تل آویو اشتباه حساب کرده است

ایران و اسرائیل و احتمال رویارویی

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۷۶۳۷۹ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: فاروق جویده
فاروق جویده می نویسد: اسرائیل تصور می کند که در سایه مواضع امریکا در قبال ایران احتمال عقب نشینی ایران از سوریه وجود دارد اما چنین مساله ای غیر ممکن به نظر می رسد.
ایران و اسرائیل و احتمال رویارویی

دیپلماسی ایرانی: دنیا امروزه از احتمالات رویارویی نظامی میان ایران و اسرائیل صحبت می کند. هیچ کس حرفی از جهان عرب نمی زند، گویی که جهان عرب از عرصه کاملا محو شده است، با وجود این که آن چه روی می دهد همگی در اراضی عربی به ویژه در چارچوب تحولات جاری در سوریه روی می دهد.

 شکی نیست نزدیکی ایران به اراضی اشغالی اسرائیل دروازه بسیاری از درگیری ها را باز می کند، به ویژه که حزب الله تا همین الآن همچنان تهدیدی واقعی علیه اسرائیل محسوب می شود. با وجود این که حمایت ایران از حزب الله از قدیم وجود داشت اما وجود نیروهای ایرانی در اراضی سوریه و بزرگی آن هنوز به آن مرحله نرسیده که تهدیدی حقیقی برای رژیم صهیونیستی باشد، و این در حالی است که این تهدید از سوی حزب الله ملموس تر است.

اسرائیل به عملیات نظامی در خاک سوریه دست زده و جنگنده هایش پایگاه ها و تجمعات ایرانی در سوریه را بمباران کرده، تا کنون ایران واکنشی به این عملیات نشان نداده است.

اسرائیل از نزدیک شدن نیروهای ایرانی از طریق سوریه به مرزهایش بسیار می ترسد، با این حال جنگنده های ایرانی و موشک هایش به بسیاری از پایگاه ها و شهرهای اسرائیل نزدیک شده اند.

اسرائیل تصور می کند که در سایه مواضع امریکا در قبال ایران احتمال عقب نشینی ایران از سوریه وجود دارد اما چنین مساله ای غیر ممکن به نظر می رسد، شاید این مساله سبب شود که اسرائیل خود به تنهایی بدون تکیه به امریکا به فکر رویارویی با ایران بیفتد.

در آن جا طرف دیگری نیز هست که در تمامی جهت ها بازی می کند؛ روسیه، کشوری که نمی خواهد در این معرکه اسرائیل شکست بخورد کما این که ایران را متحد خود علیه امریکا می داند.

اگر واقعا جنگی میان ایران و اسرائیل در بگیرد، حالا به هر شکل و نحوی که باشد، فقط محدود به اراضی سوریه نخواهد بود و احتمالا ابعاد گسترده تری خواهد داشت و حزب الله و ارتش سوریه را در بر خواهد گرفت و چه بسا روسیه را هم درگیر کند.

راه حلی که در حال حاضر مطرح شده این است که گفته می شود قرار است نیروهای عربی به سوریه اعزام شوند، این راه حل چندان آسانی نخواهد بود، چگونه ممکن است نیروهای ایرانی و عربی در یک سرزمین عربی جمع شوند، در این صورت مواضع نیروهای امریکایی یا روسیه یا ترکیه ای چه خواهد بود؟ چگونه قرار است همگی آنها در اراضی سوریه بجنگند؟

اسرائیل روی قدرت نظامی اش حساب کرده و ایران روی عمق جغرافیایی و تاثیرگذاری انسانی و حضور قدرتمندش بر مرزهای اسرائیل در بیشتر از یک مکان حساب کرده است.

در تمامی حالات شعله ور شدن جنگ میان اسرائیل و ایران در اراضی سوریه نهایی نخواهد بود یا راه حلی برای آن چه در سوریه می گذرد، محسوب نخواهد شد، بلکه ویرانی ای برای همه خواهد بود به ویژه اگر بنا باشد ارتش های عربی نیز وارد سوریه شوند و رویارویی عربی و ایرانی نزدیک باشد.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

فاروق جویده

نویسنده خبر

فاروق جویده (متولد 1946) شاعر نامی و از روزنامه‌نگاران و روشنفکران منتقد مصری است. وی از جمله کسانی است که همواره از محرومیت‌های کشورش در تمامی دوره‌ها نقدهای جدی ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سوریه ایران اسرائیل


( ۱ )

نظر شما :