دهلی نو در دو راهی ترامپ یا نفت ارزان ایران

کاهش واردات نفت از ایران و کش‌مکش تجاری هند با امریکا

۰۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۵ کد : ۱۹۷۷۸۷۱ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
کاهش سطح مازاد تجاری همچنین به هند در مستثنی شدن از تعرفه های وارداتی آمریکا بر برخی کالاها از جمله فولاد و آلومینیوم کمک می کند. هند در حال حاضر از تعرفه های تلافی جویانه بر واردات از آمریکا خبر داده، اما گفته است همچنان جا برای مذاکره وجود دارد.
کاهش واردات نفت از ایران و کش‌مکش تجاری هند با امریکا

نویسندگان: کارتیکیان ساندارام و دبجیت چاکرابورتی

دیپلماسی ایرانی: تحریم های آمریکا علیه محموله های نفتی ایران ناراندرا مودی، نخست وزیر هند، را در موقعیتی دشوار قرار داده است. اگر مطابق آنها عمل کند، هند می تواند روی روابط خوب تجاری با دونالد ترامپ حساب کند اما نفت ارزان قیمت ایران و تبادلات خارجی ارزشمند خود را از دست می دهد.

واردات نفت هند از ایران در سال مالی منتهی به ماه مارس به حدود نه میلیارد دلار رسید و برای جایگزین برخی از معاملات نفتی با آمریکای شمالی به هند کمک خواهد کرد که می‌خواهد مازاد تجاری 24.5 میلیارد دلاری خود را با بزرگ ترین اقتصاد جهان کاهش دهد. این کشور جنوب شرق آسیا همین حالا هم خرید نفت خام بیشتر از آمریکا را آغاز کرده است.

در حالی که قطع واردات نفت از ایران برای هند به معنای افزایش هزینه های حمل و نقل و از دست دادن طولانی ترین دوره اعتباری در قیاس با هر تامین کننده دیگر خواهد بود، اما از کاهش مازاد تجاری اش با امریکا نیز می تواند منافعی ببرد. مازاد تجاری با امریکا مساله اصلی در جنگ تجاری ترامپ و چین است و به همین دلیل، گام برداشتن هند در جهت کاهش مازاد تجاری می تواند رویکرد آمریکا را در قبال این کشور نرمتر کند.

آبهیشک کومار، تحلیلگر ارشد انرژی در انرزی اینترفکس در لندن در این باره گفت: «تحریم های قریب الوقوع علیه ایران فرصتی طلایی را برای جنبه تجاری دادن به نفت آمریکا در بازار هند فراهم می آورد. تنش های تجاری ایجاد شده بین آمریکا و چین نیز به معنای سرازیر شدن نفت بیشتر آمریکا به بازارهای هند خواهد بود.» از زمانی که دولت ترامپ به اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران تصمیم گرفت، هند به دنبال تامین کنندگان جایگزین می گردد.

کاهش سطح مازاد تجاری همچنین به هند در مستثنی شدن از تعرفه های وارداتی آمریکا بر برخی کالاها از جمله فولاد و آلومینیوم کمک می کند. هند در حال حاضر از تعرفه های تلافی جویانه بر واردات از آمریکا خبر داده، اما گفته است همچنان جا برای مذاکره وجود دارد.

واردات نفت خام هند از آمریکا در ماه مه در مقایسه با ماه پیش از آن با 800 درصد افزایش به 4.72 میلیون بشکه در روز رسید که بیشتر حجم از سال 2015 تاکنون محسوب می شود. مقامات دولت هند در ماه آوریل اعلام کردند که این کشور تنها از طریق واردات نفت می تواند مازاد تجاری خود با ایالات متحده را تا 4 میلیارد دلار کاهش دهد.

اما در ارتباط با میزان نفتی که هند در شرایط کنونی می تواند از آمریکا خریداری کند، محدودیت هایی وجود دارد. آمریکا در حال حاضر تنها یک ترمینال صادراتی دارد که می تواند ابرنفتکش های ترجیحی مشتریان آسیایی هند با ظرفیت 2 میلیون بشکه را در خود جای دهد و برنامه های توسعه دیگر بنادر احتمالا زودتر از 2020 تکمیل نخواهد شد. با این حال همچنان امکان افزایش خریدهای نفتی هند از آمریکا وجود دارد.

اولین محموله نفتی آمریکا در ماه آگوست 2017 و پس از آن به هند رسید که واشنگتن ممنوعیت 40 ساله بر صادرات نفت خام را لغو کرد. کومار در این باره افزود: «آمریکا بر افزایش صادرات هیدروکربن به هند متمرکز شده است. »

منبع: بلومبرگ / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: هند صادرات نفت ایران تحریم نفتی ایران صادرات نفت آمریکا مازاد تجاری هند و آمریکا


نظر شما :