ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از لزوم تهیه بلیط در تظاهرات ضدترامپ تا تبدیل فرودگاه اربیل به پایگاه نظامی امریکایی‌ها

۰۷ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۶۴۷۲ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
لزوم تهیه بلیط برای شرکت در تظاهرات ضدترامپ، ممنوعیت شعار دادن در تظاهرات ضدترامپ، تبدیل فرودگاه اربیل به فرودگاه نظامی امریکایی‌ها و هشدار حیدر العبادی به ترکیه بر سر دادن تابعیت ترکی به نخبگان عراقی از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از لزوم تهیه بلیط در تظاهرات ضدترامپ تا تبدیل فرودگاه اربیل به پایگاه نظامی امریکایی‌ها

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته " مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

لزوم تهیه بلیط برای شرکت در تظاهرات ضدترامپ

روزنامه مصری الاهرام گزارش داد که شرکت کنندگان در تظاهرات ضد ترامپ که شنبه گذشته برگزار شد می بایست از قبل برای شرکت در این تظاهرات بلیط تهیه می کردند. به نوشته این روزنامه افراد علاوه بر تهیه بلیط از یک سازمان مشخص، می بایست در طول تظاهرات نیز همواره این بلیت را همراه می داشتند.

الاهرام می نویسند این سازمان، سازمان رسمی امنیتی است که در این صورت نهادهای امنیتی می توانند تعداد شرکت کنندگان در تظاهرات و همچنین شعارهایی که سر می دهند و محل و مدت حضورشان در تظاهرات را به طور دقیق بفهمند.

 

ممنوعیت شعار دادن در تظاهرات ضدترامپ

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که در طول تظاهرات ضد ترامپ که شنبه گذشته برگزار شد، تظاهرکنندگان حق سر دادن شعار نداشتند.

به گفته این شبکه تظاهرکنندگان تنها مجاز بودند با خود پلاکارد حمل کنند و در صورتی که کسی شعاری علیه ترامپ سر می داد فورا دستگیر می شد.

سی ان ان گزارش داد که این تدبیر توسط نهادهای امنیتی تازه کار ترامپ اتخاذ شده بود.

 

سخنرانی فی البداهه ترامپ

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که با وجود این که عده ای از کارشناسان تیم ترامپ سخنرانی او را تهیه کرده بودند تا او آن را در مراسم تحلیف خود بخواند، او از این کار خودداری کرد و سخنرانی خود را فی البداهه و بدون مراجعه به کاغذ یا متنی ایراد کرد.

بنا به این گزارش بسیاری از اطرافیان ترامپ از این که دیدند او سخنانی را در طول سخنرانی اش ایراد می کند که قابل قبول نیست، ابراز شگفتی کردند و تلاش کردند به نوعی در طول سخنرانی اش به او تذکر دهند اما او به تذکرات توجه نکرد و به سخنرانی خود ادامه داد.

 

فرودگاه اربیل پایگاه امریکایی ها می شود

منابع آگاه می گویند که ارتش امریکا در گفت وگو با مسئولان اقلیم کردستان ایده تبدیل فرودگاه اربیل به یک پایگاه نظامی را مورد بحث و بررسی قرار داده اند. به گفته روزنامه العرب، چاپ لندن، آنها تضمین داده اند که پروازهای هواپیماهای عادی مسافربری در این فرودگاه همچنان به قوت خود ادامه یابد، همان طور که بغداد در پایگاه هوایی امام علی در ناصریه نیز همین کار را می کند، البته در آن جا وضعیت بر عکس است، بخشی از پایگاه نظامی به فرودگاه مسافربری تبدیل شده است.  

انتظار می رود که مقامات اقلیم کردستان به تمایل امریکایی ها جواب مثبت دهند که در این صورت شاهد تقویت حضور امریکایی ها در منطقه خواهیم بود.

 

سازمان ملل: ۷۵۰ هزار غیرنظامی درغرب موصل ساکن هستند

سازمان ملل و چندین سازمان امدادی روزسه شنبه برآورد کردند که حدود ۷۵۰ هزارغیرنظامی همچنان در مناطق تحت اشغال داعش در غرب موصل زندگی می کنند.

 به گزارش آسوشیتدپرس، لیز گراند، هماهنگ کننده بشردوستانه سازمان ملل درعراق ضمن اعلام این برآورد برخی دشواری های معیشت ساکنان بخش غربی موصل را یادآور شد و اضافه کرد که هزینه کمک های غذایی و کالاهای اساسی به آوارگان موصلی درحال افزایش است و آب و برق مناطق مسکونی درموصل به طور متناوب قطع می شود.

نیروهای عراقی با حمایت نیروهای کرد و بسیج مردمی و قبایل سنی در اکتبر گذشته عملیات آزادسازی موصل را آغاز کردند. این شهر که دومین شهر بزرگ عراق است در تابستان ۲۰۱۴ به اشغال گروه تروریستی داعش درآمد.

 

یونیسف: ۱۶ هزار کودک در موصل عراق به کلاس های درس بازگشتند

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) روز سه شنبه اعلام کرد که با آزادی کامل بخش شرقی موصل و بازگشایی مدارس این منطقه، حدود ۱۶ هزار دانش آموز عراقی ساکن این شهر به کلاس های درس بازگشتند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه، یونیسف در بیانیه ای اعلام کرد: با کاهش درگیری ها در شرق موصل، ۳۰ باب مدرسه روز یکشنبه با کمک یونیسف بازگشایی شد.

بر اساس این بیانیه، بیش از ۱۶ هزار کودک اکنون می توانند یادگیری را در کلاس های درس از سر بگیرند.

این نهاد سازمان ملل اضافه کرد: در برخی مناطق شرق موصل مدارس حدود دو سال تعطیل بود و دختران نیز از حضور در کلاس های درس و یادگیری محروم بودند.

به گفته پیتر هاکینز، نماینده یونیسف در عراق، پس از کابوس های دو سال گذشته، اکنون لحظه مهمی برای کودکان موصل فرارسیده تا بار دیگر به امید آینده ای بهتر آموزش را از سر بگیرند.

 

حزب الدعوه میزبان نشست از پیش اعلام نشده علمای سنی و شیعه

حزب الدعوه عراق روز چهارشنبه میزبان نشستی متشکل از 300 روحانی سنی و شیعه بود که در آن نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون و مهدی الصمیدعی، مفتی اهل تسنن عراق نیز شرکت کردند.

به گزارش الغدپرس، این نشست بدون اعلام قبلی به رسانه ها برگزار شد. یک منبع عالی رتبه از داخل این کنگره گفت که "حزب الدعوه نشستی اعلام نشده با حضور 150 شخصیت دینی شیعی و 150 شخصیت دینی سنی برگزار کرد."

این منبع همچنین تاکید کرد که این نشست به ریاست مهدی الصمیدعی، مفتی اهل تسنن و نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون و عامر البیاتی، سخنگوی رسمی مرکز فتوای عراق و رزاق الکبیسی برگزار شد.

وی هدف از برگزاری این نشست را ایجاد وحدت بین طیف های مختلف عراق و برخورد با طایفه گری دانست و گفت که حاضران از خطبای دینی خواستند از اظهارات طایفه ای در سخنرانی ها و خطبه های خود خودداری کنند.

 

سرو غذای رایگان در مصر

یکی از رستوران های مصری در قاهره برای کمک به افراد بی بضاعت یک ساعت در روز غذای رایگان اهدا می کند.

به گزارش رویترز، در پی تشدید بحران اقتصادی در مصر قیمت مواد غذایی به شدت گران شده و این مساله کار تهیه غذا را برای افراد مستمند و فقیر سخت کرده است.

این رستوران که نام "کبده و شاورما" را بر خود دارد از یک ماه پیش اقدام به دادن غذای رایگان به افراد مستمند کرده است.

 

هشدار عراق به ترکیه بر سر دادن تابعیت ترکی به عراقی ها

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق گفت که دستور بررسی دادن تابعیت ترکیه به شهروندان نخبه عراقی را صادر کرده است.

به گزارش الحره حدث، وی در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود گفت: «اجازه نمی دهیم دولت ترکیه از تجربه و خبره شهروندان نخبه عراقی سوء استفاده کند و با دادن تابعیت به آنها عراق را از نخبگان خالی کند. ما در مرحله بعد از داعش به نخبگان نیاز مبرم داریم.»

وی تاکید کرد، از راه های دیپلماتیک در حال بررسی این موضوع هستیم تا در صورت صحت آن با دولت ترکیه برخورد کنیم.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دونالد ترامپ تظاهرات ضد ترامپ عراق و ترکیه اربیل حضور نظامیان امریکایی در عراق بازگشت نظامیان امریکایی به عراق


نظر شما :