رسانه های آمریکایی دلیل اصلی هراس مردم از مسلمانان

ترامپ، داعش و رسانه های جریان اصلی همگی در یک مسیرند

۱۶ تیر ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۹۹۳۳ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
جمعیت مسلمانان جهان 1.6 میلیارد نفر است ، ایالات متحده از سال 2001 تنها به 784.00 نفر از آن ها پناه داده است. از میان همه آن ها تنها 3 نفر به اتهام دست داشتن در تحرکات تروریستی بازداشت شده اند و در حال حاضر در زندان به سر می برند.
ترامپ، داعش و رسانه های جریان اصلی همگی در یک مسیرند

سوفیا مک کلنن

دیپلماسی ایرانی : یک چیز است که در میان داعش، رسانه های خبری ایالات متحده و دولت ترامپ مشترک است: مقدم دانستن تمرکز بر روی پوشش داستان های خشن در خصوص نبرد داعش. هر چند هر کدام از این گروه ها به دلایل مختلفی این جنگ را برجسته می کنند اما خروجی آن یکسان است. افکار عمومی اطلاع کمی از داستان هایی دارند که بر خلاف روایت داعش و غرب در خصوص جنگ است.

مستندی جدید توسط کمپانی "کارتل لند" و فیلمساز متیو هینمن ایجاد شده تا روایت مرسوم را بر هم زند. "شهر ارواح" ماجرای گروهی از شهروند خبرنگاران ها از شهر رقه در سوریه را دنبال می کند که نهایتا به دلیل تهدید مرگ از سوی داعش از خانه های خود می گریزند.

این فیلم تقدیر ویژه ای از دلاوری های ژورنالیسم می کند، اما مهم تر از آن، به طرز قدرتمندی با منطق دولت ترامپ در خصوص منع سفر مسلمانان مقابله می کند. این مستند با تمرکز بر قربانیان داعش که کوشش می کنند با استفاده از ژورنالیسم علیه داعش بجنگند، داستانی را روایت می کند که تقریبا به طور کامل در میان رسانه های جریان اصلی غایب است.

فیلم آن زمان که به مصائب مرگ و زندگی گروهی از دوستان اهل رقه می پردازد که در تظاهرات بهار عرب حاضر بودند و تنها اندکی بعد در جولای 2014 تانک های داعش را دیدند که در شهرشان جولان می دهند، همزمان آرمان بخش است و قلب ها را هم به درد می آورد.

آن ها سایت - آر بی اس اس –" رقه دارد در سکوت سلاخی می شود Raqqa is Being Slaughtered Silently" را بنیان نهادند، وب سایتی متعلق به شهروند خبرنگاران که با هدف ارائه روایتی در خصوص اینکه داعش و رژیم اسد چگونه همزمان به شهروندان رقه هجوم آوردند بنیان نهاده شد.

و گرچه برخی از گزارش های آنها به کانال های خبری جریان اصلی راه یافت، اما در مجموع به گزارش های میدانی رسانه های جنگجویانی که علیه داعش می جنگند و قدرت فائقه رسانه ای محسوب می شوند راه نیافتند. مطالعه جدیدی از میگان استون، پژوهشگر در مرکز شورنشتین در هاروارد و رئیس سابق بنیاد ملاله، استدلال می کند که پوشش عمدتا منفی در خصوص مسلمانان و پناهندگان در اخبار رسانه های ایالات متحده در نگاه منفی افکار عمومی به مسلمانان، و در نتیجه، اعمال سیاست هایی همچون فرمان ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا از سوی پرزیدنت ترامپ نقش داشته است.

استون اخبار سه رسانه بزرگ را تجزیه و تحلیل کرده است، سی بی اس، فاکس و ان بی سی – و به این نتیجه رسیده که در یک بازه دو ساله از سال 2015 تا 2017 حتی یک ماه نبوده است که اخبار مثبت در خصوص مسلمانان از روایت های منفی پیشی بگیرد. وی می نویسد: "جنگ و فعالیت های تروریستی تمرکز اصلی گزارش های خبری را به خود اختصاص داده است، داعش در 75 درصد موارد شخصیت اصلی اخبار بوده است، حال آنکه پوشش های مثبت، همچون داستان های انسانی از مسلمانان و یا روایت هایی که مسلمانان را به عنوان شهروندانی سازنده ارائه می دهد نادیده گرفته شده است.

خانم استون همچنین دریافته که در تنها 3 درصد از اخباری که در خصوص مسلمانان است صدای آن ها شنیده می شود ، حال آنکه در 21 درصد مواقع ترامپ از جانب آن ها سخن می گوید. به علاوه او تاکید دارد که لحن روایت هایی که در خصوص پناهندگان وجود دارد نیز منفی است. با توجه به این حقیقت که نیمی از جمعیت پناهندگان در دنیا مسلمان هستند، چنین گزارش هایی بر آتش تخاصم علیه جامعه مسلمانان و بدبختی های پناهندگان بنزین می ریزد. استون تاکید دارد که این گزارش های به شدت منفی به طور مستقیم مسئول حمایت افکار عمومی از تصمیم ترامپ برای منع سفر مسلمانان به آمریکا هستند.

ایده ممنوعیت سفر مسلمانان اواخر سال 2015 ظهور کرد، ترامپ که آن موقع کاندیدای جمهوری خواهان بود خواستار "قطع کامل ورود مسلمانان به ایالات متحده شد تا زمانی که مسئولان کشور بتوانند بفهمند چه اتفاقی در حال وقوع است." ترامپ گفته بود: "کشور ما نمی تواند قربانی حملات ترسناک افرادی شود که تنها به جهاد باور دارند، و نه به هیچ بخشی از منطق یا احترام با حیات انسان." در آن زمان ای بی سی نیوز و واشنگتن پست نظرسنجی انجام دادند که نشان می داد 36 درصد آمریکایی ها و 59 درصد جمهوری خواهان باور دارند پیشنهاد ترامپ "کار درستی که باید انجام شود."

تنها منطقی که پشت این قانون وجود دارد این است که هراسی از مسلمانان ساخته وپرداخته شده که اساسا با واقعیت سازگار نیست.

استون یادآور می شود که جمعیت مسلمانان جهان 1.6 میلیارد نفر است، ایالات متحده از سال 2001 تنها به 784.00 نفر از آن ها پناه داده است. از میان همه آن ها تنها 3 نفر به اتهام دست داشتن در تحرکات تروریستی بازداشت شده اند و در حال حاضر در زندان به سر می برند.

منبع : سالن / ترجمه تحریریه دیپپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: سفر مسلمانان ترامپ افکار عمومی آمریکا رسانه ها جریان اصلی حزب مبارزه با تروریسم مسلمانان پناهندگان داعش رقه


نظر شما :