سیاست «اول آمریکا» جاهلانه است

ترامپ چطور می‌تواند از سعودی حمایت کند؟

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۱ کد : ۱۹۶۹۰۵۳ اخبار اصلی خاورمیانه
آیا وزیر خارجه تیلرسون می‌فهمد که خاندان سعودی آشکارا آزادی‌های مذهبی، آزادی رسانه‌ها و بدیهی‌ترین حقوق انسانی، به ویژه حقوق زنان را نقض می‌کند؟
ترامپ چطور می‌تواند از سعودی حمایت کند؟

نویسنده: جان برایسون چین

دیپلماسی ایرانی: رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا 4 مه در سخنرانی در وزارت خارجه خطوط کلی سیاست خارجی " اول آمریکا" پرزیدنت ترامپ را مشخص کرد. از آنجا که نگرانی هایی در خصوص رویکرد جدید آمریکا در تعاملات جهانی وجود داشته است، سخنرانی تیلرسون همزمان هم شفاف کننده بود و هم نگران کننده.

تیلرسون گفته:" در برخی شرایط، اگر اقدامات برای تامین امنیت ملی خود را مشروط به اشخاص دیگر کنیم، احتمالا نخواهیم توانست به اهداف خود در این زمینه نائل شویم و به راستی باعث ایجاد مانع در توانایی های ما برای پیشبرد منافع امنیت ملی خواهد شد."

سیاست خارجی جدید ترامپ چه هزینه ای بر ارزش های بنیادینی آمریکا خواهد گذاشت، ارزش هایی که آمریکا را به ملتی بزرگ و به فانوس امید برای تمام افراد آزادیخواه در سراسر دنیا که از سرکوب دولت ها و لگدمال شدن حقوق انسان گریزان هستند بدل کرده است. وزارت خارجه به صورت ضمنی گفته است که ایالات متحده احتمالا مجبور است تا از ارزش های بنیادین بیشتر فاصله بگیرد تا بتواند منافع ملی و امنیتی را تضمین کند.

جمعه گذشته، پیش از گردهمایی رهبران مسیحی عمدتا انجیلی در "رز گاردن"، پرزیدنت ترامپ دستور اجرایی خود مبنی بر لغو متمم جانسون را اعلام کرد، متممی که سازمان های غیرانتفاعی، از جمله سازمان های مذهبی، را از حمایت یا مخالفت با کاندیداهای سیاسی منع می کند.

در جریان سخنرانی، وی اعلام کرد برنامه نخستین سفر خارجی اش مقابله با تروریسم و ایران است. وی گفته است:" کارمان را با گردهمایی تاریخی در عربستان سعودی به همراه تمام رهبران جهان اسلام آغاز می کنیم. بنیانی تازه از همکاری و حمایت از متحدان مسلمان خود برای نبرد با تروریسم، افراط گرایی و خشونت بنا خواهیم کرد."

من از طریق تلویزیون این سخنرانی را تماشا می کردم و شگفت زده بودم آیا رئیس جمهور از تاثیرات گشودن صمیمانه آغوش خود به روی عربستان سعودی به عنوان یکی از متحدان کلیدی خاورمیانه در ایالات متحده آگاه است و اینکه چطور مسیحی ها، به ویژه مسیحی های انجیلی، می توانند آن جا در "رز گاردن" بایستند و چیزی راجع به نقض آشکار حقوق بشر توسط عربستان سعودی ندانند و اهمیتی به آن ندهند.

عربستان سعودی مناسک دین مسیحیت را در این کشور ممنوع کرده است. هیچ کلیسایی در عربستان سعودی وجود ندارد، و ساختن کلیسا بر خلاف قانون است. کمیته "امر به معروف و نهی از منکر" در واقعیت فعالیت هر دینی به جز اسلام را ممنوع کرده است. فریدام هاوس، ان جی اویی که بودجه اش توسط دولت ایالات متحده تامین می شود، اعلام کرده که عربستان سعودی " بدترین بدترین ها است." و مبادا کسی از یاد ببرد، 15 نفر از 19 هواپیماربایی که هواهپیماها را به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون کوبیدند و 3000 نفر را کشتند، سنی وهابی و شهروند سعودی بودند.

سوال من این است که آیا وزیر خارجه تیلرسون می فهمد که خاندان سعودی آشکارا آزادی های مذهبی، آزادی رسانه ها و بدیهی ترین حقوق انسانی، به ویژه حقوق زنان را نقض می کند؟

شاید رئیس جمهور متوجه نیست که به جز سنی ها، مسلمانان دیگری نیز در جهان وجود دارند و متوجه نیست که سعودی مسلمانان شیعه را در زمره کفار قرار می دهد.

سنی وهابی، تفسیری به شدت محافظه کارانه از اسلام است و هسته انحرافی داعش را تشکیل می دهد، که بر این باور است آن هایی که تفسیرشان از اسلام را باور ندارند باید کشته شوند، دختران و همسرانشان مورد تعدی گیرند و اموالشان مصادره شود. تفکر وهابی گری در تمام خاورمیانه پخش شده و بیشتر نقاط منطقه را بی ثبات کرده است.

ایالات متحده با برگزیدن متحدان اشتباه، میلیون ها نفر را در دولت های تحت سرکوب آزرده خاطر می کند. این افراد اغلب آمریکا را به عنوان ظالمی می بینند که از حکومت های فاسد که بنیادی ترین حقوق انسانی و آزادی های آن هارا زیر پا می گذارد پشتیبانی می کند. اغلب اوقات این تلقی از آمریکا و دوگانگی ارزش های ما به داعش و القاعده در استخدام افراد، اقدامات جنگی و تروریسم علیه غرب کمک می کند. نزدیک بینی اخلاقی در سیاست خارجی ایالات متحده که در شعار "اول آمریکا" تعریف شده به میلیون ها نفری که زیر شکنجه، فقر، بیکاری و تحقیر زندگی می کنند ثابت می کند که ایالات متحده برای پیشبرد " منافع امنیت ملی" آن ها را نادیده گرفته است. در بهترین حالت این سیاست کوته بینانه و جاهلانه است. در بدترین حالت غیراخلاقی و خود ویران کننده است.

منبع: لوبلاگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی /۳۳

کلید واژه ها: عربستان آمریکا و عربستان


نظر شما :