دفاع امریکا از استراتژی جدید هسته ای اش

مسکو: واشنگتن دنبال جنگ است

۱۶ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۷۴۸۱۴ اخبار اصلی آمریکا
بعد از آن که روسیه ایالات متحده امریکا را متهم کرد که در اعلام استراتژی جدید هسته ای اش توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور، «نفاق» و «تقلب» وجود دارد، فضای تنش در روابط دو کشور تشدید شده است.
مسکو: واشنگتن دنبال جنگ است

دیپلماسی ایرانی: مسکو و واشنگتن برای استفاده از واژه «جنگ سرد» و ادبیات آن آماده می شوند. بعد از آن که روسیه ایالات متحده امریکا را متهم کرد که در اعلام استراتژی جدید هسته ای اش توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور، «نفاق» و «تقلب» وجود دارد، فضای تنش در روابط دو کشور تشدید شده است. ترامپ در اعلام استراتژی هسته ای خود مواضعی شدیدتر نسبت به مسکو اتخاذ کرد و تلویحا روسیه را تهدید کرد در صورتی که کوچکترین حمله ای به اروپا انجام دهد، هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد.  

وزارت امور خارجه روسیه از فحوای سندی که در این رابطه منتشر شد «ابراز ناامیدی» کرد و آن را «تقلبی صریح» دانست. این وزارت خانه تاکید کرد که اتهاماتی که متوجه مسکو شده به هیچ وجه با واقعیت انطباق ندارد و «برهه هایی که نشانه ای از بهبود روابط با امریکا مشاهده می شود صرفا نفاق است.»

در بیانیه این وزارت خانه همچنین آمده است: «در وهله اولی که این سند خوانده می شود، رویکرد جنگی سند و دشمنی با روسیه بارز می شود، اتهامات عجیب و غریبی زده می شود که نشان از رفتار خصمانه و تمامی انواع مداخلات ممکن است، همچنین اتهاماتی که درباره مراقبت از اسلحه زده می شود هیچ کدام صحیح نیست و بسیاری از اصول را خدشه دار می کند. ما الآن باید آن چه در واشنگتن می گذرد را زیر نظر داشته باشیم و تدابیر لازم برای تضمین امنیتمان را اتخاذ کنیم.»

وزارت امور خارجه همچنین «تلاش برای ایجاد تردید در حق روسیه در دفاع از خود» را محکوم کرد و ابراز امیدواری کرد که «واشنگتن خطوط قرمز را که در حال افزایش است، درک کند و دریابد چنین رفتارهایی می تواند به طرح ریزی نظامی عملی بینجامد.»

وزارت امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که «تلاش های ظالمانه واشنگتن برای این که دیگران را مسئول به هم ریختن اوضاع امنیت بین المللی و منطقه ای بداند و در موازنه های موجود برای نظارت بر سلاح اختلال ایجاد کند نتیجه کارهای غیرمسئولانه ای است که ایالات متحده پی گرفته است.»

این وزارتخانه همچنین بر ضرورت کار مشترک با واشنگتن برای یافتن راه حل های جدی برای حل مشکلات روزافزون در چارچوب ثبات استراتژیک تاکید کرد.

در همین رابطه آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن گفت که کشورش طرفدار «منطق قدرت و استعلاست و هر گونه دیکته ای را رد می کند.»

وی ایالات متحده را متهم کرد که از «ادبیات ترس» استفاده می کند تا افزایش هزینه های نظامی خود و توسعه توانایی های هسته ای اش را توجیه کند. وی هر گونه نیتی از سوی روسیه برای «حمله هسته ای محدود» را رد و تاکید کرد «کشورم با جدیت و مسئولیت تمام به پایبندی های خود در خلع سلاح و اجرای دقیق معاهدات منعقد شده عمل می کند.» وی از این که «ادعا شده مسکو پیشنهادهای امریکا در زمینه کاهش سلاح های هجومی استراتژیک را رد کرده است» ابراز تعجب کرد و به «خروج واشنگتن از معاهده موشک های بالستیک سال 2001» اشاره کرد.

در سند «بازنگری مواضع هسته ای» که وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) تهیه کرده اشاره شده که روسیه از شکست سریع در صورت آغاز جنگ کلاسیک با کشورهای غربی نگران است، برای همین به دنبال جبران آن است و بر این اساس دیدگاه «تشدید و پایین آوردن سطح بحران» را که می توان به واسطه آن به استفاده از سلاح هسته ای روی آورد، در دستور کار قرار داده است. در این سند همچنین آمده است «استراتژی ما تضمین می کند که هر گونه استفاده روسیه از سلاح هسته ای حتی به صورت محدود قابل قبول نیست.»

در این سند تا اندازه بسیاری در سند تهیه شده در سال 2010 تجدید نظر شده است. همچنین در استفاده از تعداد کلاهک موشک های بالستیک که از زیردریایی ها شلیک می شود تعدیل جزئی پیش آمده و به گزینه های استفاده از کلاهک های با ویرانگری کمتر اشاره شده است. مسئولان امریکایی می گویند که ایالات متحده به این ترتیب در صورت استفاده روسیه از سلاح هسته ای توانایی واکنش سریع را خواهد داشت. بهانه استفاده از این سلاح ها کلاهک های هسته ای قدرتمند و به شدت ویرانگر است تا آن جا که دیگر نمی توان از آنها استفاده کرد و آنها را سلاح های ویرانگر دفاعی دانست.   

گریگ ویفر، مسئول ارزیابی استراتژیک در ستاد ارتش امریکا در این باره گفت: «این واکنشی است به توانایی های (هسته ای) روسیه.»

وی به «تفاوت های» توانایی روسیه و توانایی مشابه سلاح های امریکایی که عضوی از ناتو است اشاره کرد و افزود: «این که این کلاهک ها را کنار بگذاریم باعث می شود که استراتژی ما توانایی کافی برای واکنش به دو امر را نداشته باشد: انجام حملات هسته ای محدود برای جلوگیری از فشار بر ناتو در چارچوب منازعات کلاسیک، و دیگری استفاده از سلاح های هسته ای به شکل گسترده تا بتوانیم در صورت شکست تهدیدها پیروزی های گسترده ای را برای ناتو به دست آوریم.»

وی در ادامه افزود: «هدف از این ارزیابی ارائه چارچوب جدید معقول برای استفاده از سلاح هسته ای است نه احتمال تلاش ایالات متحده برای حمله.»

رابرت سوفر، معاون وزیر دفاع در امور سیاست هسته ای نیز در این باره گفت: «ما می خواهیم مطمئن شویم که روسیه در محاسبات خود اشتباه نمی کند. باید دریابد که حمله هسته ای، حتی اگر محدود باشد، فرصت رسیدن آن به اهدافش را نمی دهد و به طور اساسی ماهیت منازعه را تغییر نمی دهد. با این تصور که نمی توان ارزیابی و تحمل سطح هزینه های آن را برای مسکو متصور بود.»

منبع: الحیات / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: استراتژی جدید هسته ای امریکا دونالد ترامپ روسیه


نظر شما :