در ادامه سیاستهای خصمانه نسبت به ایران

ترامپ حزب الله را هدف گرفته است

۲۱ مهر ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۲۳۰۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
مقامات گفتند که یکی دیگر از انگیزه های فشارهای جدید، اتهام علیه دو نفر به نام های سامر الدبک و علی کورانی است که در ماه ژوئن متهم به ارائه اطلاعات و جاسوسی برای حزب الله شدند.
ترامپ حزب الله را هدف گرفته است

برایان بندر

دیپلماسی ایرانی: دولت ترامپ قصد دارد در اقدامی در راستای تلاش های گسترده خود برای مقابله با حامی اصلی حزب الله یعنی ایران، روز جمعه یک کارزار عمومی جدید با هدف اعمال فشار قوی بر جبهه مسلح این گروه در لبنان، ایجاد کند.

روز پنجشنبه سه تن از مقامات دولتی به خبرنگاران گفتند که فشار جدید شامل تعیین پاداش نقدی برای عوامل تحت تعقیب، به کار گیری سازمان اطلاعات و نیروهای مسلح ایالات متحده، و همچنین کمک گرفتن از متحدان آمریکا برای کمک بیشتر در راستای تضعیف شبکه جهانی این گروه است.

حزب الله یک سازمان قدرتمند سیاسی در دولت لبنان است. این گروه دشمنی آشکار با اسرائیل داشته و دهه ها است که مسئول یک رشته از حملات علیه ایالات متحده و دیگر منافع غرب بوده است. وزارت امور خارجه آمریکا در سال 1997 حزب الله را یک گروه تروریستی نامید.

یک مقام رسمی گفت که هدف اصلی کمپین جدید، "افشای رفتار آنها" و تضعیف مشروعیت سیاسی حزب الله در لبنان است.

یکی دیگر از مقامات دولتی که در این تلاش دخیل بوده و مجاز به صحبت در خصوص این پرونده نیست، افزود: "این کمپین، شامل تغییر در الگوی نوع نگاه ما به حزب الله است. این گروه در عین حالی که برای مشروعیت تلاش می کند، اقدام به عملیات تروریستی می کند."

به گفته مقامات، تلاش برای رساندن "پیام های استراتژیک" با اعلامیه ای در جلسه مطبوعاتی روز جمعه در کاخ سفید آغاز می شود و پس از آن مجموعه ای دیگر از تلاش های عمومی در هفته آینده صورت خواهد گرفت.

مقامات اذعان داشتند که استراتژی جدید از دل بررسی سیاست های کاخ سفید در خصوص ایران بیرون آمده است، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، تا هفته آینده باید تصمیم خود را در خصوص تأیید دوباره قرارداد 2015 هسته ای گرفته تا با ادامه آن، برنامه هسته ای تهران در قبال عدم اعمال مجدد تجریم ها، به حالت تعلیق باقی بماند.

انتظار می رود ترامپ اعلام کند که برجام در راستای منافع ایالات متحده نیست، ولی از کنگره درخواست اعمال مجدد تحریم ها را نکند. یکی از مقامات اظهار داشت: "ما می خواهیم با فعالیت های بدخیم ایران مقابله کنیم." وی افزود حزب الله "بخشی از آن" است و این گروه "مانند یک پروکسی" برای تهران عمل می کند.

مقامات گفتند که یکی دیگر از انگیزه های فشارهای جدید، اتهام علیه دو نفر به نام های سامر الدبک و علی کورانی است که در ماه ژوئن متهم به ارائه اطلاعات و جاسوسی برای حزب الله شدند.

الدبک متهم شده که " مأموریت هایی را در پاناما برای افشای محل سفارت ایالات متحده و اسرائیل و ارزیابی نقاط ضعف کانال پاناما و کشتی های داخل کانال انجام داده است."

در همین حال، به گفته اداره دادگستری ایالات متحده، "کوریانی متهم به تحت نظر گرفتن اهداف بالقوه در امریکا، از جمله اماکن نظامی و پلیس در شهر نیویورک شده است."

یکی از مقامات دولت گفت که این موارد "به احتمال زیاد قسمت بسیار کوچکی از اقدامات این دو" است.

یک مقام دیگر افزود که "این موضوع فقط مشکل اسرائیل نیست."

در کنار حملات دیگر، حزب الله به دلیل بمب گذاری کامیون ها در سفارت آمریکا و بمب گذاری مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت در سال 1983، انفجار مرکز همیاری یهودیان در سال 1994 در آرژانتین و اخیرا در سال 2012، کشتار پنج تن از گردشگران اسرائیلی در یک بمب گذاری در بلغارستان مقصر شناخته شده است.

این گروه چندین بار به جنگ با اسرائیل رفته و همچنین از بشار اسد رئیس جمهور سوریه، در جنگ داخلی شش ساله خود حمایت کرده است.

به گفته مقامات، نقش حزب الله در کمک به حمایت از اسد باعث شده که هزینه های قابل توجهی بر این گروه تحمیل شود اما همچنین باعث ایجاد آمادگی رزمی مناسب برای میدان جنگ شده است. یک مقام گفت که "آنها نیروهای زیادی را بر روی زمین از دست داده اند، اما تجربه زیادی به دست آورده اند."

در پاسخ به این سوال که آیا این گروه نسبت به گذشته تهدید بزرگتری برای ایالات متحده به شمار می روند، دو مقام گفتند هیچ گونه اطلاعات جدیدی مبنی بر آمادگی حمله حزب الله در مرزهای ایالات متحده در دست نیست. یکی از این مقامات اظهار داشت: "شاید این گروه امروز قصد حمله نداشته باشد، اما توانایی آن را دارد."

منبع : پولتیکو / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: فشار به حزب الله لبنان لغو برجام ترامپ


نظر شما :