلکه نشان دهنده تلاش دولت باراک اوباما برای فریب گسترده افکار عمومی در این باره بوده است.  

تزوی کاهن در این گزارش یادآوری می کند: «باراک اوباما، رییس جمهوری، جان کری، وزیر امور خارجه، و دیگر مقام های ارشد ایالات متحده یک سال گذشته وعده هایی را مطرح کردند که قرار بود با اجرایی شدن برجام به حقیقت بپیوندند اما تا جایی که می دانیم خلاف آن ها اتفاق افتاده است.»

در این گزارش که سطح فریب عمدی افکار عمومی توسط تیم باراک اوباما وحشتناک توصیف شده، مثلا آمده است:

  • باراک اوباما گفته بود که بر اساس توافق، ما برای نخستین بار در موقعیت بررسی تمام تعهدات ایران قرار می گیریم. یک سال بعد، ما نسبت به آنچه پیشتر درباره فعالیت های هسته ای ایران می دانستیم، اطلاعات بسیار کمتری داریم.
  • جان کری گفته بود که واشنگتن به تمامی محل های مشکوک و اماکن نظامی ایران دسترسی کامل خواهد داشت و هرگونه مقاومت ایران در این باره باعث بازگشت سریع تحریم ها خواهد شد. اما واقعیت این است که توافق هسته ای به سمتی تغییر جهت داده که حالا شامل یک تمهید بی سابقه شده است، تمهیدی که بر اساس آن ایران از مجتمع نظامی پارچین خود، خود بازرسی به عمل می آورد. ایران با استناد به این مورد خود بازرسی، اجازه دسترسی به پارچین و دیگر سایت های کلیدی را هم نمی دهد.
  • جان کری اصرار داشت که توافق هسته ای در ممنوعیت توسعه موشک های بالستیک، رویکردی مشابه قطعنامه های سازمان ملل متحد دارد. اما ایران تاکنون راه فراری را فاش کرده که به این کشور اجازه می دهد توان موشکی خود را توسعه دهد، کاری که انجام داده است و حالا تیم اوباما می گوید که این مساله نقض توافق هسته ای نبوده است. جان کری می گوید که او هم خواستار ترتیبات جدید در این مورد است اما در ضمن تایید می کند که واشنگتن در توقف برنامه موشکی ایران ناتوان است.  
  • اوباما اصرار داشت که ایران یک سال تا رسیدن به بمب زمان دارد و توافق هسته ای یک وقفه زمانی را برای ایران (در صورت نقض توافق) ایجاد می کند. کارشناسان دیگری این زمان را حدود هفت ماه می دانند. آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در گزارش خود اطلاعات لازم برای محاسبه این زمان تقریبی را حذف کرده است. (لازم به ذکر است که ایران همواره هرگونه تلاش برای دسترسی به تسلیحات هسته ای را رد کرده است)
  • جان کری سال گذشته گفته بود که "همکاری هسته ای ایران و کره شمالی نقض آشکار توافق است و امریکا در این باره واکنش نشان خواهد داد." اما شواهد نشان می دهد که ایالات متحده هیچ گاه به طور جدی این مساله را پیگیری نکرده است. 
  • اوباما سوگند یاد کرده بود که تحریم های مربوط به حمایت ایران از (به اصطلاح) تروریسم به قوت خود باقی خواهند ماند. رییس جمهوری آمریکا اما در این یک سال با تمام لوایح و طرح های پیشنهادی کنگره برای تحریم های بیشتر ایران مخالفت کرده و حتی جان کری بانک های غیرآمریکایی را به از سرگیری روابط تجاری با ایران ترغیب می کند.
  • جان کری سوگند یاد کرده بود که ایالات متحده هرگز و به هیچ عنوان از انتقادها به نقض حقوق بشر درایران دست نخواهد کشید. اما واشنگتن در این مدت حتی یک تحریم را به این دلیل، علیه ایران وضع نکرده است.
  • جک لو، وزیر خزانه داری ایالات متحده، اصرار داشت که رفع تحریم ها هیچ تغییری در سطح حمایت ایران از تروریسم (منظور از تروریسم در اینجا حمایت از گروه های مردمی چون حزب الله در لبنان است) ایجاد نخواهد کرد. اما ایران در دوران پساتحریم افزایش 90 درصدی در هزینه های نظامی را تصویب کرد.
  • اوباما می گفت که توافق هسته ای باعث خواهد شد که ایران به سوی روابط سازنده با جامعه جهانی حرکت کند اما ایران در این مدت به تهدید اسراییل ادامه داده است.  

منبع: نیویورک پست/ تحریریه دیپلماسی ایرانی /30  

کلید واژه ها: برجام ایران و امریکا


نظر شما :