ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از اصرار ترامپ به کاهش بودجه وزارت خارجه تا پیشنهاد مالکی به روسیه

۱۲ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۷۰۶۵۲ اخبار اصلی آمریکا
اصرار ترامپ به کاهش بودجه وزارت امور خارجه، اذعان تیلرسون به سختی کار در وزارت خارجه، پیشنهاد مالکی به روسیه، مخالفت نظامیان پاکستان به ورود نظامی به جنگ یمن و بازگشت آوارگان در حلب به خانه و کاشانه شان از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از اصرار ترامپ به کاهش بودجه وزارت خارجه تا پیشنهاد مالکی به روسیه

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

پیشنهاد نوری مالکی به روسیه

روزنامه العرب، چاپ لندن، ادعا کرد که نوری مالکی، معاون رئیس جمهوری عراق در سفر خود به روسیه به مقامات روس پیشنهاد داده است که نیروهای نظامی خود را در عراق مستقر کنند.

به ادعای این روزنامه، مالکی گفته که عراق در مبارزه با تروریسم همانند سوریه پیش گام است و حضور روسیه در عراق برای استفاده از تجربیات آن می تواند به سود عراق در مبارزه با تروریسم باشد.

العرب همچنین می نویسد که مالکی به طرف های روسی گفته است که عراق و سوریه در بسیاری از منافع و مصالح مشترک هستند و روسیه برای حفظ منافع خود در سوریه می تواند با حضور در عراق منافع خود را پشتیبانی کند.

 

خسارت های سنگین وارد شده به موصل

گزارش های میدانی حاکی از آن است که بخش بزرگی از موصل نابودی های عظیمی را متحمل شده است.

به گزارش راشا تودی، نزدیک به 80 درصد غرب موصل که موصل قدیم محسوب می شود، با خاک یکسان شده است.

این شبکه خبری روسی همچنین گزارش می دهد که سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از 5 هزار ساختمان در موصل آسیب دیده اند که از این تعداد 450 ساختمان تاریخی بوده اند.

 

طرد ابوعزرائیل از حشد الشعبی

منابع آگاه عراقی به دیپلماسی ایرانی گفتند که ابوعزرائیل، یکی از چهره های بارز حشد الشعبی که شجاعت هایش در مبارزه با داعش بر سر زبان ها افتاده بود به دلیل اعمال خشونت های افراطی از حشد الشعبی اخراج شده است.

به گفته این منابع ابوعزرائیل یک داعشی را از ریشش آتش زده که با واکنش تند حشد الشعبی مواجه شده است. در حال حاضر وی دیگر در حشد الشعبی نیست و فرماندهان این گروه وی را از حشد الشعبی اخراج کرده اند.

گفته می شود وی در حال حاضر بازداشت شده است.

 

بازگشت اهالی حلب به خانه و کاشانه شان

شبکه خبری راشا تودی گزارش داد از ماه دسامبر سال گذشته یعنی زمستان گذشته که حلب از دست تروریست ها به طور کامل پاک شد، شهروندان حلب به آرامی به زندگی عادی خود بازگشته اند.

مسئول امور مهاجرین سازمان ملل گزارش داده است که در سال 2017، 500 هزار سوری به خانه های خود بازگشتند. آنها به مناطقی برگشته اند که از دست داعش و شورشیان آزاد شده است.

به گزارش راشا تودی بازگشت آورگان سوری به حلب همچنان ادامه دارد و انتظار می رود تا پایان سال 2017 تعداد بیشتری از ساکنین حلب به خانه هایشان بازگردند.

 

اطمینان دادن تیلرسون به عبادی بر سر رفراندوم کردستان

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در تماس تلفنی با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، رسما به وی اطلاع داد که واشنگتن مخالفت واشنگتن رفراندوم اقلیم کردستان برای جدایی از عراق است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، تیلرسون در گفت وگو با عبادی تاکید کرد، موضع امریکا حفظ عراق یکپارچه است و به هیچ وجه از رفراندومی که کردها قصد برگزاری آن را دارند، حمایت نمی کند.

تیلرسون همچنین وعده داد که ایالات متحده از نفوذ خود در میان کردها استفاده کند و آنها را از برگزاری این رفراندوم منصرف کند.

 

نگرانی اعراب از انصراف ترامپ از ایجاد منطقه امن

سرکیس نعوم، روزنامه نگار سرشناس لبنانی به نقل از یک مقام آگاه امریکایی نوشت که کشورهای عربی به واشنگتن پیام داده اند که از این که دولت امریکا اقدامی برای تشکیل منطقه امن و پرواز ممنوع در سوریه نمی کند، نگرانند.

به نوشته روزنامه النهار، این مقام آگاه همچنین گفت که در صورتی که ترامپ از تشکیل چنین منطقه ای خودداری کند، احتمال تیرگی روابط کشورهای عربی به خصوص کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با امریکا وجود دارد.

مشاوران ترامپ به وی گفته اند که ایجاد منطقه امن در سوریه خطرناک است و مطالعه کافی بر سر آن صورت نگرفته است.

 

اصرار ترامپ به کاهش بودجه وزارت امور خارجه امریکا

روزنامه الاهرام، چاپ مصر، نوشت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا اصرار دارد که بودجه وزارت امور خارجه کشورش حداقل 30 درصد کاهش یابد.

به نوشته الاهرام، ترامپ در همین رابطه فشارهای بسیاری را به رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه وارد می کند و وی بر سر این موضوع به دردسر افتاده است. تیلرسون می گوید وزارت امور خارجه امریکا در پرونده های متعددی درگیر است و نیاز به بودجه ای بیش از بودجه فعلی دارد اما ترامپ حاضر به قبول این مساله نیست.

الاهرام همچنین می نویسد، تیلرسون گفته است با توجه به پرونده هایی که ایالات متحده مستقیما در آنها حضور دارد مثل پرونده های خاورمیانه از جمله ایران، لبنان، سوریه، یمن و عراق، همچنین پرونده کره شمالی و چین و روسیه، بودجه وزارت امور خارجه باید افزایش یابد اما ترامپ حاضر به قبول این مساله نیست.

 

اذعان تیلرسون به سختی کار در وزارت خارجه

روزنامه الاهرام می نویسد، وقتی که از رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه درباره تفاوت های کارش در وزارت امور خارجه امریکا با عملکرد موفقش بر ریاست شرکت نفتی اکسون موبیل پرسیده شد، گفت که کار در دستگاه سیاست خارجی کاملا با کار در اکسون موبیل که خود تصمیم اول و آخر را در آن می گرفت، تفاوت دارد.

تیلرسون همچنین گفت: «طبیعتا این مساله سبب می شود تا زندگی آسان تر باشد در حالی که در سیاست خارجی امریکا که شرکای دیگری هم حضور دارند نمی توان از آنها عبور کرد، و باید در تصمیم گیری ها نظر آنها نیز لحاظ داشت.»

تیلرسون همچنین ضمن اذعان به سختی کار در وزارت امور خارجه گفت: «وزارت امور خارجه امریکا عملا نیاز به بازسازی ساختار خود دارد تا بتواند با مشکلات موجود در قرن بیست و یکم مقابله کند.»

 

مخالفت نظامیان پاکستان به ورود به جنگ یمن

سرکیس نعوم به نقل از یک کارشناس زبده آسیایی مقیم امریکا در روزنامه النهار می نویسد که نواز شریف قصد داشت در جنگ یمن کنار عربستان بایستد و به اعزام نیرو به یمن برای جنگ با حوثی ها دستور دهد اما فرماندهان نظامی ارتش پاکستان قویا با این تصمیم وی مخالفت کردند.

به نوشته النهار، یکی از مخالفان سرسخت این تصمیم ژنرال قمر جاوید بجوا است که معتقد است ورود به این جنگ می توان در درون پاکستان تنش های مذهبی ایجاد کند.

نعوم می نویسد، اطلاعات موجود حاکی از آن است که جنگ یمن بحث و جدل های داغی را در درون نهاد نظامی پاکستان به وجود آورده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حشد الشعبی رکس تیلرسون نوری مالکی حلب موصل دونالد ترامپ


نظر شما :