مایکل هایدن، رئیس اسبق سیا:

ترامپ توافق هسته‌ای را پاره نکند اما جلوی ایران بایستد

۳۰ آذر ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۵۵۸۶ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای خاورمیانه
رئیس پیشین سازمان سیا در مورد موضوع پاره کردن توافق هسته ای هشدار داد و اعلام کرد که چنین اقدامی از سوی دولت جدید آمریکا یک "کابوس دیپلماتیک" خواهد بود.
ترامپ توافق هسته‌ای را پاره نکند اما جلوی ایران بایستد

نویسنده: جِنا لیف هیتس

دیپلماسی ایرانی: یکی از مقامات اطلاعاتی باسابقه آمریکا، دولت اوباما را به دلیل آن چه وی نادیده گرفتن فعالیت های مخرب ایران به منظور حفظ توافق هسته ای، ادعا کرده است، مورد انتقاد شدیدی قرار داد. وی به دولت جدید آمریکا توصیه کرد که تهران را به خاطر آن چه فعالیت های غیرقانونی دانسته است به شدت مجازات کند.

ژنرال مایکل هایدن، رئیس اسبق سازمان هایی همچون سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا در دهمین  کنفرانس سالانه تروریسم در بنیاد «جیمزتاون» که روز چهارشنبه برگزار شد، عنوان کرد: "ما برای حفظ توافق کوتاه مدت هسته ای ایران، به هیچ یک از اقدامات و فعالیت های ایران در این مدت واکنشی نشان نداده ایم و همه آنها را نادیده گرفته ایم."

این اظهارات هایدن هم زمان با دیگر انتقادات مطرح شده اخیر نسبت به دولت اوباما عنوان شد. بسیاری از منتقدان بر این باورند که دولت اوباما به خاطر حفظ توافق هسته ای، نقش ایران در دامن زدن به اقدامات دولت سوریه را به طور کل نادیده گرفت، اما این تلاش های اوباما برای حفظ توافق هسته ای در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده آمریکا این توافق را "بدترین توافقی خواند که تاکنون منعقد شده است." همچنین دولت آمریکا در روزهای اخیر به دلیل کم اهمیت جلوه دادن برنامه های ایران به منظور ساخت ساخت پیشرانه هسته ای، مورد هجمه سنگینی از انتقادات قرار گرفته است.

هایدن به دولت ترامپ توصیه کرده است که علی رغم تهدیدات ایران مبنی بر عقب نشینی از توافق هسته ای، فعالیت و اقدامات بی ثبات کننده این کشور در سراسر منطقه خاورمیانه را سرکوب کند. وی در بخش دیگری از اظهارات خود در این سخنرانی افزود: "ایران هر اقدامی که در سوریه، عراق، لبنان، یمن و خلیج فارس انجام دهد یا هر کمکی که به حزب الله کند، من به اقدامات و فعالیت های ایران پاسخ خواهم داد و این پاسخ بسیار سخت و شدید خواهد بود."

وی در ادامه عنوان کرد: "دولت آمریکا از این نگران است که اگر به اقدامات ایران واکنش نشان دهد، ایران از توافق هسته ای عقب نشینی کند و دیگر به آن پایبند نباشد."

رئیس پیشین سازمان سیا همچنین در مورد موضوع پاره کردن توافق هسته ای نیز هشدار داد و اعلام کرد که چنین اقدامی از سوی دولت جدید آمریکا یک "کابوس دیپلماتیک" خواهد بود.

وی در این باره گفت: "رئیس جمهوری منتخب آمریکا هیچ گاه نگفت که توافق هسته ای ایران را پاره خواهد کرد، هیچ گاه. وی تنها این توافق را محکوم و اعلام کرد که در خصوص آن مذاکرات مجددی را ترتیب خواهد داد اما او هیچ گاه نگفت که توافق هسته ای را پاره خواهد کرد."

اوباما در ماه های آخر دوران ریاست جمهوری خود به دنبال اقداماتی در جهت افزایش تجارت با ایران و نیز لغو تحریم های بیشتر علیه این کشور بود تا از این طریق بتواند توافق هسته ای را حفظ کرده و بیش از پیش تقویت کند.

منبع: ویکلی استاندارد / مترجم: زهره شهریاری

کلید واژه ها: برجام توافق هسته‌ای ایران باراک اوباما خاورمیانه


( ۱ )

نظر شما :