علی رغم هشدار های ترامپ پیرامون برجام

ایران و اروپا اتحاد خود را به امریکا نشان دادند

۲۳ دی ۱۳۹۶ | ۱۲:۴۷ کد : ۱۹۷۴۳۳۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
شواهدی در دست نیست مبنی بر این که اروپایی ها علاقه ای به گفتگوی مجدد بر سر توافق داشته باشند.
ایران و اروپا اتحاد خود را به امریکا نشان دادند

دیپلماسی ایرانی : واشینگتن – دو تن از مقامات کاخ سفید روز پنجشنبه از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر اعلام تحریم هایی سخت گیرانه علیه ایران سخن گفته اند که ممکن است توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی را مختل کند اما انتظار می رود او برای متحدان اروپایی و کنگره ضرب الاجلی تعیین کند تا یا توافق را اصلاح کنند و یا ایالات متحده از آن خارج می شود.

او همچنین با تحریم چندین مقام رسمی حکومت به دلیل آنچه "فساد  و نقض حقوق بشر" نامیده موافقت کرده است، برخی از این تحریم ها مرتبط با تظاهرات ضد حکومتی بود که این ماه در شهرهای ایران به وقوع پیوست.

سخنرانی آقای ترامپ در روز جمعه، سومین باری است که او نقض توافقی که پرزیدنت باراک اوباما بانی آن بوده را به تعویق می اندازد. هر چند ترامپ آن را "بدترین توافق تاریخ" می خواند و بارها تهدید به پاره کردن آن کرده است.

اکراه او در حفظ توافق در هفته های اخیر عمیق تر هم شده است، پس از تظاهراتی در ایران که طی آن دست کم 21 نفر کشته و چند هزار نفر بازداشت شدند. اما دستیاران ارشد او باز هم او را ترغیب کردند که توافق را لغو نکند، همینطور متحدان اروپایی که می گویند ایران هنوز به شرایط توافق پایبند است و نابودی توافق باعث می شود که ایران در دست تندروها بیفتد.

انتظار می رود کاخ سفید تحریم علیه مقامات ایرانی را به عنوان سنبلی از نارضایتی آقای ترامپ از حکومت جمهوری اسلامی وضع کند – و حمایت از آنهایی که علیه جمهوری اسلامی متحد شده اند.

چندین مقام آمریکایی گفته اند آنها انتظار داشته اند آقای ترامپ هشدار دهد که اگر کنگره بر سر قانونی که توافق هسته ای را سختگیرانه تر نکند او تحریم ها را باز می گرداند. او همچنین انتظار داشته  که رهبران اروپایی در این خط قرار گیرند – چیزی که به نظر پس از ناآرامی هایی سیاسی در ایران غیر محتمل تر هم شده است.

هنوز اصلی ترین اهمیت اقدام آقای ترامپ به دلیل آن چیزی است که قرار است انجام ندهد: برگرداندن تحریم ها علیه بانک مرکزی و صادرات نفت ایران که به عنوان پاداش محدود کردن برنامه هسته ای به تهران اهدا می شود. چنین تحریم هایی به طور قطع توافق را از کار می اندازد و با توجه به اینکه آقای ترامپ هشدار داده در صورت عدم بهبود توافق آن را باطل می کند هنوز ممکن است وضع شود.

تصمیم آقای ترامپ پس از جلسه ای با تیم امنیت ملی در روز پرهیاهوی پنچ شنبه اتخاذ شد، در این روز او در نشست با سناتورها حرف های زشتی علیه مهاجرین زد و به وال استریت ژورنال گفت: "من احتمالا رابطه خیلی خوبی با کیم جونگ اون دارم."

روز جمعه ترامپ با یک رشته ضرب الاجل مرتبط با توافق هسته ای و تحریم هایی که به موجب آن لغو شده سر و کار داشت.

نخستین ضرب الاجل – برای تمدید یا پایان دادن به تحریم ها علیه بانک مرکزی و صادرات نفت – با فاصله زیاد از باقی موضوعات، مهم ترین است.

در ماه اکتبر ترامپ از تایید توافق سرباز زد. در آن زمان رئیس جمهور هشدار داد که اگر کنگره و متحدان دست به اقدامی برای اصلاح توافق نزنند خودش کاری خواهد کرد.

او پاییز گفته بود: "در صورتی که ما نتوانیم با همکاری کنگره و متحدان خود به راه حلی دست پیدا کنیم، توافق پایان خواهد یافت."

جمهوری خواهان در سنا پیش نویس لایحه ای را تنظیم کرده اند که بر اساس آن بخش "مقررات غروب آفتاب" توافق حذف خواهد شد، بخشی از توافق که بر اساس آن ایران قادر خواهد بود فعالیت های غنی سازی اورانیوم خود را از سر بگیرد. اما تا اینجا آنها نتوانستند شکاف ها با همکاران دموکرات خود را پر کنند.

همچنین شواهدی در دست نیست مبنی بر این که اروپایی ها علاقه ای به گفتگوی مجدد بر سر توافق داشته باشند. روز پنج شنبه، چند ساعت قبل از آنکه ترامپ تصمیم خود را بگیرد، وزرای امور خارجه اروپا در بروکسل با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران جلسه ای داشتند، ظاهرا آنها به تهران در خصوص اقدامات بی ثبات کننده در منطقه که توافق را به مخاطره می اندازد هشدار داده اند.

اما به نظر برخی در واشنگتن، این جلسه نشان از اتحاد میان ایران و اروپا و بی اعتنایی به ایالات متحده بوده است.

منبع : نیویورک تایمز / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: لغو توافق هسته ای ترامپ برجام ترامپ


نظر شما :