مخالفت تل آویو با نظارت روسیه

اسرائیل با آتش بس سوریه موافق نیست

۲۶ تیر ۱۳۹۶ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۷۰۱۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
یکی از نگرانی‌های اصلی اسرائیل این است که چگونه آتش‌بس در مناطق نزدیک به مرزهاغی اسرائیل و اردن اجرا می‌شود و چه کسی مسئول اجرای آن خواهد بود.
اسرائیل با آتش بس سوریه موافق نیست

نویسنده: ری استف

دیپلماسی ایرانی: تحت تاثیر تمایل اردن برای خروج از جنگ سوریه، آمریکا و روسیه آتش بس را در جنوب غربی سوریه اعلام کردند. آتش بسی که چندین ماه است به طول انجامیده اما در طول جلسه ملاقات ترامپ و پوتین در هامبورگ به تایید نهایی رسید.

اما در حالی که اردن از این توافقنامه استقبال می کند سایر همسایگان سوریه ـ از جمله اسرائیل ـ معتقدند که با این معاهده امنیت آنها تهدید می شود چرا که ارتش سوریه به مناطقی از بلندی های جولان دست پیدا می کند که توسط اسرائیل محاصره شده است. ایالات متحده و روسیه این توافق را در هامبورگ اعلام کرده و آتش بس از ظهر یکشنبه به طور رسمی آغاز شد. هرچند هنوز باید در این زمینه کار کرد و آتش بس به دقت باید مورد بررسی قرار بگیرد.

دلیل مخالفت اسرائیل نقش روسیه در نظارت بر آتش بس است. روسیه به پلیس نظامی خود دستور نظارت بر آتش بس را داده است اما هاآرتص اسرائیل گزارش می دهد که اسرائیل به مقامات آمریکایی گفته که چنین چیزی را نمی خواهد:

یکی از نگرانی های اصلی اسرائیل این است که چگونه آتش بس در مناطق نزدیک به مرزهای اسرائیل و اردن اجرا می شود و چه کسی مسئول اجرای آن خواهد بود. یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که روسیه پیشنهاد کرده است که ارتش آنها این وظیفه را در جنوب سوریه برعهده بگیرند. او خاطر نشان کرد که اسرائیل به شدت مخالف این ایده است و این مساله را به آمریکایی ها به وضوح بیان کرده است. اسرائیل ترجیح می دهد که نیروهای آمریکایی آتش بس در مناطق جنوبی سوریه را به اجرا دربیاورند. دولت ترامپ چنین ایده ای را در نظر دارد اما هنوز درباره آن تصمیم نگرفته است.

علاوه بر این، اسرائیل خواسته های دیگری برای پذیرش این معامله دارد. یکی از این خواسته ها این است که چنین معامله ای جدا از روند مذاکرات آستانه که شامل ترکیه و ایران می شود صورت بگیرد و در این توافقنامه، جنوب غربی سوریه از دسترس حزب الله و دیگر شبه نظامیان شیعه خارح بماند. اسرائیل خود نظارتی بر این آتش بس ندارد:

در نهایت بیرون ماندن از جنگ داخلی سوریه یکی از خطوط قرمز اسرائیل است. بنابراین اسرائیل خواستار داشتن نقشی فعال در عملیات یا نظارت در مناطق آتش بس و مناطق عاری از تنش در نزدیکی مرزهای خود، نیست.

آنچه در اینجا دیده می شود این است که اسرائیل می خواهد پای خود را از مرزهای جنوب غربی سوریه دور نگه دارد اما ایالات متحده را به منطقه دعوت می کند. همچنین وضعیت عجیب و غریب این است که معاهده صلح برای جنوب سوریه نوعی گروگان گیری از همسایگان است. اسرائیل اما همسایه ای است که به طور غیرقانونی بلندی های جولان را اشغال کرده اما می خواهد از این وضعیت با قرار دادن نیروهای ایالات متحده در منطقه بهره ببرد. اسرائیل در روی زمین نفوذی در سوریه ندارد و امیدوار است این نفوذ را به لطف دولت ترامپ به دست آورد:

از نظر اسرائیل سرپرست اصلی تصمیمات در این زمینه دولت ایالات متحده است. وزرات دفاع و نیروهای دفاعی اسرائیل مذاکرات را انجام می دهند و وزارت امور خارجه هم نقش دارد. یکی از مقامات ارشد اسرائیل گفت که مذاکرات صورت گرفته در چند روز اخیر بسیار سری و سخت است. او گفت واشنگتن موقعیت خود را با اسرائیل هماهنگ کرده و دیدگاه های اسرائیل را در مذاکرات با روسیه و دیگر بازیگران بین المللی منعکس می کند.

منبع: راشا اینسایدر/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: اسرائیل ایالات متحده امریکا روسیه سوریه


نظر شما :