کسی از نیت کیم جونگ اون خبر ندارد

ملاقاتی که همه چیزش مخفی است

۲۲ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۷۵۹۴۳ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
دونالد ترامپ بلافاصله پاسخ مثبت خود درباره ملاقات دوجانبه را اعلام کرد بدون اینکه واشنگتن چیزی درباره قصد و نیت کره شمالی بداند.
ملاقاتی که همه چیزش مخفی است

دیپلماسی ایرانی: دولت کره شمالی با ایالات متحده ارتباط برقرار کرده و گفته است که کیم جونگ اون آماده مذاکره درباره برنامه هسته ای خود با رئیس جمهور دونالد ترامپ است. مقامات رسمی کاخ سفید با اشاره به این مطلب از افزایش احتمال اینکه این ملاقات به زودی رخ دهد صحبت کرده اند.
تایید مستقیم پیونگ یانگ به جای اینکه کشور سومی مانند کره جنوبی این کار را انجام دهد اعتماد به نفس بیشتری در دولت ترامپ ایجاد کرده که چنین نشست مهمی را با آگاهی بیشتری برگزار کنند و مقامات دولت به طور مخفیانه در حال آماده سازی مقدمات این نشست هستند. دولت ترامپ مدت ها است که می گوید اگر کره شمالی آماده مذاکره درباره برنامه هسته ای خود و کنار گذاشتن سلاح های هسته ای اش نباشد آنگاه دلیلی برای برگزاری مذاکره میان دو کشور وجود ندارد. ترامپ دولت خود و کشورهای دیگر را در ماه گذشته با قبول کردن پیشنهاد ملاقات دوطرفه متعجب کرد. کره شمالی قبول مذاکره را از طریق هیات نمایندگی در کره جنوبی اعلام و این هیات به نوبه خود به واشنگتن سفر کرده و این پیام را برای ترامپ ارسال کردند.
دونالد ترامپ بلافاصله پاسخ مثبت خود درباره ملاقات دوجانبه را اعلام کرد بدون اینکه واشنگتن چیزی درباره قصد و نیت کره شمالی بداند. ایالات متحده بعد ها از سوی مقامات چینی، در جریان سفر نادر کیم با قطار به این کشور، شنید که رهبر کره شمالی در قصد خود در مذاکرات بسیار جدی است. دولت کره شمالی هنوز اظهار نظری در انظار عمومی درباره ملاقات با ترامپ انجام نداده است و عدم وجود میانجی ها و رابط های شناخته شده میان پیونگ یانگ و واشنگتن درباره این ملاقات امکان هرگونه پیش بینی درباره میزان جدی بودن عزم و پیشنهاد کیم را ناممکن کرده است.
مقامات رسمی دولت ترامپ روز یکشنبه درباره خواست کیم جونگ اون برای مذاکره درباره سلاح های هسته ای و خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره صحبت کردند. این مقامات اعلام کردند که تایید مذاکرات دراین باره در ارتباط مستقیم میان مقامات آمریکایی و کره شمالی انجام شده است. هیچ کدام از مقامات دولت درباره اینکه این تایید چه زمان و چگونه اتفاق افتاده است و در چه مکانی انجام شده نظری ندادند. همه چیز ناشناخته و مجهول باقی مانده است.
پیش از این رکس تیلرسون وزیر امور خارجه سابق گفته بود که دو یا سه کانال ارتباطی میان ایالات متحده و کره شمالی وجود دارد و مقامات دو کشور گاه و بیگاه در تماس هستند. دولت ترامپ هنوز اشاره ای به مکان مذاکرات نکرده است و هنوز تاریخ دقیقی نیز مشخص نشده است. تنها کاخ سفید اعلام کرده که انتظار دارد نشست در آخر ماه می انجام شود. مشخص نیست که زمان و مکان به زودی معلوم خواهد شد یا اینکه تاخیری در اجرای برنامه اعلام می شود.
ارتباط میان پیونگ یانگ و واشنگتن درست زمانی ایجاد شد که ترامپ مشاور جدید امنیت ملی خود و سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل یعنی جان بولتون را برای حضور در دفتر بیضی معرفی کرد. او از روز دوشنبه کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد درحالی که فردی است که با استراتژی های جنگ طلبانه خود علیه کره شمالی شناخته می شود.

منبع: اسوشیتدپرس/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: کره شمالی کیم جونگ اون


نظر شما :