تجربه ای تلخ که جایی برای گفت وگو نمی گذارد

اخوان المسلمین مانع جاه طلبی های عربستان

۲۰ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۷۵۴۶۶ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: احمد عبدالتواب
احمد عبدالتواب می نویسد: عربستانی ها می گویند نمی توانند مشکلی که با اخوانی ها دارند را حل کنند و حتی با سعه صدر تن به گفت وگو با آنها بدهند، به ویژه اکنون که می گویند فاش کرده اند که آنها عمیقا به خشونت اعتقاد دارند.
اخوان المسلمین مانع جاه طلبی های عربستان

دیپلماسی ایرانی: آن چه مواضع سرسختانه عربستان علیه اخوان المسلمین را تقویت می کند در نتیجه بحث های فوق العاده نظری بر سر اخوان المسلمین نیست که در پی آن مخاطرات اخوانی ها را درک کرده باشد و بخواهد در رابطه اش با آنها تجدید نظر کند، بلکه تجربه مستقیمی است که عربستان از تجربه تلخ رابطه اش با اخوانی ها داشته است. این تجربه تلخ به زمانی باز می گردد که عربستان ها در اوج دوران سختی که جمال عبدالناصر برای آنها ایجاد و فضا را بر آنها تنگ کرده بود، راهی برای ورود آنها به خاک خود فراهم کردند و محیط امنی برایشان به وجود آوردند، اما اخوانی ها نتوانستند از این وضعیت بهره برداری کنند و سبب شد تجربه ای تلخ برای هر دو طرف به وجود آید. تجربه ای که بعد از گذشته چند دهه همچنان در ذهن عربستانی ها باقی مانده و آن را خطرناک ترین اندیشه ای می دانند که فراتر از هر گونه فعالیت نظری است. عربستانی ها می گویند نمی توانند مشکلی که با اخوانی ها دارند را حل کنند و حتی با سعه صدر تن به گفت وگو با آنها بدهند، به ویژه اکنون که می گویند فاش کرده اند که آنها عمیقا به خشونت اعتقاد دارند.

گفته می شود اخوانی ها جناحی مسلح تشکیل داده اند که به اعتقاد میانه روها به وسیله آن مخالفانشان را می کشند، آنها حتی به ویرانی و تخریب تاسیسات عمومی و خصوصی می پردازند، و این اعتقاد راسخ را دارند که حق حکومت دارند و این حق از آنها گرفته شده است. در عین حال، در مقابل، مخالفان آنها نیز می گویند که اخوانی ها علیه اراده ملت اقدام کرده اند، شهروندان دیگر ادیان را از هر گونه حقی محروم کرده اند، همچنین زنان را تحقیر و کوچک می شمرند و آنها را برای اخلاق جامعه خطرناک می دانند. مخالفان اخوانی ها همچنین می گویند که آنها گروه های سری ایجاد کرده اند که وابستگی تمام و کمال به عوامل خارجی دارند و هر چه آنها بگویند چشم و گوش بسته انجام می دهند، در حالی که هیچ کس چیزی درباره تامین مالی و چگونگی تصمیم گیری هایشان نمی داند، و می گویند بزرگترین اشتباه آنها این است که همه این سیاست بازی های دنیوی را با دیدگاه های تنگ نظرانه و توجیهات دینی پیش می برند و اجازه نمی دهند هیچ کس درباره آنها حرفی بزند.

این اندیشه ها برای عربستانی ها وحشتناک است، می گویند که باید با آنها برخورد شود و نباید اجازه داد که بلندپروازی هایشان را دنبال کنند، در حالی که امیر محمد بن سلمان، ولیعهد جوان عربستان خود جاه طلبی هایی دارد که وجود جریانی مثل اخوان المسلمین را مانعی برای پیشبرد این جاه طلبی ها می داند. محمد بن سلمان شعار مدرن گرایی و پیشرفت سر داده و به دنبال پشتیبانی از دانش و دانشمندان بر آمده و می خواهد خود را حامی توسعه هنری و ادبی و فرهنگی جا بزند، در همین چارچوب به دنبال دادن آزادی های جدید به زنان در چارچوب حقوقشان است... و رفتارهایی از این دست از خود نشان می دهد. بنابراین در سایه چنین رفتاری جایی برای همنشینی مسالمت آمیز با اخوانی ها نمی بیند!

این مهمترین نقطه تلاقی میان عربستان سعودی با مصر بعد از 30 ژوئن، در رویکرد جدیدش است. مصر و عربستان در حال حاضر بر این باورند که اهداف مشترکی دارند که می توانند آنها را مشترکا به منافعی برسانند، برای همین است که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر گمان می کند با سخت گرفتن به اخوانی ها و سرکوبی که علیه آنها اعمال می کند به نوعی به عربستانی ها نیز خدمت می کند. مصر گمان می کند که خلاصه ای از درس ها و تجربیات عریض و طویل با اخوان دارد و همچنین کارشناسان و کادرهایی برای تعامل با اخوانی ها در اختیار دارد که می تواند به سود دیگر دشمنان اخوان نیز باشد.  

منبع: میدل ایست آنلاین / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

احمد عبدالتواب

نویسنده خبر

احمد عبدالتواب، سرهنگ بازنشسته ارتش مصر است که در حال حاضر نماینده مجلس این کشور است. وی در مرکز مطالعات استراتژیک الاهرام نیز فعال است و از ستون نویس ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: با اخوانی ها عربستانی ها با اخوانی


نظر شما :