حریری راضی به ریاست‌جمهوری میشل عون شده است

۱۸ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۴۱ کد : ۱۹۶۲۰۲۳ سرخط اخبار

سعد حریری دوشنبه گذشته به طور استثنایی در نشست فراکسیون پارلمانی المستقبل حاضر شد در حالیکه از دیرباز فواد سنیوره به نیابت از او این نشست ها را برگزار می کرد. حضور حریری در این جلسه الهام گر این بود که گویی مناقشه جدی ای در این جلسه مطرح شده است که باید موضع جریان المستقبل را در خصوص پرونده انتخابات ریاست جمهوری تعیین کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، در این نشست که حدود چهار ساعت به طول انجامید سعد حریری، رئیس جریان المستقبل با نمایندگان این جریان در مورد نامزدی میشل عون، رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح برای ریاست جمهوری لبنان صحبت کرد و به این ترتیب همه آنچه که در گذشته در مورد وتوی عربستان در قبال ریاست جمهوری عون مطرح شده بود را پشت سر گذاشت.

بررسی نامزدی رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح از باب منفعت شخصی و سیاسی در راستای تلاش برای بازپس گیری بخشی از دستاوردهایی صورت گرفت که جریان المستقبل در صحنه سیاسی و مردمی از زمان خروج حریری از قدرت در سال ۲۰۱۱ از دست داد. اما حریری با اعتراض بیشتر اعضای این فراکسیون مواجه شد  و در همین حال نهاد مشنوق، هادی حبیش و باسم الشاب نسبت به کاندیداتوری میشل عون اعتراض نکرده و معتقد بودند که باید نامزدی میشل عون برای ریاست جمهوری لبنان به صورت جدی مورد بررسی قرار بگیرد.

منابع در فراکسیون المستقبل در مصاحبه با روزنامه الاخبار بخشی از جزئیات محرمانه این نشست را فاش کردند.

منابع گفتند که حریری سخنش را در مورد "گزینه های مطرح مقابل ما در پرونده ریاست جمهوری" آغاز کرد.  این گزینه ها عبارت از "ادامه وضعیت کنونی یعنی ادامه خلأ در پست ریاست جمهوری" یا "متوسل شدن به گزینه خروج از دولت در اعتراض به وضعیت کنونی" یا " جست وجوی یک خروجی جدید با طرح مجدد پیشنهاد نامزد توافقی" یا "اندیشه جدی برای تایید نامزدی میشل عون برای ریاست جمهوری" بودند.

طبق گفته منابع، نمایندگان از اظهارات حریری این مساله را برداشت کردند که "وی از نامزدی سلیمان فرنجیه ناامید شده است چرا که حمایت او از فرنجیه با واکنش مثبت حزب الله مواجه نشد و حتی نبیه بری، رئیس پارلمان نیز نتوانست در کنار وی بایستد چرا که در این صورت موضعش با موضع هم پیمانش دچار تعارض می شد. اما ما تلاش کردیم تا از طریق این کاندیداتوری به سمت یک راه حلی برویم و گمان کردیم که حزب الله با این طرح موافقت می کند. چرا که فرنجیه بسیار به حزب الله نزدیک است اما غافلگیر شدیم که حزب الله همچنان به نامزدی میشل عون پافشاری می ورزد."

پس از آنکه نمایندگان در فراکسیون المستقبل نظر خود را مطرح کردند مشخص شد که دودستگی در چندین رویکرد وجود دارد یکی از این رویکردها مبنی بر این است که "بهتر است نام جدیدی مطرح شود که صفت توافقی بر وی قابل انطباق باشد و یک رویکرد دیگر تاکید دارد که تا زمانی که حزب الله در انتظار یک سازش منطقه ای بر خلأ پست ریاست جمهوری اصرار ورزد المستقبل نخواهد توانست دست به کاری بزند و در نتیجه ما گزینه ای به جز انتظار نداریم."

یک رویکرد سوم که رویکرد بیشتر اعضا نیز بود "با تکیه بر گزینه میشل عون مخالفت می کند چرا که تضمینی نیست و او احتمالا هرگونه توافق با جریان المستقبل را نقض می کند به ویژه اینکه وی رهبری کمپینی با عنوان "بازپس گیری حقوق مسیحیان در قدرت" را برعهده دارد و اکثریت در جریان ملی آزاد جریان المستقبل را به حمایت از تروریسم متهم می کنند."

رویکرد چهارم اینکه رویکرد اقلیت در فراکسیون المستقبل است معتقد است که "باید به صورت جدی به گزینه میشل عون فکر کند و باید این مساله را در اولویت قرار داد چرا که وضعیت منطقه و بین المللی حکایت از هیچ تغییر قریب الوقوعی در سطح توازن ها ندارد و در نتیجه عدم حمایت از نامزدی وی باعث طولانی شدن بحران و خلأ ریاست جمهوری می شود.

منابع جریان المستقبل تاکید کردند، تمام نظراتی که در میز این فراکسیون مطرح شد مورد توجه سعد حریری واقع شده که از جمله این رویکردها تایید میشل عون بود اما وی تصمیم نهایی را اتخاذ نکرد واعلام کرد که به تماس با تمامی طرف ها ادامه خواهد داد و طرح جدیدی را که روزهای آتی ارائه می دهد، مورد بررسی قرار خواهد داد.

کلید واژه ها: المستقبل عون میشل عون جریان المستقبل نامزدی میشل عون نامزدی میشل


نظر شما :