ریاض در انتظار روزهای سخت است

لغو پروژه‌های دو تریلیونی عربستان

۱۹ آبان ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۴۵۲۷ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی خاورمیانه
منابع آگاه اعلام کردند که حکومت عربستان سعودی پروژه‌های خود به ارزش دو تریلیون ریال عربستان معادل 266.7 میلیارد دلار را لغو کرده است.
لغو پروژه‌های دو تریلیونی عربستان

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه به پایگاه خبری تحلیلی عربی 21 اطلاع دادند که حکومت عربستان سعودی پروژه های خود به ارزش دو تریلیون ریال عربستان معادل 266.7 میلیارد دلار را لغو کرده است. دولت عربستان همچنین روز دوشنبه درباره پرداخت بدهی های دولتی به بخش خصوص تا پایان سال جاری میلادی به بحث نشست و طی آن توافق شد تا شورای امور اقتصاد و توسعه چگونگی تسویه با بخش خصوصی که به دلیل سقوط شدید قیمت های نفت دولت نتوانست بدهی خود را به آنها بپردازد را بررسی کند.

در همین حال قراردادهای دولتی برای اجرای بسیاری از پروژه های بزرگ کشور به دلیل کمبود شدید منابع مالی متوقف شده است. برآورد می شود حجم قراردادهای متوقف شده در حدود دو تریلیون ریال عربستانی باشد.

بخش خصوصی در عربستان در سال جاری به دلیل کمبود شدید منابع مالی که در پی سقوط قیمت های نفت و افزایش هزینه های دولت به خصوص بر سر جنگ یمن و همچنین تاخیر دولت در تسویه بدهی های خود با پیمانکاران به وجود آمده، به شدت ضرر دیده است. مسئولان اجرایی تخمین می زنند حجم ضرر بخش خصوصی عربستان حداقل یک میلیارد دلار باشد.

ابراهیم العساف، وزیر دارایی سابق عربستان سعودی در اکتبر گذشته گفته بود که هزینه های شرکت های سرمایه گذار و پیمانکار به دلیل تاخیر دولت در پرداخت های بدهی هایش به شدت افزایش خواهد یافت. وی از هر گونه توضیح بیشتر در این زمینه خودداری کرد.

علاوه بر پیمانکاران، شرکت های فعال در حوزه پزشکی و بعضی مشاوران خارجی که به دولت در اعمال اصلاحات اقتصادی کمک کرده اند نیز نتوانسته اند مطالبات مالی خود را از دولت دریافت کنند.

تحلیلگران برآورد کرده اند که حجم بدهی های پرداخت نشده دولت فقط به پیمانکاران در حدود 80 میلیارد ریال عربستانی باشد.

با این حال بانکداران که با مسئولان اقتصادی عربستان در ارتباط هستند، می گویند که ممکن است کسری بودجه سال 2016 که هنگامی که دولت بودجه 2017 در اواخر دسامبر را اعلام می کند، اعلام می شود بسیار کمتر از رقمی باشد که ریاض برآورد کرده بود. عربستان کسری بودجه خود در سال 2016 را 326 میلیارد ریال تخمین زده بود.

بازرگانان و تحلیلگران عربستانی نیز بر این اعتقادند که عربستان به دلیل کاهش شدید قیمت نفت در سال جاری با بحران جدی اقتصادی روبه رو شود اما انتظار می رود اوضاع مالی و رشد کشور برای چند ماه آینده همچنان مثبت باشد.

شرکت عظیم "مجموعه بن لادن" که در زمینه ساخت و ساز و مسکن فعالیت می کند اوائل ماه گذشته میلادی اعلام کرد که دولت دو هفته پیش بعضی از بدهی های خود را پرداخت کرد و این شرکت نیز توانست بعضی از بدهی های معوقه خود به کارمندان را پرداخت کند. این شرکت تا کنون 70 هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کرده است.   

این در حالی است که ده ها هزار نفر از کارمندان شرکت "سعودی اوجیه" نیز چند ماه است حقوق های خود را دریافت نکرده اند. ریاست این شرکت بر عهده سعد حریری، نخست وزیر مکلف فعلی لبنان است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اقتصاد عربستان سعودی ضرر اقتصادی عربستان


( ۱ )

نظر شما :