آمریکا به دنبال تکرار اشتاباهات گذشته است

تبعات بسیار زیاد نبرد علیه ایران برای ترامپ

۰۶ دی ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۳۹۴۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
جنگ در خلیج فارس باعث افزایش قیمت نفت و کاهش ارزش سهام در بازارها می شود و ما را بیش از پیش از متحدان خود در آسیا و اروپا جدا خواهد کرد. قرار داد بوئینگ و ایرباس که قرار است به ایران 300 فروند هواپیمای تجاری بفروشد دود خواهد شد.
تبعات بسیار زیاد نبرد علیه ایران برای ترامپ

پاتریک بوکانان

دیپلماسی ایرانی: نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل هفته گذشته در سخنرانی در پایگاه مشترک آناکوزیتا بولینگ در واشنگتن دی سی که  به یک سخنرانی پیشا جنگ شبیه بود چه می کرد؟ شی ء پشت سر هیلی بخشی از موشکی بود که ادعا می شود ساخت ایران است و به سمت فرودگاه بین المللی ملک خالد در ریاض شلیک شده است. با اینکه موشک از برچسب های ایرانی برخوردار بود اما نه از سمت ایران و نه توسط ایرانی ها شلیک نشده بود. شورشیان حوثی که دو سال است قربانی جنگ وحشیانه به راه انداخته شده توسط سعودی ها، با استفاده از جنگنده ها، موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین ساخت آمریکا شده اند می گویند آنها به تلافی آنچه سعودی ها بر سر مردم و کشورشان آورده اند این موشک را شلیک کرده اند.

اگر چنین است پس واکنشی مشروع در جنگ است.

در حقیقت رنجی که شهروندان یمن از فقدان غذا و دارو، بیماری و سوء تغذیه می برند بسیار شدید است، ترامپ خودش به سعودی ها گفته است که محاصره دریایی، هوایی و زمینی را تلطیف کنند.

نظر به اینکه مشخص نیست حوثی ها چه زمانی و در کجا موشک را به دست آورده اند این سوال مطرح می شود: انگیزه هیلی از اشاره به ایران چه بود؟ آیا بخشی از پروپاگاندا برای جمع آوری پشتیبانی مردم آمریکا از جنگ بزرگ بعدی در خاورمیانه بود؟

دلایلی وجود دارد که این طور فکر کنیم. هیلی در سخنرانی اش گفت: "دشوار است نزاع یا گروه تروریستی در خاورمیانه جستجو کنیم که در آن ردپای ایران دیده نشود." اما ایران کشوری شیعه است، حال آن که القاعده ای که با کمک 15 شهروند سعودی برج های دو قلو را به زیر کشید، سنی بود. همچنین داعش، بوکوحرام در نیجیریه، الشباب در سومالی و جهاد اسلامی سنی هستند. اغلب گروه های تروریستی در خاورمیانه سنی هستند نه شیعه.

در کدام یک از این منازعات خاورمیانه که هیلی از آن یاد کرده، ایران آغازگر منازعه بوده است؟ ما جنگ را در افغانستان و عراق آغاز کردیم. ناتو جنگ در لیبی را آغاز کرد. ایالات متحده با مسلح کردن شورشیان جنگ داخلی هولناک در سوریه را رقم زد. ایرانی و روسیه تنها زمانی وارد مداخله نظامی در سوریه شدند که به نظر می رسید پرزیدنت بشار اسد در آستانه سقوط است.

در خصوص "هلال شیعی" از تهران تا بغداد تا دمشق و لبنان ؛ چه کسی آن را ایجاد کرد؟ در زمان صدام حسین عراق تحت سیطره سنی ها بود. آمریکایی ها بودند که او را سرنگون کردند و قدرت در بغداد را به شیعیان سپردند. در سوریه ایالات متحده و شورشیان سنی مورد حمایت این کشور بودند که به دفعات با القاعده متحد شدند و باعث شدند ایران و شبه نظامیان شیعه وارد عمل شوند.

اسرائیلی ها نیز با یورش و اشغال جنوب لبنان در سال  1982 باعث تشکیل جنبش شیعی حزب الله شدند. چنان که اسحاق رابین با صداقت گفته بود: "ما اجازه دادیم شیعیان از چراغ خارج شوند."

حالا می خواهیم برای شستن خونی که در مداخلات نظامی پیشین خود در خاورمیانه به جا گذاشتیم وارد جنگ دیگری در منطقه با کشوری شویم که از تمام کشورهایی که در خاورمیانه جنگیده ایم قوی تر است؟

پیش از اینکه چنین جنگی به راه بیفتند و هیلی طلایه دار آن باشد، ترامپ می بایست عواقب این اقدام برای کشورش، ریاست جمهوری اش و خاورمیانه را در نظر گیرد.

جنگ در خلیج فارس باعث افزایش قیمت نفت و کاهش ارزش سهام در بازارها می شود و ما را بیش از پیش از متحدان خود در آسیا و اروپا جدا خواهد کرد. قرار داد بوئینگ و ایرباس که قرار است به ایران 300 فروند هواپیمای تجاری بفروشد دود خواهد شد.

حزب الله به دنبال اهداف ساده ایالات متحده در بیروت خواهد رفت؟ شبه نظامیان شیعه در عراق به دنبال منطقه سبز آمریکایی ها در بغداد خواهند رفت؟  آیا اکثریت شیعه در بحرین و شیعیان شمال شرق کشور نفت خیز عربستان سعودی به پا خواهند خواست؟

منبع : دیلی هرالد / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: هیلی پاتریک بوکانان حمله آمریکا به ایران جنگ در خاورمیانه


نظر شما :